zmenili zo špecializovaných
na predajne s rozličným
tovarom. Ešte pred nedávnom bol sortiment, ktorý lízingové spoločnosti ponúkali
zákazníkom jednotný - lízing. V súčasnosti sú v ich ponuke ďalšie dva produkty:
spotrebiteľský úver a splátkový predaj. Tieto doplnky pritom vôbec netvoria len kozmetické vylepšenie a niečo
na spestrenie ponuky. Minulý rok predstavovali viac ako
šestinu všetkých obchodov
lízingových spoločností. Stali sa tak plnohodnotnou súčasťou výberu, ktoré lízingové
spoločnosti ponúkajú
zákazníkom. V niektorých
spoločnostiach už predstavujú dokonca hlavnú oblasť
podnikania.
Úvery sa poskytujú len dva roky
Splátkový predaj ponúkali lízingové spoločnosti už dávnejšie. Tvoril však len okrajovú časť obchodov. Využívali ho najmä poľ-nohospodári, pre ktorých nebol lízing zaujímavý kvôli nemožnosti využívať pri ňom dotácie. Splátkový predaj nepredstavoval pre lízingové spoločnosti hlavnú oblasť záujmu. Tvoril prídavok ku klasickému lízingu, ktorý v obchodoch dominoval.
Spotrebný úver sa do ponuky lízingoviek dostal v roku 2004. Zavádzali ho vtedy ako z núdze cnosť, ako možnosť vyhnúť sa nevýhodnému zdaňovaniu pri lízingu ojazdených áut, ktoré začalo platiť minulý rok. Na niekoľko mesiacov vtedy lízing ojazdených áut poklesol. Lízingovky sa pokúšali situáciu vyriešiť spotrebným úverom. Produkt sa udomácnil. Dnes má pri financovaní ojazdených áut väčší význam ako lízing, veľkú obľubu si získava aj pri nových osobných autách.
V prvom polroku tohto roka sa prostredníctvom spotrebného úveru financovalo 9 183 automobilov v hodnote 2,5 mld. Sk. Je to o 72 percent viac ako v rovnakom období minulého roka. Touto formou sa tak financovalo
7 459 ojazdených áut a 1 724 nových áut. Splátkový predaj dosiahol o niečo nižšie hodnoty 259 mil. Sk v ojazdených automobiloch, 233 mil. Sk v nových automobiloch. Spolu tieto nové formy financovania tvorili viac ako 36 percent zo všetkých áut, ktoré lízingové spoločnosti poskytli zákazníkom. Obe pritom vykazujú vysokú dynamiku. Ešte pred dvomi rokmi to boli tri percenta.
Spotrebný úver a splátkový predaj zohrávajú veľkú úlohu pri financovaní automobilov i v zahraničí. V západnej Európe tvorí väčšinu obchodov pri klasickom lízingu trh strojov, zariadení a nákladných automobilov. Na Slovensku ešte v roku 2000 vďaka veľkému využívaniu pri financovaní áut v deväťdesiatich rokoch a začiatkom tisícročia dominoval lízing osobných a malých úžitkových áut, keď tvoril až 63 percent z celého objemu lízingu. V súčasnosti tvoria osobné a malé úžitkové autá 48 percent obchodov lízingových spoločností.
Úver výhodami získava
zákazníkov lízingu
Najväčšou výhodou spotrebného úveru je vlastníctvo automobilu. Pri úvere totiž prechádza na zákazníka hneď pri podpise zmluve. Pri lízingu k tomu prichádza až po ukončení lízingovej zmluvy a zaplatení všetkých splátok. Spotrebný úver je teda zaujímavý pre všetkých, ktorí chcú mať automobil od začiatku vo svojom vlastníctve. Slabou stránkou lízingu je aj riešenie poistných udalostí. Z toho dôvodu sa niektorí klienti obávajú vziať si automobil na lízing. Pri havárii alebo odcudzení automobilu, pošle poisťovňa poistné plnenie najprv lízingovej spoločnosti. Tá z neho odráta svoje náklady a zvyšok pošle zákazníkovi. Ten teda dostane len časť z hodnoty automobilu, ktorý bol odcudzený. Tento rozdiel je najväčší ku koncu lízingového obdobia. Čiastočným riešením môže byť preto spotrebný úver. Aj niektoré banky ale požadujú, aby bolo poistenie vinkulované v ich prospech. Aj pri úvere sa teda môže stať
niečo podobné. Ďalšou výhodou sú možné prestavby alebo úpravy automobilu. Pri lízingu treba vždy žiadať o súhlas lízingovú spoločnosť.
