jeden - občas privysoké účty za ich používanie. Na druhej strane však telefón - pevný či mobilný - môže riešiť vážny problém,
ktorým trpí asi väčšina z nás: nedostatok času. Pri komunikácii s bankami si, našťastie, môžeme stres, ktorý sprevádza nedostatok času, ušetriť. Problém, či stihneme prísť do banky, kým zatvoria, a tiež nervózne podupkávanie nohou pri čakaní v rade v pobočke,
rieši telefón. Presnejšie telephonebanking.
Telephonebanking umožňuje klientom elektronickú komunikáciu s bankami prostredníctvom pripojenia telefónneho prístroja s pevnou linkou (prístroj s tónovou voľbou), telefónneho prístroja ISDN, faxového prístroja, prípadne mobilného telefónu.
Klient je po zavolaní na verejné telefónne číslo spojený s automatizovaným hlasovým informačným systémom banky, ktorý ho navádza ďalej, prípadne mu po-núkne možnosť prepojenia na operátora.
Takýmto spôsobom môže získavať bankové informácie a riadiť svoje finančné aktivity v banke nezávisle od otváracích hodín jej pobočiek z ktoréhokoľvek
miesta na svete, 24 hodín denne, sedem dní v týždni.
Klient nepotrebuje na využívanie tejto služby potrebné špeciálne technické zariadenia. Ak chce pracovať s automatizovaným hlasovým systémom, potrebuje len telefón s tónovou
voľbou. Dnes túto funkciu majú prakticky všetky mobilné telefóny aj telefónne prístroje v pevnej sieti.
Ako na to
Po vytočení telefónneho čísla sa ozve hlasový automat, ktorý klienta požiada o identifikáciu. V bankovej reči sa používa výraz autentifikácia. Najčastejšie je to identifikačné číslo, heslo, prípadne takzvaná GRID karta. Vo VÚB sa vyžadujú aj správne odpovede na kontrolné otázky. Identifikačné číslo, heslá vydá banka klientovi pri aktivácii služby, odpovede na kontrolné otázky si klient určuje sám pri podpise zmluvy o využívaní služby. Ak je prihlásenie v poriadku, klient môže realizovať transakcie. Komunikácia s operátorom má rovnaký priebeh, rozdiel je v tom, že požadované údaje klient nevyťukáva do telefónu, ale ich nadiktuje.
Telefonické služby cez telefón
Klient môže telefonicky získať všeobecné informácie ako je kurzový lístok, úrokové sadzby, cenník poplatkov, sieť bankomatov a podobne. Prístup má, samozrejme aj k informáciám o svojom účte. Môže tiež vykonávať aktívne operácie, napríklad môže zadať jednorazový príkaz na úhradu, trvalé platobné príkazy, povolenie a zrušenie prípustnosti inkasa, a zistiť si informácie o svojich kreditných kartách či o úvere, ktorý v danej banke čerpá. Služba telephonebanking je vo všetkých bankách v princípe rovnaká. Odlišnosti sú skôr v detailoch, počte operácií, ktoré
klient telefonicky môže realizovať, a v prihlasovaní klienta.
Mobilbanking
Ďalšou službou, ktorá ponúka prístup do banky telefonicky je mobilbanking. Služba funguje na princípe zasielania SMS správ medzi klientom a bankou. SMS správa od klienta obsahuje výzvu pre banku, ktorá spracuje požiadavku a odpoveď je opäť vo forme SMS správy odoslaná klientovi.
Klienti tak môžu priebežne sledovať zmeny na svojich účtoch. Využívanie služby je podmienené vlastníctvom mobilného telefónu so SIM kartou, ktorá podporuje bankové menu danej banky. Na prihlásenie sa do GSM bankingu klient zadáva štvormiestny kód, ktorý si sám zvolí.
Požadované správy o účtoch môže banka doručovať klientom formou SMS do ich mobilného telefónu. To v prípade, keď má klient objednané automatické zasielanie správ, napr. správy o zostatku na účte podľa ním zvoleného cyklu. Služba umožňujúca iba pasívne operácie sa tiež často nazýva SMS banking. Klienti disponujúci mobilnými telefónmi, ktoré podporujú SIM Toolkit technológiu a SIM kartu od mobilného operátora, majú možnosť uskutočňovať aj aktívne bankové operácie.
