
Viktor Hulík: Grafika 4-D, 1998, tlač plotrom. FOTO – MARTIN MARENČIN
významových súvislostí. Nezaujíma ho tvorba v podobe ukončenosti. Verí len pohybu a vývoju. Široké možnosti interpretácie jeho Posúvačov ho posúvajú do sféry nezaraditeľných. Alebo inak povedané: privlastňujú si ho maliari, takisto ako sochári či konceptuálni umelci.
„Nikdy mi nezáležalo, v akom médiu sa vyjadrujem, pretože si ho prispôsobujem svojej tvorbe, a teda myšlienke,“ hovorí Viktor Hulík, ktorý svoju výtvarnú originalitu posúva ďalej. Dnes o 18.00 h má v bratislavskej Galérii Z v Zichyho paláci vernisáž výstavy počítačovej grafiky.
Kolekcia takmer štyridsiatich grafík presviedča, že počítač nie je pre umelca predmetom samoúčelnej exhibície, ale prostriedkom pri výtvarnej kreativite, v ktorej sa dajú realizovať zámery. „Kreslím počítačom, ktorý považujem za novú technológiu s úžasnou perspektívou. Počítač mi pomáha dotiahnuť možnosti variability vyjadrenej v sériách, v ktorých v logickej nadväznosti riešim myšlienky z trojrozmerných objektov – sledovanie prechodu z organizovaného systému do chaotického stavu, ktorý je však opäť súčasťou celkového diania.“ Ako povedal, v jeho tvorbe má všetko svoju konceptuálnu nadväznosť. Následný krok má svoje korene v predchádzajúcom diele.
Viktor Hulík (1949) usporiadal viac ako dvadsať individuálnych prezentácií a zúčastnil sa na viac ako dvesto kolektívnych výstavách doma i v zahraničí, pričom za doterajší vrchol považuje svoju účasť na výstave s názvom Náhoda ako princíp v umení 20. storočia, ktorá bola pred ôsmimi rokmi vo Wilhelm-Hack Museum v nemeckom Ludwigshafene. Bol na nej ako jediný Slovák, pričom svoje diela prezentoval v spoločnosti takých autorov ako Pollock, Rauschenberg, Ray, Cage, Beuys či Ernst.
Na dnešnej vernisáži bude oficiálne sprístupnená aj internetová stránka Viktora Hulíka s adresou www.hulik.sk, kde bude v slovenčine a angličtine uvedená kompletná autorova biografia, bibliografia, účasť na výstavách, ako aj ukážky z tvorby.
Z ďalších aktivít tohto autora populárnej sochy Čumila na bratislavskom korze spomeňme výtvarnú spoluprácu na vizuálno-akustickej inštalácii Laserový orloj, ktorý mal v Bratislave premiéru 1. januára 2001 a vedenie Galérie Z, ktorá bude mať za sebou v máji päť rokov svojej činnosti.
ĽUDO PETRÁNSKY