Lekári neraz pred pacientmi dajú prednosť zástupcom farmaceutických firiem. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR |
BRATISLAVA - Zástupcovia farmaceutických firiem chodia za lekármi počas ordinačných hodín.
"Plnú čakáreň si nevšímajú ani ľudí sa nepýtajú, či im to neprekáža, drzo sa predbehnú a sestrička ich po zaklopaní pustí," sťažuje sa pacientka Jana zo Stupavy, ktorá si pre lekárske vyšetrenie vzala deň dovolenky. V čakárni strávila tri hodiny a za ten čas vošli do ambulancie traja zástupcovia firiem. Čakajúcich pacientov obrali o hodinu času.
Hoci ľudí takéto situácie rozčuľujú, nesťažujú sa. Hovorkyne košickej aj trenčianskej župy potvrdili, že samospráva nedostala ani jednu takúto sťažnosť. "Farmaceutickí díleri do ambulancií chodia. Je to normálny jav, o ktorom vieme. Je vec každého lekára, ako si ich návštevy zorganizuje," povedala hovorkyňa košického župana Zuzana Bobríková.
Mali by sa vopred dohodnúť
Výkonná riaditeľka asociácie farmaceutických spoločností Soňa Strachotová vysvetľuje, že návšteva medicínskeho reprezentanta je pre obe strany pracovným stretnutím. "Reprezentant sa s lekárom dohodne na termíne stretnutia, ktorý lekárovi vyhovuje, pričom je vec lekára, či ho prijme, alebo nie."
Podľa Moniky Lassanovej, vedúcej kancelárie asociácie generických výrobcov, reprezentantom viac vyhovuje čas mimo ordinačných hodín, pretože lekár sa môže lepšie sústrediť na informácie.
Riaditeľ pre vonkajšie vzťahy farmaceutickej firmy Pfizer Štefan Mesároš povedal, že ľudia z ich firmy si každú návštevu dohodnú vopred a termín si vždy určuje lekár. "Spravidla je to v čase jeho administratívnej činnosti a výlučne nie počas ambulantných hodín," tvrdí. Cieľom návštev je podľa Mesároša informovať lekárov o najnovších klinických a vedeckých poznatkoch.
Je to aj v záujme pacienta
Šéf asociácie súkromných lekárov Ladislav Pásztor hovorí, že návštevy sa vopred telefonicky neohlásia vždy. Tvrdí, že záleží na lekárovi, ako ich zmanažuje. Môže ich aj odmietnuť. Pásztor si ich presunul na koniec ordinačných hodín, pričom zástupca firmy sa v jeho ordinácii zdrží tri, štyri minúty. Chápe, že pacientom prekáža, ak im niekto ukradne čo len minútu z ordinačného času.
Všeobecný lekár Peter Lipták s návštevami ľudí z firiem nemá problémy. "Sem ich veľa nechodí." Myslí si, že ak lekár odmietne reprezentanta počas ordinačných hodín, druhýkrát príde po nich.
Farmaceutické firmy podpísali etický kódex, ktorý upravuje aj kontakt zástupcu firmy s lekárom. Podľa kódexu musia lekárski zástupcovia pri dohadovaní stretnutia dodržiavať priania lekára alebo organizačné predpisy zariadenia.
Strachotová si myslí, že vzhľadom nato, že ide o poskytovanie aktuálnych odborných informácií, ktoré súvisia s prácou lekára, takéto stretnutie sa má konať počas pracovného času lekára, do ktorého patria najmä ordinačné hodiny. "Aj keď niekedy takéto návštevy nemusia pacienti prijímať pozitívne, treba zdôrazniť, že sú aj v ich záujme."
(dro)