ILUSTRAČNÉ FOTO – ARCHÍV TASR |
Podmienkou je zatelefonovať na zverejnené auditexové číslo. Podobné programy majú jedno spoločné: zarábajú na divákoch, ktorých do štúdia neprepoja, ale ich pokusy sú spoplatnené. Nahráva im, že diváci sú nepoučiteľní.
Výnosy z účtov si delia prevádzkovatelia hier, telekomunikační operátori i televízie.
Daniela Hargašová, ktorá súťažila v hre Kvíz pre dospelých na Nautik TV, zaplatila za telefónny účet 3-tisíc korún, hoci vo vysielaní bola len minútu. Predtým totiž audiotexové číslo vytočila 97-krát. Zakaždým počula len obsadzovací tón.
Podľa faktúry z Orange ju každý neúspešný pokus stál tridsať korún. Orange jej reklamáciu neprijal s tým, že niekoľkosekundové hovory sa z jej mobilu reálne uskutočnili.
Hovorca Orange Peter Tóth povedal, že nemajú právo kontrolovať pravidlá podobných hier. Orange má však podľa neho „výsostný záujem situáciu zmeniť“, lebo nekorektný postup prevádzkovateľov ohrozuje aj ich dobré meno.
Nautik TV tvrdí, že podobné formáty sú bežné aj v západných televíziách ako SAT 1 či PRO 7. V súťažnom poriadku ich relácie je napísané, že volanie na audiotexové číslo je spoplatnené vo výške 36 korún za každú minútu aj v prípade, ak dôjde ku spojeniu s operátorom informujúcim o obsadenej linke.
Pri pokusoch SME sa nikdy neozval operátor, vždy bolo počuť len obsadzovací tón.
Podobný formát s názvom Skutočné osudy vysiela každý pracovný deň neskoro večer televízia Markíza. Podľa hovorkyne Ivany Semjanovej ide o „unikátny formát“, lebo „veštice pomôžu nájsť riešenie v ťažkej životnej situácii“.
Jedno zavolanie stojí 36 korún, čo je na obrazovke zobrazené malými písmenami. Semjanová tvrdí, že televízia dostala len „ojedinelé sťažnosti“.
Licencia na veštecký program je od firmy TeleMedia. Tá kedysi vyrábala pre STV reláciu Peniaze na ruku, ktorú televízia po protestoch stiahla. STV na nej stihla zarobiť desiatky miliónov. Podľa hovorcu Petra Kaveckého STV už o nasadení podobného formátu neuvažuje.