-Pletichová.
Dnes, keď kedysi taká obľúbená opereta visí na chvoste záujmu slovenskej kultúry, ostáva jednou z jej posledných rezervácií banskobystrická Štátna opera. Divadlo každoročne zaraďuje do repertoáru nový titul. Tentoraz sa rozhodlo vrátiť na javisko Straussovho Netopiera. Žiadna hanba. Dielo patrí nielen do zlatého fondu klasickej operety, ale nepohrdnú ním ani popredné operné scény či špičkoví operní speváci.
Dej Netopiera je typicky operetný, jemne pikantný, založený na prezlekovej zápletke. Manžel omylom zvádzajúci vlastnú manželku – trošku komiky, trošku erotiky a najmä veľa dobrej hudby. Tá nárokmi na spevákov i orchester nezaostáva za opernou partitúrou.
Hosťujúca česká režisérka Jana Andělová-Pletichová mohla stavať na operetnej ostrieľanosti banskobystrického súboru, ktorému nie sú popri speve cudzie ani próza a tanec. Striedma scéna Jána Zavarského i pekné kostýmy Jany Hurtigovej bez veľkooperetnej preexponovanosti zohľadnili komorný charakter tunajšieho javiska. I zvukovo decentné hudobné naštudovanie Igora Bullu stálo v službe javiskovej koncepcii. Nedralo sa do popredia, ale udržiavalo temporytmus predstavenia. Výsledkom je vtipná, remeselne zvládnutá inscenácia. Bez veľkých režisérskych ambícií, ťažiaca zo situačného humoru diela a (odhliadnuc od občasného „podpásového“ humoru) vcelku úspešne sa vyhýbajúca nevkusnej hyperbolizácii či lacnej trápnosti.
V prvopremiérovom obsadení dostali príležitosť domáci sólisti. Oľga Hromadová (Rosalinda), Alžbeta Trgová (Adela) i Šimon Svitok (Doktor Falke) sú skúsení operetní umelci. Hanbu neutŕžili ani čerstvejšie posily súboru - Miroslava Kiseľová (Princ Orlofsky) a najmä Martin Popovič (Frank). Najväčším zážitkom bol však mladý tenorista Dušan Šimo.
Po prekvapujúcom debute v Donizettiho komickej opere Viva la mamma i po skvelom výkone v Mozartovej Záhradníčke z lásky dokázal, že sa rovnako dobre cíti v klasickej operete. V postave Gabriela von Eisensteina uplatnil nielen svoj krásne kovový, výborne posadený tenor, ale aj prirodzený herecký talent.
Opereta žije. Aspoň v banskobystrickej opere. A majú ju tam zjavne radi. Interpreti i diváci.
Autor: MICHAELA MOJŽIŠOVÁ (Autorka je hudobná publicistka)