"Podľa našich skúseností Slováci pri obstaraní vozidla preferujú účelový úver pred klasickým lízingovým produktom," hovorí výkonný riaditeľ spoločnosti GE Money, divízie Auto, Peter Palkovič. Dodáva, že výhodou úveru je, že umožňuje zákazníkom získať auto rýchlo, jednoducho a dostupne. Zákazníci si okrem toho môžu u lízingovej spoločnosti uzatvoriť výhodnejšie havarijné alebo povinné zmluvné poistenie. To je rozdiel medzi úvermi od bánk a lízingových spoločností. V bankách trvá získanie úveru dlhšie. Neposkytujú ani lacnejšie poistenie. GE Money má v tomto roku až 99 percent zo zákazníkov v kategóriiúver. Produkt poskytuje dva roky. Za niekoľko mesiacov v roku 2004 to bolo 23 percent, minulý rok už 95 percent.
Najväčšou lízingovou spoločnosťou poskytujúcou spotrebné úvery je Volkswagen Finančné služby Slovensko. V prvom polroku ich financovala v hodnote 1,2 mld. Sk, čo bolo 44 percent hodnoty všetkých spoločnosťou prefinancovaných áut. Podľa odhadov a rastúceho trendu by význam spotrebného úveru a splátkového predaja mal ďalej rásť.
PETER APOLEN
Najväčšie spoločnosti poskytujúce predaj na splátky
P.č. | Názov spoločnosti | Objem v tis. Sk |
1 | CAC Leasing Slovakia, a.s. | 666 044 |
2 | ČSOB Leasing, a.s. | 332 785 |
3 | B.O.F., a.s. | 259 333 |
4 | Tatra Leasing, s.r.o. | 108 063 |
5 | VB Leasing SK, s.r.o. | 80 217 |
6 | Summit Finance Slovakia, s.r.o. | 13 516 |
7 | Kofis Leasing, a.s. | 11 600 |
8 | MONAQ Leasing, s.r.o. | 8 828 |
9 | Finanz servis, s.r.o. | 2 717 |
10 | S Slovensko, s.r.o. | 853 |
11 | Benefit Leasing, s.r.o. | 317 |
Zdroj: Asociácia leasingových spoločností SR |
Najväčšie spoločnosti poskytujúce spotrebiteľský úver
P.č. | Názov spoločnosti | Objem v tis. Sk |
1 | Volkswagen Finančné služby Slovensko, s.r.o. | 1 197 949 |
2 | ČSOB Leasing, a.s. | 700 689 |
3 | GE Money Auto, a.s. | 555 824 |
4 | S Slovensko, s.r.o. | 390 143 |
5 | DaimlerChrysler Financial Services Slovensko, s.r.o. | 203 692 |
6 | Kofis Leasing, a.s. | 107 677 |
7 | Toyota Financial Services Slovakia, s.r.o. | 57 860 |
8 | CAC Leasing Slovakia, a.s. | 51 662 |
9 | Banco Mais | 47 813 |
10 | BPT Leasing, a.s. | 46 000 |
11 | SG Equimpment Finance, s.r.o. | 28 042 |
12 | VB Leasing SK, s.r.o. | 15 882 |
13 | GMAC, a.s. | 13 364 |
Zdroj: Asociácia leasingových spoločnosti SR