Petr Jarchovský: Horem pádem. Kráska v nesnázích. Medvídek (filmové povídky) • Paseka • Praha 2006
Jarchovského filmové poviedky sú celkom iné ako, povedzme, texty klasikov tohto žánru Ingmara Bergmana alebo Federica Felliniho.
Bergman ani najmenej nepodceňoval opisné pasáže, ktoré dokresľujú dialógy postáv. Nebál sa detailných postrehov či rozsiahlych pozorovaní, ktoré nie sú len pomocným komentárom, ale samostatnou, nepostrádateľnou a literárne hodnotnou súčasťou textu.
Fellini, ktorý pri prepisoch svojich filmov uprednostňoval strohosť, napriek tomu fascinoval bohatou imagináciou a filozofickým nadhľadom.
Jarchovský je výborný rozprávač, ale jeho poviedkam táto magická, hlboká mnohostrannosť chýba. Texty v knižke sú „akčné“, pútavé a rôznorodé, poprepletané zrozumiteľne charakterizovanými postavami z rozličných prostredí a sociálnych skupín. A hoci sú chvíle, keď vytušíme, ako sa dej rozvinie, autor vždy dokáže potešiť prekvapivou zápletkou či nečakaným rozuzlením.
Vo všetkých textoch sú neodolateľné úsmevné situácie i momenty dobre vybudovaného psychologického napätia. Všetky tri poviedky spája súčasnosť, všetky sú analýzou komplikovaných vzťahov tých najbližších ľudí, ale zároveň i nemoralizujúcimi, no nekompromisnými sociálnymi štúdiami dnešného Česka.
Tragikomédie Horem pádem a Kráska v nesnázích už diváci poznajú z kín. O Jarchovského dvornom režisérovi a spoluautorovi námetov Janovi Hřebejkovi je známe, že scenáre dolaďuje až počas filmovania za pomoci hereckej improvizácie a tieto dva texty pôsobia, akoby vznikli spätne, ako prepisy už hotových filmov.
Medvídka režisér Jan Hřebejk dokončuje v týchto dňoch a do kín by sa mal dostať o rok. Práve text Medvídka však akoby autor ušil „horúcou ihlou“, pretože sa v ňom objavujú faktické chyby (mená neexistujúcich postáv, nepresnosti pri charakteristike Emy).
Poviedky dopĺňa herecké obsadenie a fotografie z filmov, čo u niektorých českých kritikov vzbudilo nevôľu, že skôr ako o literatúru tu ide o komerčnú podporu úspešných filmových projektov. Jedno je isté – Petr Jarchovský patrí medzi najvychytenejších českých filmových scenáristov.
Jeho rukopis mal azda možnosť vidieť každý – veď má za sebou scenáre k takým filmovým hitom, ako boli Šakalí léta, Pelíšky, Pupendo, Musíme si pomáhať či Želary. Ambíciou vydavateľstva Paseka podľa všetkého nebolo priniesť „veľké umenie“ a „literatúru“, iba pripomenúť, že duo Jarchovský a Hřebejk je už dnes neprehliadnuteľným českým filmovým fenoménom.
Autor: BARBORA ŠKOVIEROVÁ,br> (Autorka je literárna kritička)