Rozdiel medzi bežným benzínovým a naftovým motorom (na snímke) je čoraz menší. U motoristov čoraz obľúbenejšie diesle už napríklad nerobia taký veľký hluk ako kedysi a ľahšie sa štartujú. ILUSTRAČNÉ FOTO - SITA
BRATISLAVA - Predaj osobných áut s naftovými motormi v posledných rokoch začína dobiehať predaj tradične rozšírenejších benzínových modelov. Niektorí predajcovia odhadujú, že za posledný rok mala viac ako tretina áut kúpených na Slovensku dieselový motor.
"Pri modeloch strednej a vyššej strednej triedy môže byť podiel dieselových modelov až polovičný," povedal publicista Rastislav Chvála. Vlani si takéto autá kúpilo na Slovensku takmer 20-tisíc ľudí. Celkovo sa v roku 2005 u nás predalo takmer 57-tisíc osobných automobilov.
Presné údaje o podiele benzínových a naftových áut Združenie automobilového priemyslu, ktoré spravuje štatistiky o počte zaregistrovaných áut, zatiaľ nemá skompletizované.
Vyššia trieda, viac dieselov
Šéf distribučnej spoločnosti BMW Group Slovakia Peter Kramár hovorí, že rast podielu dieselových motorov je európsky trend. "Kedysi boli naftové motory považované za príliš hlučné, veľké, ťažšie sa štartovali a prepúšťali viac exhalátov. Vývoj však veľmi pokročil, teraz už sú hlučnosťou takmer nerozoznateľné od benzínových."
Obľúbenosť dieselových modelov podľa Kramára rastie s rastúcou triedou auta, pretože silný naftový motor, ktorý dokáže oproti benzínovým podať lepší výkon na nižších otáčkach, je úspornejší. Kým naftové modely BMW radu 1 sa predávajú v rovnakom množstve ako benzínový model, dieselové autá triedy 3 tvoria až dve tretiny predaja, pri najvyšších triedach je to až 90 percent.
Hlavným dôvodom, prečo sa ľudia vracajú k naftovým motorom, je podľa Chválu aj nižšia spotreba. Na nej majitelia dieselov môžu, ale tiež nemusia ušetriť. Záleží aj na štýle jazdy. Dieselové autá vykazujú najväčšiu úsporu pri klasickom štýle jazdy, ktorý nevyžaduje veľké zmeny rýchlosti, naftové motory sú úspornejšie aj pri jazde do kopca. Dieselové autá však bežne stoja o niekoľko desiatok tisíc viac ako benzínové modely. Podľa predajcov a odborníkov sa momentálne nedá jednoznačne určiť, či je výhodnejší benzínový, alebo naftový model.
Kto veľa najazdí, usporí
Ak napríklad v základnom prevedení porovnáme benzínový model 16-valcového Renaultu Thalia s 1,2-litrovým motorom a výkonom 55 kilowatov s naftovým 1,5-litrovým modelom s výkonom 50 kilowatov, zistíme, že diesel stojí o 91-tisíc korún viac. Včera u nás stál liter nafty priemerne 39,11 koruny, čo bolo o korunu viac ako cena litra benzínu. Napriek tomu majiteľ dieselového auta s predajcom uvedenou spotrebou 4,5 litra ušetrí oproti benzínovému modelu s oficiálnou spotrebou 6 litrov viac ako 52 korún na sto kilometrov jazdy.
Aby však začal byť majiteľ dieslu skutočne ziskový vďaka nižšej spotrebe, musel by najazdiť viac ako 173-tisíc kilometrov. Vedúci predaja spoločnosti Auto-Impex Vladimír Haus odhaduje, že v priemere treba najazdiť asi 80-tisíc kilometrov, aby sa začala jazda s nižšou spotrebou ekonomicky vyplácať.
Časom to môže byť čoraz ťažšie. "Hrozí, že cena nafty môže byť dlhodobo vyššia ako cena benzínu," povedal hlavný ekonóm rafinérie Slovnaft Marek Senkovič. Nahor ju podľa neho tlačí napríklad stúpajúci dopyt v Indii a Číne, ale tiež zvyšujúci sa počet dieselov na cestách.
Dieselové motory v porovnaní s benzínovými:
Výhody:
+ nižšia spotreba, na 100 kilometrov to môže byť aj 30 percent paliva,
+ nižšia spotreba aj pri vysokej rýchlosti,
+ vysoký krútiaci moment aj pri nízkych otáčkach (vhodné napríklad pre plynulejšiu jazdu do kopca),
+ premena na mechanickú energiu prebieha s vyššou razanciou a účinnosťou,
+ vhodnejšie skôr pre plynulú, praktickú jazdu bez prudkých zmien rýchlosti (benzínové motory sú vhodnejšie pre športovejší, pretekársky štýl jazdenia).
Nevýhody:
- vyššia cena (niektoré naftové modely áut sú drahšie o niekoľko desiatok tisíc korún),
- motor je mohutnejší, ťažší a má zložitejšiu konštrukciu,
- náročnejšia údržba,
- vyššia hlučnosť a vibrácie,
- náročnejšie zapaľovanie.
Spotreba na Slovensku v miliónoch litroch
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006*
Automobilové benzíny
795 842 879 894 849 866 884
Motorová nafta
877 940 1119 1091 1204 1337 1431
* odhad
Zdroj: Slovnaft