Český eurokomisár a bývalý český premiér Vladimír Špidla sa stal patrónom projektu McPassport, čo je novinka McDonald's. Má povzbudiť mladých zamestnancov v Európe, aby odchádzali na skusy do firemných hamburgární za hranice svojej krajiny.
Kartička McPassport je veľká ako cestovný pas a obsahuje informácie o stupni vyškolenia zamestnancov, napríklad v oblasti „praženia“, čo má uľahčiť umiestňovanie ľudí v cezpoľných pobočkách.
Novinku predstavili v Bruseli zástupcovia európskej divízie McDonald's a Špidla. Pre McDonald's bola prítomnosť eurokomisára výhrou: bez neho by sa o „macpase“ dozvedeli asi len zamestnanci na firemnej nástenke. Ale pre Špidlu? McDonald's je okrem „bigmacov“ známy tým, že svojim ľuďom málo platí, čo komisárovi pre sociálnu starostlivosť vecí rýchlo pripomenul francúzsky reportér a že jeho produkty prispievajú k tučnote populácie.
Zhodou okolností deň pred tlačovkou vyhlásil komisársky tím vojnu detskej obezite a na nebezpečné napučanie Európanov upozornil Brusel i minulý týždeň.
Špidla mal na účinkovanie v reklame pre kontroverznú firmu odpoveď. „Je to dobrý projekt, ktorý podporuje mobilitu pracovníkov,“ povedal.
Dá sa namietnuť, že to neoslabuje vyššie spomínané fakty. Proti ľahkej kritike však stoja ďalšie fakty. McDonald's je jedinou súkromnou spoločnosťou, ktorá verejne zareagovala na výzvu Európskej komisie, aby privátny sektor podporoval sťahovanie ľudí za prácou. A jediná sa obrátila na Špidlu so žiadosťou o ochranu, čo človek zodpovedný za sociálne veci v roku mobility pracovných síl, akým rok 2006 je, asi úplne nemohol odmietnuť.
Vtipné je, že na geograficky a filozoficky veľmi európsku iniciatívu dokáže odpovedať a dobre to mediálne využiť „nenávidená“ americká firma.