Svätý Hieronym a rovná daň

Kultúra je tovar ako každý iný, musí si na seba zarábať sama – vyhlásil jeden z popredných liberálnych ekonómov ponovembrového Československa a po ňom to dodnes opakujú aj v praxi realizujú takmer všetci politici a štátni úradníci.

Táto téza však určite neplatí na to najhlavnejšie, čo nám svetová kultúra po tisícročiach zanechala. Bolo by predsa prinajmenšom smiešne hovoriť o „tovare“ v súvislosti s dedičstvom antiky, s Homérovými eposmi alebo egyptskými, gréckymi čí rímskymi staviteľskými pamiatkami a výtvarnými dielami.

A keďže hovoríme o preklade, určite nie ani s prácou prvých prekladateľov biblických textov, alexandrijských autorov Septuaginty či nášho patróna sv. Hieronyma, vierozvestov Cyrila a Metoda, prekladateľov evanjelia do staroslovienčiny a ich početných nasledovníkov, ku ktorým sa hlásime aj my, dnešní prekladatelia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kuchynské hrnce a Picassove obrazy

Ani tí anonymní stredovekí kopisti v benediktínskych kláštoroch, ktorí nám celé to obrovské duchovné dedičstvo minulosti zachovali a tak prispeli k súčasnej podobe európskej civilizácie, nevyrábali „tovar“ a nemysleli na jeho trhové uplatnenie, napriek tomu vytvárali duchovný obsah nášho sveta, jeho hodnotovú štruktúru.

Podľa klasickej ekonomickej teórie sa hodnota tovaru určuje množstvom spoločensky nutnej práce vynaloženej na jeho vyhotovenie. Táto definícia sa naskrze nedá uplatniť na najvýznamnejšie kultúrne statky. Skutočné umenie sa správa inak ako bežné druhy tovaru, a kto tvrdí opak, stavia na jednu úroveň ponožky, kuchynské hrnce a Picassove obrazy.

Ale aj v iných smeroch sa kultúra správa inak ako klasická tovarová výroba, a to aj vtedy, keď sa z nej tovar usilujeme spraviť. Keď si navzájom konkurujú automobilky, výsledkom sú čoraz krajšie, kvalitnejšie a bezpečnejšie autá.

SkryťVypnúť reklamu

Keď si konkurujú komerčné televízie, výsledkom sú čoraz primitívnejšie a vulgárnejšie programy, či už akčné, erotické alebo sentimentálne gýčovité filmy, najrozmanitejšie reality show, v ktorých je naozajstnej reality ako šafranu a kultúry ešte menej; slovom, konkurencia ťahá toto najvýznamnejšie dnešné médium na dno.

A za komerčnými televíziami sa ponáhľa i tzv. verejnoprávna, aj noviny a časopisy, ktoré sa pomaly už tiež nevládzu (alebo ani nechcú?) brániť pred triumfálnym nástupom bulváru.

Blud o neviditeľnej ruke trhu

Téza o tovarovom charaktere kultúry má teda jednoznačne protikultúrne dôsledky, ešte zavŕšené a znásobené takou oslavovanou „rovnou daňou“, ktoré vlastne zvýhodňuje, ba priam prémiuje produkciu kultúrneho odpadu.

SkryťVypnúť reklamu

Netreba matematického génia, aby sme si vyrátali, že ak rovnako zdaníme preklad Petrarcových sonetov a programy Mojsejovcov, Petrarca to musí na celej čiare prehrať. A uznajte, že perspektíva Nory a Braňa ako kultúrnych idolov súčasného sveta je dosť desivá.

Neprekvapuje, že téza o kultúre ako tovare nenarazila na nijaký väčší odpor u politikov či štátnych úradníkov. Je pohodlné spoľah­núť sa na „neviditeľnú ruku trhu“, ktorá všetko za nás vyrieši, aj keď je to evidentný blud. Dôsledky veľkej krízy z 20. rokov by predsa nebolo možné prekonať bez intervencie štátu, ktorá je dodnes nevyhnutná v každom trhovom hospodárstve. Aj vo vytváraní ekonomických rámcov pre fungovanie kultúry v modernej spoločnosti.

Horšie je to, že v túto tézu uverili, alebo sa s ňou aspoň zmierili aj sami tvorcovia kultúry, ktorí sa akoby báli, že postaviť sa proti nej znamená hlásiť sa k dedičstvu totality kultúry. Takže pohodlnosť administrátorov štátu a rezignácia kultúrnych pracovníkov spoločne prispievajú k duchovnému ochudobňovaniu spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Je najvyšší čas spamätať sa, prízrak novodobého barbarstva klope pestovanými a nalakovanými prstami na dvere čoraz chatrnejšej stavby našej národnej kultúry. Zastavme ho.

Autor: JOZEF MARUŠIAK (Autor je prekladateľ a publicista)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 13 686
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 292
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 800
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 839
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 517
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 317
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 198
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu