Kedy je správny čas na zmenu?

Hoci je zmena heslom dneška, nie vždy

je vnímaná iba priaznivo. Príkladom

je pojem - job hopper. Označuje sa ním človek, ktorý pričasto mení zamestnanie.

Po akom čase teda zmeniť pracovné miesto tak, aby nás nepovažovali za nespoľahlivého job

hoppera, ale zároveň neprespať ten

správny čas?

Ako na mnohé otázky týkajúce sa oblasti ľudských zdrojov, ani tu neexistuje jednoznačná odpoveď. V západnej Európe sa považuje za korektné, ak človek zmení zamestnávateľa po piatich až siedmich rokoch. V našom regióne je tento interval kratší.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Časté zmeny zamestnania sa u nás považovali

za zdravé

Táto situácia sa vytvorila v rozmedzí rokov 1996 -1998, keď investori začali objavovať Slovensko. V krajine nastal obrovský hlad po vhodných kandidátoch. Vtedy mnohí menili zamestnanie veľmi často - teda po troch, niekedy dokonca už po dvoch rokoch. Nedá sa však povedať, že všetci, ktorí v tomto období zamestnanie s touto frekvenciou menili, sú "job hopperi". Tento fenomén vyplýval skôr z nezrelosti pracovného trhu.

Ešte aj v roku 2000 pretrvával názor, že zmeniť zamestnanie po dvoch rokoch je "zdravé" a správne. Aj preto nastalo po privatizácii bánk priam sťahovanie národov. Banky sa predbiehali v preplácaní sľubných kandidátov.Tí putovali z jedného zamestnania do druhého, pričom neraz zmenili aj tri - štyri inštitúcie, aby opäť zakotvili v tej pôvodnej. So saturáciou trhu sa však situácia zmenila. V domácom prostredí vyrástli odborníci, a preto už nebolo nutné získavať ľudí z externého prostredia. Firmy sa začali sústreďovať skôr na rozvoj vlastných zamestnancov. Tendencia meniť zamestnanie sa dnes upokojuje a postupne smeruje k modelu, ktorý je obvyklý v západnej Európe.

SkryťVypnúť reklamu

Ako zistiť svoju cenu a nestratiť kontakt s trhom

Spoločnosť TARGET prednedávnom uskutočnila prieskum, v ktorom zisťovala, čo očakávajú kandidáti od personálnych agentúr. Ako vnímajú vo všeobecnosti zmenu pracovného miesta.

Podľa prieskumu ľudia kontaktujú personálnu agentúru v prvom rade preto, aby im pomohla nájsť novú pozíciu - takto sa vyjadrilo 46 percent respondentov.

Druhú najväčšiu skupinu (22 percent) tvoria kandidáti, ktorí majú do určitej miery iné predstavy - očakávajú, že ich personálna agentúra bude priebežne informovať o vhodných ponukách. Nehľadajú teda zmenu aktívne, nie sú nútení meniť zamestnanie okamžite a obvykle sú dokonca so svojou prácou spokojní. Myslia však na budúcnosť, a preto nechcú stratiť kontakt s trhom.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte presnejšie definovalo svoje očakávania 10 percent opýtaných - pre tých je jednoznačne najdôležitejšie zistiť svoju trhovú cenu.

Určitá skupina kandidátov (14 percent) oslovuje personálnu agentúru najmä preto, že od nej očakáva profesionálnu radu. Títo ľudia chcú získať informácie o trendoch na trhu, o novinkách v ohodnocovaní, o možnostiach ďalšieho vzdelávania. Chcú tiež počuť nezávislý názor na svoju doterajšiu kariéru, prezentáciu na pohovore a podobne.

Chýbajúca spätná väzba

V prieskume ďalej spoločnosť TARGET zisťovala celkovú spokojnosť kandidátov so službami personálnych agentúr. Vyše 70 percent respondentov neuviedlo žiadnu negatívnu skúsenosť s prácou personálnych agentúr, 9 percent kandidátov považuje za najvážnejší problém - nedostatočnú spätnú väzbu.

SkryťVypnúť reklamu

Osobne si myslím, že počet ľudí, ktorí mali a majú podobné skúsenosti, je v skutočnosti ešte vyšší. Chýbajúca spätná väzba je ešte vždy chorobou nielen personálnych agentúr, ale aj klientov na Slovensku. TARGET, ale aj ďalšie seriózne personálne agentúry, venujú tejto problematike veľkú pozornosť a situácia sa bude v bu-dúcnosti určite zlepšovať. MARIANA TURANOVÁ,

TARGET Managing Consultant

FOTO - PETER HRNČÍŘIK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 714
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 128
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 927
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 693
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 455
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 399
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 033
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 735
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu