ch zamestnávame,“ povedala hovorkyňa Aholdu na Slovensku Diana Stanková. To, či už existujú konkrétne ponuky na kúpu siete slovenských Hypernov, spoločnosť nepotvrdila. Do úvahy však podľa Stankovej pripadá aj predaj viacerým uchádzačom.
Podľa predsedu zväzu obchodu Pavla Konštiaka je trh nasýtený a odchod Aholdu spotrebiteľov nijako neovplyvní. „Predajne sa len premaľujú a skoncentruje sa u nás iná sieť,“ povedal.
Príde na trh nový hráč?
Ahold sa odsťahuje aj z Poľska a so záujemcom, ktorého Stanková nekonkretizovala, sa chce dohodnúť o predaji tamojšej siete hypermarketov do konca tohto roka. „Nemyslím si, že na Slovensku momentálne pôsobí reťazec, ktorý by si chcel posilniť svoje postavenie na trhu o formát hypermarketov,“ povedal predseda predstavenstva COOP Jednota Adrian Ďurček.
Do úvahy podľa neho pripadá aj možnosť, že sieť Aholdu získa záujemca, ktorý na Slovensku doteraz nepôsobil. Ten podľa neho môže začať presadzovať vlastnú cenovú politiku, čo by viedlo k ďalším konkurenčným bojom medzi reťazcami.
Oznámenie Aholdu je podľa Ďurčeka príliš čerstvé na vytváranie hypotéz. „Treba sa na tú sieť hypermarketov pozrieť a uvažovať, či aj my nechceme kúpou posilniť svoju pozíciu na trhu.“ Manažéri Aholdu by podľa Ďurčeka neprišli s vyhlásením o predaji svojich slovenských predajní, keby už nemali predkonzultovaných potenciálnych kupcov.
Veľké hypermarkety porovnateľné s Hypernovou u nás prevádzkuje reťazec Tesco. Jeho hovorkyňa však záujem či nezáujem o ich kúpu odmietla komentovať. Ak by chceli svoje reťazce o nový formát rozšíriť aj prevádzkovatelia menších predajní, ako sú supermarkety Billa či Lidl, museli by zmeniť svoju obchodnú stratégiu a investovať nemalé prostriedky. Podľa odborníkov z brandže je táto možnosť málo pravdepodobná.
Záujem ľudí o hypermarkety upadá
Ahold svoj odchod vysvetľuje tým, že reťazec u nás ani s vlaňajšími tržbami sedem miliárd korún nedosiahol želanú pozíciu na trhu. Svoje sily chce firma sústrediť napríklad v Česku, kde utŕžila približne päťkrát viac. Podľa Ďurčeka môže rušenie Hypernov na Slovensku súvisieť aj s tým, že formát hypermarketov, ktoré musia mať viac ako 2,5-tisíca metrov štvorcových predajnej plochy, u nás strácajú na popularite. „Ľudia sa začínajú vracať k menším predajniam,“ povedal. To však podľa Konštiaka dôvodom nebude, pretože u nás pripadá 17 hypermarketov na milión obyvateľov, čo je jedna z najvyšších priečok v Európe.
Okrem spoločnosti Ahold zo Slovenska odchádza značka Carrefour. Tesco sa dohodlo na kúpe týchto hypermarketov Carrefour a čaká len na povolenie Protimonopolného úradu, ktorý posudzuje koncentráciu. Na to, aby úrad spojenie hypermarketov zakázal, by musela spojená sieť ovládnuť viac ako štvrtinu trhu v maloobchode.
COOP Jednota podľa Ďurčeka v tomto roku dosiahne obrat asi 32 miliárd korún, čím dosiahne len 7,5-percentný podiel na maloobchodnom trhu. „Tesco má obrat o niečo nižší,“ povedal Ďurček.