Kandidáti platia desaťtisíce za prieskumy

BRATISLAVA - Aby zistili, aké majú šance a čo vlastne ľudí v ich mestách trápi, platia si mnohí kandidáti na primátorov väčších miest pred komunálnymi voľbami prieskumy verejnej mienky.

Ivanovi Saktorovi v kampani pomáha aj premiér Robert Fico. Ako na tom je, vie z prieskumov, ktoré si dal urobiť. FOTO - SITA


Pavel Haulík z agentúry MVK hovorí, že práve neporovnateľne vyšším záujmom kandidátov o prieskumy sa tohtoročné miestne voľby líšia od predošlých. Výsledky kandidáti väčšinou taja, aby ich nemohli využiť aj súperi.

"Dosiaľ sa to vždy končilo na úrovni Bratislavy a Košíc, teraz si prieskumy objednávali kandidáti takmer zo všetkých krajských a aj mnohých okresných miest," hovorí Haulík. Potvrdili to aj pracovníci ďalších oslovených agentúr.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cena prieskumov sa líši podľa rozsahu otázok, počtu respondentov i agentúry. Kandidáti za ne platia od desiatok tisíc až po vyše 200-tisíc korún. Cena mnohých odradí, viacerí si prieskum neobjednali aj preto, lebo sa oň začali zaujímať neskoro, zhodujú sa pracovníci agentúr.

SkryťVypnúť reklamu

Prieskumy si objednali napríklad kandidátka na primátorku Bratislavy Monika Beňová-Flašíková (Smer-HZDS-SMK-SF-SZ), Ivan Saktor (Smer-SNS-SZS-KSS-ĽB) v Banskej Bystrici, Martin Pado (SDKÚ-SZS) v Michalovciach či súčasný primátor Liptovského Mikuláša Alexander Slafkovský (SDKÚ-KDH). Vlastný prieskum má aj kandidát pravice v Žiline Ivan Harman. Nespracovala mu ho však profesionálna agentúra, ale dobrovoľníci, ktorí chodili s dotazníkmi od dverí k dverám.

Agentúry pre kandidátov zisťovali najmä očakávanú účasť vo voľbách, ako si ľudia predstavujú vhodného primátora, čo od neho očakávajú, aké sú najvypuklejšie problémy mesta, alebo ktorá sféra v meste je najviac zanedbávaná.

Beňová-Flašíková si medzi obyvateľmi hlavného mesta dala spracovať rozsiahly prieskum, ktorým napríklad zistila, že Bratislavčanom chýba vízia rozvoja mesta, alebo že je rozhodovanie magistrátu pre nich často nepochopiteľné a anonymné. "Zistenia potom odzneli v kampani a vo volebnom programe," hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Slafkovský si objednával iba prieskum preferencií. "Chcel som vedieť, aký dosah má zostrená kampaň, ktorá je zbytočne agresívna a v ktorej ide predovšetkým o získanie moci za každú cenu," tvrdí.

Exministra vnútra Martina Pada zas prekvapilo, že z prieskumu vyšiel ako najpálčivejší problém mesta nedostatok voľnočasových a kultúrnych aktivít pre mladých.

Haulík si myslí, že kandidáti si uvedomili, že kampaň sa dá efektívne viesť iba so spätnou väzbou. Výsledky prieskumov podľa neho slúžia najmä na "detailizovanie" kampane. "Na ktorú skupinu sa treba predovšetkým zamerať, cez ktoré médiá a akou formou voličov oslovovať."

Počet respondentov sa pohybuje od 300 do vyše 1000. Podľa Ivana Dianišku z agentúry Focus vzorka nezávisí priamo od veľkosti mesta, ale od odhadu účasti vo voľbách. "Keď oslovíme 1000 ľudí a účasť je 30 percent, tak len odpovede 300 ľudí sú zaujímavé," hovorí. Prieskum s menej ako 500 opýtanými preto podľa neho môže zavádzať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 319
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 852
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 687
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 202
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 653
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 411
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 733
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 569
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu