Distribútori chcú premiéry kinohitov naraz

BRATISLAVA - Návštevníci slovenských kín už väčšinou nemusia na filmové hity odpremiérované v USA čakať niekoľko mesiacov. Celosvetové premiéry „v rovnakom čase“ totiž veľkým štúdiám a distribútorom môžu ušetriť peniaze.

Hviezde amerického filmového hitu Kill Bill II Ume Thurman (na snímke) trvalo takmer pol roka, kým sa po premiére v USA presekala aj do slovenských kín. V tom čase sa už na českom trhu objavili Kill Bill DVD nosiče. Bolo to jedno z najväčších faux pas filmových distribútorov podnikajúcich na Slovensku.

FOTO – ČTK

BRATISLAVA - Návštevníci slovenských kín už väčšinou nemusia na filmové hity odpremiérované v USA čakať niekoľko mesiacov. Celosvetové premiéry „v rovnakom čase“ totiž veľkým štúdiám a distribútorom môžu ušetriť peniaze.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Giganty filmového priemyslu, ako napríklad Warner Bros, Universal či Dreamworks, tvrdia, že pre internetové pirátstvo strácali na predaji vstupeniek miliardy dolárov. Preto je pre nich dôležité, aby sa nové filmy premietali čo najskôr v čo najväčšom počte kín na svete. Niektoré filmy, pri ktorých sa predpokladá veľký komerčný úspech, takzvané blockbustery, sa u nás tento rok premietali dokonca skôr ako v Spojených štátoch.

Napríklad dobrodružný Mis­sion Impossible III mal u nás premiéru 4. mája, v USA až o deň neskôr. Pred Američanmi mohli slovenskí diváci vidieť aj Da Vinciho kód či sci-fi X-Men III. „V Amerike majú premiéry takmer výlučne v piatok a u nás bývajú vo štvrtok,“ vysvetľuje šéf internetového portálu kinema.sk Peter Konečný.

SkryťVypnúť reklamu

Distribútori filmov na Slovensku sa zhodujú, že čas medzi premiérami v rôznych krajinách sa skracuje pre peniaze. „Významní hráči sa snažia svoje najväčšie hity uviesť v čo najkratšom čase, lebo do globálneho marketingu dávajú veľa peňazí,“ povedala Dagmar Krepopová z SPI International, jedného z desiatich filmových distribútorov, ktorí u nás pôsobia.

Čas premiér sa skracuje

Menej marketingovo podporované filmy sa do slovenských kín dostanú spravidla až niekoľko mesiacov od premiéry. „Sú to aj filmy pre náročnejšieho diváka,“ povedal Konečný. Neskoré uvedenie zahraničného filmu na trh však môže distribútorov pripraviť o zisky.

Príkladom je pokračovanie kultového filmu Quentina Tarantina Kill Bill II. V USA malo premiéru 15. apríla 2004, v Česku sa film začal premietať 22. apríla, ale na Slovensku až po viac ako štyroch mesiacoch 2. septembra. „To bolo pre návštevnosť katastrofou,“ povedal Konečný. V tom čase už na českom trhu boli DVD s Kill Bill II. a veľa ľudí na Slovensku ho už malo aj vo svo­jich osobných počítačoch. Videlo ho teda už príliš veľa ľudí, aby film mohol na seba zarobiť v slovenských kinách.

SkryťVypnúť reklamu

Distribučná mašinéria, ktorá je na filmový biznis napojená, je nútená skracovať čas premiér na rôznych miestach sveta aj preto, že sa skracuje čas medzi uvedením filmu v kinách a jeho predajom na DVD nosičoch. „Pred niekoľkými rokmi to bolo asi pol roka, dnes sa ten čas v mnohých prípadoch skrátil na tri mesiace,“ povedal Konečný. Mnohé filmy síce idú aj do kín, ale počíta sa najmä so ziskom z ich predaja na DVD.

České titulky sú lacnejšie

Za neskoršie uvádzanie filmov v slovenských kinách môže sčasti aj dabing. Mnohé filmy sa k nám dostanú s českými titulkami. Distribútori pôsobiaci v oboch štá­toch radšej počkajú, kým kópie filmu obehnú Česko, kde je väčší trh, až potom sú na rade naše kiná. „Je to pre nich lacnejšie,“ povedal Konečný.

SkryťVypnúť reklamu

České publikum by naopak podľa šéfa filmovej distribučnej spoločnosti Tatrafilm Ivana Sollára nikdy neprijalo slovenské titulky. „Pre distribútorov je česká verzia desaťnásobne lacnejšia ako kupovať nové kópie filmov a vytvárať slovenské titulky.“

Obchodníci odhadujú, že návštevnosť stúpne

V roku 2004 sa na Slovensku predalo asi 2,9 milióna vstupeniek, priemerná cena jednej bola 90 korún. Vlani klesol počet predaných lístkov takmer na 2,2 milióna. Distribútori to vysvetľujú slabšou ponukou filmových hitov, obľubou DVD nosičov a nižšou kúpnou silou obyvateľstva. Vďaka lepšej ponuke filmov a masívnejším investíciám do reklamy a marketingu niektorí distribútori odhadujú, že tento rok sa predajú 3 milióny lístkov.

Od hitov slovenský distribučný filmový biznis závisí. Podľa Ivana Sollára z Tatrafilmu zarobili tento rok filmy Piráti z Karibiku II, Doba ľadová II a Da Vinciho kód na Slovensku spolu asi 60 miliónov korún, čo je asi 37 percent celkového predpokladaného obratu slovenských kín. Do konca roka na divákov zo Slovenska podľa Petra Konečného z portálu kinema.sk čaká ešte 50 nových filmov z celkových asi 170.

SkryťVypnúť reklamu

Šéf Tatrafilmu Sollár si myslí, že skutočne aktívne u nás premieta asi 130 kín. V roku 1990 ich bolo na Slovensku až 703. V Európskej únii naopak počet kín narástol. V roku 1989 ich bolo 17-tisíc a v roku 2003 až 26-tisíc.

(lh)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 13 772
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 294
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 816
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 835
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 518
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 341
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 190
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu