ILUSTRAČNÉ FOTO –REUTERS |
tiež len vďaka rôznym zľavám a akciám predajcov,“ povedal manažér nákupu Nay Ľuboš Bojo. Masívne zlacnenie podľa neho už prebehlo. Plazmový televízor s uhlopriečkou 106 centimetrov, ktorý stál pred niekoľkými rokmi 250-tisíc korún, dnes možno kúpiť za 50-tisíc, podobne LCD televízor s uhlopriečkou 82 centimetrov stál 170-tisíc, dnes podľa Boja stojí tiež približne 50-tisíc. Vyše trojnásobné zníženie cien platí aj pre ďalších približne 120 modelov, ktoré sa dajú na Slovensku kúpiť.
Veľkí hráči, ktorí momentálne všetok vývoj sústreďujú na plazmové a LCD televízory, totiž prešli na lacnejšiu masovú výrobu. Ceny sa už podľa Boja ustálili a dosiahli svoj štandard. Firmy ako je Sony, LG, Samsung či Panasonic nestíhajú uspokojiť obrovský dopyt zákazníkov. Vlani sa podľa odhadov v Európe vyrobilo asi 8,6 milióna LCD televízorov, do roku 2010 by sa malo vyrobiť až 30 miliónov kusov. Do roku 2010 by „sklenené televízory“ mali z trhu úplne vymiznúť.
Tento rok je pre trh s LCD a plazmovými televízormi prelomový aj na Slovensku, lebo počet predaných plochých prijímačov by mal predbehnúť predaj klasických 50- a 100-herzových CRT televízorov. „V súčasnosti sa na Slovensku v kusoch predáva asi 40 percent plazmových a LCD televízorov, na budúci rok by ich podiel mal byť viac ako 80 percent,“ odhaduje produktový manažér predajcu prémiovej elektroniky BaSys Vladimír Partl. Vlaňajší obrat z predaja televízorov na Slovensku podľa neho dosiahol asi tri miliardy korún, predalo sa asi 140-tisíc televízorov všetkých typov.
Produktový manažér Sony Pavol Lomen odhaduje, že na Slovensku sa od apríla tohto roku do marca budúceho roku predá asi 50-tisíc LCD televízorov.
Sieť predajní s elektronikou Nay dnes podľa Boja predá 2,5 starého televízora na jeden plazmový či LCD. „Drahšie panelové televízory však majú na celkovom obrate z nášho predaja televízorov až 60-percentný podiel.“ Z predaja klasických televízorov v Nay tvoria tie modernejšie 100-herzové asi polovicu obratu a predávajú sa v cene do 20-tisíc korún.
Podľa veľkosti obrazovky sa LCD a plazmové televízory delia do desiatich kategórií. Televízory s uhlopriečkou 82 centimetrov tvoria v kusoch až 40 percent predaja LCD a plaziem v reťazci Nay. Cena týchto televízorov strednej triedy sa pohybuje od 35- do 65-tisíc korún.