Modely superdrahej značky Lamborgini sa na Slovensku podľa štatistík nepredávajú. Na autosalóne v nitrianskom Agrokomplexe tieto luxusné autá obdivoval aj prezident Ivan Gašparovič, sám amatérsky pretekár, ktorý má skúsenosti s rýchlou jazdou.
FOTO –TASR
NITRA, BRATISLAVA - V predaji áut na Slovensku aj v tomto roku jasne vedie značka Škoda, ktorú si medzi januárom a júlom zaregistrovalo vyše 11 600 nových majiteľov. Podľa údajov Združenia automobilového priemyslu česká značka pokrýva takmer 26 percent domáceho trhu s autami.
Celkovo sa u nás do júna predalo 44 768 osobných a ľahkých nákladných vozidiel, čo je o vyše 10 percent viac ako vlani. Už od roku 1995 s absolútnou prevahou vedú najmä autá nižšej a nižšej strednej triedy. Medzi nimi okrem škodoviek najmä značky Volkswagen a Peugeot. Obaja výrobcovia však ani spolu nedosahujú taký podiel na trhu, aký má česká značka. V predajnosti nasledujú Ranault, Ford, Opel a Fiat.
Škoda hrá prím aj na 14. autosalóne na Agrokomplexe v Nitre, kde predstavuje štyri svoje modely vo svetovej premiére. Pozornosť vzbudzuje najmä Škoda Roomster, ktorá sa na Slovensku bude predávať od 400-tisíc korún. Marketingový manažér Škody Jaroslav Hercog povedal, že podnik na Slovensku plánuje do konca roku predať aspoň 350 kusov tohto vozidla vyššej triedy. Firma predstavuje aj svoj najexkluzívnejší model Superb v prevedení Laurin&Clement.
Na autosalóne, ktorý je zaradený medzi 14 najprestížnejších vo svete, 250 priamych vystavovateľov predvádza rozličné modely 29 značiek svetových výrbcov. V posledných desiatich rokoch na Slovensku rástol počet predaných a zaregistrovaných áut luxusných značiek. Napríklad v roku 2004 distribútori u nás predali 750 kusov BMW, vlani vyše 1200 kusov osobných a úžitkových áut tejto značky. Tento rok by sa mal predaj podľa šéfa BMW group Slovakia Petra Kramára ešte zvýšiť. Rast predajnosti luxusných značiek podľa obchodníkov jednoznačne súvisí so zvyšujúcou sa kúpyschopnosťou obyvateľstva. „Okrem toho o počte predaných luxusných áut rozhoduje aj široká škála prevedení, v ktorých sa dajú kúpiť. Ľudia čoraz viac platia aj za imidž auta,“ povedal Kramár. Základné verzie sa môžu začínať pri milióne korún, náročnejšie stoja pokojne aj štyri milióny.
Na Slovensku dováža a predáva autá 32 distribútorov. V prieskumoch združenia figurujú aj značky Porsche, Mini a Jaguár. Na tohtoročnom autosalóne sa po prvý raz predstavujú aj značky Lamborgini či Dodge. Aj u nás je už klientela, ktorá si ich môže dovoliť, a má o ne záujem. V tomto roku sa predali štyri kusy áut značky Dodge, vlani ani jeden.