Víťazné rakúsko-maďarské konzorcium Porr-Viadom-Terrag-Asdag predložilo najdrahší návrh . Toto združenie zrejme vyhralo najmä vďaka tomu, že ostatných piatich účastníkov vylúčili pre rôzne nedostatky v ich návrhoch.
ILUSTRAČNÉ FOTO SME – PAVOL FUNTÁL
Rakúsko-slovenské konzorcium Grando s účasťou firiem Granit a Doprastav neuspelo v rozhodujúcom druhom kole medzinárodného tendra na výstavbu 35,5-kilometrového úseku na maďarskej diaľnici M 7 medzi Balatonkeresztúrom a Nagykanizsou juhozápadne od Balatonu.
Na rozdiel od prvého kola, v ktorom spoločnosť Grando predložila najlacnejšiu ponuku na realizáciu kontraktu vo výške 41,74 miliardy forintov a mala šancu na získanie lukratívnej zákazky, v pokračovaní výberového konania bolo rakúsko-slovenské konzorcium vylúčené spolu s ďalšími štyrmi z celkových šiestich účastníkov.
Domáci a Rakúšania
Výsledky tendra potvrdil maďarský podnik Nemzeti Autopálya Zrt. až po opätovnom prehodnotení ponúk nezávislými expertmi. Minister hospodárstva a dopravy János Kóka totiž pôvodný návrh výberovej komisie druhej časti tendra vrátil pred mesiacom na prehodnotenie.
Za víťaza tendra vyhlásili rakúsko-maďarské konzorcium Porr-Viadom-Terrag-Asdag s cenovou ponukou 43,7 miliardy forintov. Toto združenie vyhralo najmä vďaka tomu, že ostatných piatich účastníkov vylúčili pre rôzne nedostatky v ich návrhoch. Víťazné rakúsko-maďarské konzorcium pritom v prvom kole výberového konania predložilo najdrahší návrh – jeho cena bola 49,9 miliardy forintov.
Najlacnejšiu ponuku v druhom kole však malo takisto vylúčené domáce združenie Vegyépszer-Betonút vo výške 41,4 miliardy forintov. Bolo to ešte menej, ako predložil Grando v počiatočnej fáze súťaže. Podľa nepotvrdených informácií rakúsko-slovenské konzorcium malo na záver už len tretiu najlacnejšiu ponuku.
Môžu podať sťažnosť
Riaditeľ podniku Nemzeti Autopálya Kálmán Reményik informoval, že vyhlásený víťaz tendra má diaľničný úsek postaviť do 31. mája 2008. Zároveň však pripustil, že niektorí z vylúčených účastníkov tendra môžu podať sťažnosť proti ohlásenému rozhodnutiu rozhodcovskej komisii pre verejné obstáravanie. Vyslovil pritom nádej, že výstavba úseku na diaľnici M 7 sa môže začať už v októbri tohto roku.
Konkurencia je silná
V každom prípade silná konkurencia prispela k značnému zlacneniu plánovanej výstavby 35,5-kilometrového úseku diaľnice M 7 v prepočte na 1,23 miliardy na jeden kilometer. Je to takmer dvakrát menej ako doposiaľ stáli podobné investície na diaľniciach v Maďarsku .
Autor: Budapešť pre SME