Ako na to
Služba Mobilbanking je viazaná na konkrétne mobilné číslo a možno si ju aktivovať v banke. Mobilbanking si môžu aktivovať aj tí klienti, ktorí majú len predplatené karty mobilných operátorov Easy alebo Prima. Každá vykonávaná transakcia sa realizuje prostredníctvom zašifrovanej SMS.
Klient, ktorý chce z mobilu uskutočniť prevod alebo má akúkoľvek inú požiadavku, musí mať okrem správnej SIM karty aj bankový osobný identifikačný kód (BPIN). Ten môže byť iný ako štandardný PIN na SIM karte. Po zadaní kódu si klient zvolí spôsob zadania účtu, a to buď potvrdením mena účtu, alebo zadaním čísla účtu. Mobilný telefón potom odošle požiadavky do banky a o niekoľko sekúnd sa vráti odpoveď. Ďalší postup závisí potom od transakcie, ktorú chce klient vykonať. Po vykonaní transakcie mu príde vždy naspäť potvrdzujúca správa.
Klient získa prostredníctvom mobilbankingu informácie o zostatku a pohyboch na účte, kurzovom lístku, môže si nechať posielať správy o prekročení zostatku účtu pod alebo nad stanovený limit, správy o pohybe na účte, obvykle dostane SMS po každej kreditnej a debetnej transakcii a pri použití platobnej karty. Prostredníctvom Mobil bankingu môže tiež uskutočňovať platby zo svojich účtov, prípadne si dobiť kredit na svojej SIM karte.
Zabezpečenie
Pri využití technológie SIM Toolkit je všetka komunikácia medzi telefónom klienta a bankou zašifrovaná. Každá SIM karta má svoj jedinečný šifrovací
kľúč samostatný pre každú banku. Správu odoslanú z mobilného telefónu prijme banka len vtedy, ak je zašifrovaná správnym šifrovacím kľúčom.
Bankové operácie cez službu Mobilbanking sú zabezpečené bankovým osobným identifikačným kódom (BPIN). Ten je pred prvým vstupom do menu rovnaký ako počiatočný PIN kód SIM karty. Banky ho odporúčajú po prvom vstupe zmeniť na ľubovoľ-né štvormiestne číslo. V prípade troch neúspešných pokusov o zadanie BPIN kódu bude klientova banková aplikácia uzamknutá - na displeji mobilného telefónu sa zobrazí požiadavka na zadanie odblokovacieho BPUK kódu. BPUK je totožný s PUK kódom, ktorý klient dostal spolu so SIM kartou. Po desiatich nesprávnych BPUK kódoch je SIM karta definitívne zablokovaná.
WAP banking
Mobilné telefóny možno využiť pri komunikácii s bankou aj cez službu WAP banking. Umožňuje klientom využívať základné funkcie služby internetbanking prostredníctvom mobilného telefónu s aktivovanou službou na prenos dát s podporou WAP. Pri aktivácii služby WAP banking si klient musí v telefóne nastaviť parametre potrebné na komunikáciu s konkrétnou bankou. Postup nastavenia závisí od konkrétneho typu mobilného telefónu.
Podľa odborníkov sa pri tejto službe môže dosiahnuť vyššia úroveň bezpečnosti ako pri komunikácii s bankou cez internet, pretože WAP banking niektorých bánk dosahuje vysokú úroveň bezpečnosti. A to najmä vďaka nutnosti použiť elektronický kľúč a aj komunikácia medzi telefónom klienta a bránou mobilnej siete môže byť šifrovaná.
Mobilbanking
- zostatok na účte
- pohyby na účte
- zobrazenie zvolenej transakcie
- informácie o kurzovom lístku
- platby faktúr
- zaslanie výpisu z účtu
- prevodný príkaz na úhradu
- zmena BPIN
- automatické zasielanie informácie pri zmene disponibilného zostatku
- automatické zasielanie informácie o zrealizovanej transakcii
- automatické upozornenie na prekročenie stanovenej hranice zostatku účtu
- automatické upozornenie na pokles zostatku účtu pod stanovenú hranicu
- dobíjanie kariet mobilných operátorov...
Autor: IVANA ADAMOVÁ