BRATISLAVA - Deti vôbec nie sú skromné, čo sa týka želaní vianočných darčekov. Detská psychologička Mária Tóthová-Šimčáková hovorí, že želanie je vždy vyjadrením detskej túžby a snov. Deti sa nevedia prispôsobiť realite, čiže tomu, čo si rodinný rozpočet môže dovoliť.
Na detské sny vplýva reklama, médiá, spoločnosť a tiež rovesníci. Deti sa po Vianociach medzi sebou chvália, čo všetko dostali. Často netlačia na rodičov, aby im kúpili značkové veci preto, že by ich potrebovali, ale preto, aby sa mohli predvádzať pred ostatnými spolužiakmi a priateľmi.
Prehnané detské nároky by mali podľa Tóthovej-Šimčákovej korigovať rodičia. Ak potomkom vysvetlia, že Ježiško takýto darček nezvládol, dieťa sa prispôsobí. Rodičia majú podľa nej dnes tendenciu želania plniť a pre Vianoce sa zadlžujú. Pripomína, že ak dieťa dostane vysnívanú vec, na budúci rok očakáva ešte viac.
Deti oblečenie nepovažujú za dar
Rodičia aj starí rodičia sa pomaly stávajú realistami - radšej dajú deťom peniaze, aby si vybrali, čo chcú, alebo darčeky nakupujú spolu s deťmi.
Detská psychologička sedem rokov robí medzi deťmi anketu, čo by si želali na Vianoce. Anketa jednoznačne ukázala, že deti pod stromček nechcú oblečenie. "Oblečenie nepočítajú za dar, je pre nich normálne." Ocenia ho skôr dievčatá, ale iba zaujímavé kúsky.
Deti okolo 12 rokov sa začínajú špecializovať na technické veci - mobily, počítačové hry, diskmany, mp3 prehrávače. "Zaujíma ich najmä hudba a veci s ňou spojené," hovorí psychologička. Mladšie deti inklinujú k hračkám. Podľa psychologičky knižky ako vianočný darček úplne z detských želaní vypadli.
Hitom sú interaktívne hračky
Deti môžu už ôsmy rok na adresu 999 99 Ježiško posielať listy, želania aj kresby. Slovenská pošta každému pisateľovi doručí odpoveď "od Ježiška" a tiež malý darček. Želania 6- až 9-ročných detí, ktoré listy píšu, často ovplyvňujú marketingové ťahy výrobcov hračiek. Napríklad pred tromi rokmi bola najväčším hitom bábika chou-chou, v roku 2002 vrecková hra tamagoči.
Hovorkyňa siete Tesco Oľga Hrnčiarová povedala, že posledné zákaznícke prieskumy spoločnosti, ktoré sa zamerali na hračky, ukázali, že zákazníci majú na Vianoce najväčší záujem o interaktívne a sofistikované hračky, ktoré reagujú na to, čo s nimi deti robia. "Najväčšiemu záujmu sa tešia autá na diaľkové ovládanie a interaktívne bábiky vo vyšších cenových reláciách." Zákazníci podľa nej nepohrdnú ani klasikou - drevenými hračkami, spoločenskými hrami a hračkami, s ktorých pomocou sa dieťa aj učí. Podľa marketingového oddelenia najväčšej siete s hračkami Dráčik už dva až tri roky je najväčší záujem o bábiky s rôznymi funkciami, ktoré plačú, alebo sa smejú, o elektronické zvieratá (opica, pes, poníky) a autodráhy. V obchodoch s hračkami Alltoys sa pred Vianocami dobre predávajú bábiky Barbie, lego, kresliaci a svietiaci medvedíkovia.
Mladí ľudia nad 15 rokov by podľa prieskumu spoločnosti TNS SK na Vianoce chceli dostať najmä CD, DVD či VHS nosiče, mobilné telefóny, fotoaparáty, videokamery či počítače, ďalej oblečenie na bežné nosenie, športové oblečenie a športové vybavenie.
Obchodníci stavili na jaštera-robota, ktorý si len tak reve
Obchodníci každé Vianoce stavia na určité hračky, ktorým prednostne urobia reklamu. Tohtoročným hitom je Robotyrannus - prehistorický jašter na diaľkové ovládanie. Hovorkyňa siete Tesco Oľga Hrnčiarová povedala, že robot má 27 funkcií - bojuje, behá, reve a svieti. Hračka vydáva štyri druhy zvukov podľa nálady. Robot vie byť hladný, spokojný, rozzúrený alebo "si len tak reve". Stojí okolo 1800 korún. Pre dievčatá je to bábika Ariel, ktorá sa po stisnutí gombíka rozospieva. Dostať ju v dvoch veľkostiach - v normálnej verzii (93 cm) a mini. V predajniach Dráčik sa podľa marketingového oddelenia predáva všetko, čo je v reklame. (dro)