V obchodných domoch a hypermarketoch Tesco návštevníkom želajú šťastné Vianoce vysmiate deti na plagátoch, na stropoch sú rozvešané vianočné gule a zvončeky. Vianočnú výzdobu už majú aj v sieťach Hypernova a Baumax. Obchodníci však tvrdia, že vianočná sezóna sa naplno rozbehne až v novembri.
Psychologička Erika Bohdanová si myslí, že priskorá vianočná kampaň ľudí od návštev nákupných centier neodradí, ale môže spôsobiť "zovšednenie Vianoc".
Generálny sekretár Zväzu obchodu a cestovného ruchu Jozef Orgonáš hovorí, že vianočná tematika prichádza do obchodov v posledných rokoch od polovice októbra. "Módu skoršieho nástupu Vianoc pred niekoľkými rokmi na Slovensko priniesol predovšetkým britský reťazec Tesco, ktorý je v Anglicku zvyknutý prichádzať s vianočnou tematikou už v septembri," hovorí Orgonáš. Dovtedy podľa neho platila medzi obchodníkmi nepísaná dohoda, že "vianočný čas" sa začína až 11. novembra na Martina, alebo až v piatok pred prvou adventnou nedeľou.
Oľga Hrnčiarová z oddelenia vonkajších vzťahov spoločnosti Tesco tvrdí, že ľudia si vianočnú ponuku už v októbri žiadajú. "Vychádzame z prieskumov medzi zákazníkmi, v ktorých sa pýtame, kedy by sme mali začať s vianočným tovarom a ako si predstavujú vianočnú ponuku." V hypermarketoch preto už v októbri vyčlenia vianočnému sortimentu kútik a postupne preň "rozširujeme predajnú plochu".
Podobne je to v spoločnosti Ahold, ktorej patria predajne Hypernova a Albert. "Vianočnú sezónu začíname každoročne v 42. týždni, čo sa nám osvedčilo," povedala Diana Chovancová-Stanková z oddelenia komunikácie.
V slovenskom reťazci COOP Jednota plánujú vianočný tovar ponúkať od konca októbra. "Nechceme našich zákazníkov zaťažovať s vianočnou ponukou niekoľko mesiacov dopredu," hovorí marketingový manažér Jednoty Radoslav Kysucký.
Motívy Vianoc sú veľmi obľúbené aj v reklame. "V tomto období je záujem najmä o rôzne vianočné akcie na splátkové predaje, spotrebne úvery či výhodné akcie v hypermarketoch," hovorí prezidentka Klubu reklamných agentúr Slovenska Elen Štefančíková.
Z televízií sa v reklamnom čase šot s tematikou Vianoc objavil iba v televízii Markíza. V najbližších dňoch však televízie očakávajú nástup vianočných šotov najmä od telefónnych operátorov.