Sporiť si na penziu v niektorej z dôchodkových správcovských spoločností sa rozhodlo aj viac ako 600 ľudí starších ako 60 rokov. ILUSTRAČNÉ FOTO SME - MIRKA CIBULKOVÁ |
BRATISLAVA - Najviac klientov, ktorí zmenili dôchodkovú správcovskú spoločnosť, získal Aegon DSS. Sociálna poisťovňa včera oznámila, že zo spoločnosti odišlo vyše 9-tisíc klientov, prišlo ich však takmer 69-tisíc. "Aegon ako jediná dôchodková spoločnosť získala masívnym spôsobom na prestupoch," povedal jeden z riaditeľov poisťovne František Halmeš. Z ostatných spoločností viac klientov odišlo, ako na prestupoch získali.
Klienti, ktorí vstúpili do druhého piliera vlani od februára do konca júla, mali v júli poslednú možnosť zmeniť dôchodkovú správcovskú spoločnosť po roku. Od augusta platí, že sporitelia budú môcť zmeniť spoločnosť najskôr po dvoch rokoch od vstupu do druhého piliera alebo od posledného prestupu.
Prestupová vojna
Na trhu sa už dlhšie hovorilo, že niektorá z dôchodkových spoločností vypláca svojim sprostredkovateľom vysoké provízie, aby ich motivovala získať čo najviac nových klientov. V kuloároch sa hovorilo, že to bol práve Aegon. Provízia pre sprostredkovateľa za jedného klienta sa v júni a júli údajne vyšplhala na 8- až 10-tisíc korún.
Aegon tvrdí, že priemerná odmena pre sprostredkovateľov, ktorú vyplácal, bola podstatne nižšia. "Vo výnimočných prípadoch mohla dosiahnuť aj túto hranicu, avšak podmienky na jej zaslúženosť a viazanosť boli oveľa prísnejšie ako v ostatných prípadoch," povedal člen predstavenstva Aegon DSS Roman Klamo. Firma tvrdí, že konkurenčné spoločnosti mali v tom období zasa osobitný sadzobník odmien, len pre prestupy sporiteľov z Aegonu.
O časť prestupových zmlúv môže Aegon ešte prísť. Sociálna poisťovňa mu ich neschválila vyše tisíc. "Zatiaľ sme tieto zmluvy neakceptovali," potvrdil Halmeš.
Riaditeľ sekcie informatiky Sociálnej poisťovne Jaroslav Belluš hovorí, že dôchodkové spoločnosti mali najneskôr do 31. júla do polnoci zaslať do Sociálnej poisťovne zmluvy sporiteľov, ktoré zmenili dôchodkovú spoločnosť. Aegon poslal časť zmlúv po termíne, argumentuje však tým, že 31. júla bola podateľňa poisťovne preťažená, a preto zmluvy posielal náhradným, neštandardným spôsobom. "Sociálna poisťovňa časť z takto poslaných zmlúv neakceptovala," potvrdil Aegon.
Prestupy sa spoplatnia
Dôchodkové spoločnosti už dlhšie tlačili na to, aby za prestupy museli klienti platiť. Kým v iných krajinách, v ktorých funguje podobný dôchodkový systém, zmenili správcu dôchodkových účtov 3 až štyri percentá klientov, na Slovensku to bolo približne desať percent. Ministerstvo práce preto už pripravilo návrh novely zákona o sociálnom poistení. Každý sporiteľ, ktorý by sa rozhodol zmeniť dôchodkovú spoločnosť, by podľa neho zaplatil Sociálnej poisťovni 500 korún a získal od nej tzv. akceptačný list.
Novela by mala obmedziť aj províziu pre sprostredkovateľov na zhruba tisíc korún. Podľa neoficiálnych informácií ministerstvo zároveň navrhuje, aby sa znížila maximálna výška odplaty za správu dôchodkového fondu, ktorú klienti platia, z terajších 0,08 na 0,065 percenta.
Prestupy sporiteľov Dôchodková spoločnosť | Odchádzajúci z DSS | Prichádzajúci do DSS |
Aegon DSS | 9 144 | 68 904 |
Allianz-Slovenská DSS | 40 599 | 21 051 |
ČSOB DSS | 12 887 | 10 688 |
ING DSS | 19 567 | 8 874 |
VÚB Generali DSS | 19 218 | 9 308 |
Winterthur DSS | 44 618 | 27 208 |
Zdroj: Sociálna poisťovňa
Autor: Mariana Onuferová