Knihy a oblečenie deti pod stromček nechcú

BRATISLAVA - Deti vôbec nie sú skromné, čo sa týka želaní vianočných darčekov. Detská psychologička Mária Tóthová-Šimčáková hovorí, že želanie je vždy vyjadrením detskej túžby a snov. Deti sa nevedia prispôsobiť realite, čiže tomu, čo si rodinný rozpočet

BRATISLAVA - Deti vôbec nie sú skromné, čo sa týka želaní vianočných darčekov. Detská psychologička Mária Tóthová-Šimčáková hovorí, že želanie je vždy vyjadrením detskej túžby a snov. Deti sa nevedia prispôsobiť realite, čiže tomu, čo si rodinný rozpočet môže dovoliť.

Na detské sny vplýva reklama, médiá, spoločnosť a tiež rovesníci. Deti sa po Vianociach medzi sebou chvália, čo všetko dostali. Často netlačia na rodičov, aby im kúpili značkové veci preto, že by ich potrebovali, ale preto, aby sa mohli predvádzať pred ostatnými spolužiakmi a priateľmi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prehnané detské nároky by mali podľa Tóthovej-Šimčákovej korigovať rodičia. Ak potomkom vysvetlia, že Ježiško takýto darček nezvládol, dieťa sa prispôsobí. Rodičia majú podľa nej dnes tendenciu želania plniť a pre Vianoce sa zadlžujú. Pripomína, že ak dieťa dostane vysnívanú vec, na budúci rok očakáva ešte viac.

Deti oblečenie nepovažujú za dar

Rodičia aj starí rodičia sa pomaly stávajú realistami - radšej dajú deťom peniaze, aby si vybrali, čo chcú, alebo darčeky nakupujú spolu s deťmi.

Detská psychologička sedem rokov robí medzi deťmi anketu, čo by si želali na Vianoce. Anketa jednoznačne ukázala, že deti pod stromček nechcú oblečenie. "Oblečenie nepočítajú za dar, je pre nich normálne." Ocenia ho skôr dievčatá, ale iba zaujímavé kúsky.

SkryťVypnúť reklamu

Deti okolo 12 rokov sa začínajú špecializovať na technické veci - mobily, počítačové hry, diskmany, mp3 prehrávače. "Zaujíma ich najmä hudba a veci s ňou spojené," hovorí psychologička. Mladšie deti inklinujú k hračkám. Podľa psychologičky knižky ako vianočný darček úplne z detských želaní vypadli.

Hitom sú interaktívne hračky

Deti môžu už ôsmy rok na adresu 999 99 Ježiško posielať listy, želania aj kresby. Slovenská pošta každému pisateľovi doručí odpoveď "od Ježiška" a tiež malý darček. Želania 6- až 9-ročných detí, ktoré listy píšu, často ovplyvňujú marketingové ťahy výrobcov hračiek. Napríklad pred tromi rokmi bola najväčším hitom bábika chou-chou, v roku 2002 vrecková hra tamagoči.

Hovorkyňa siete Tesco Oľga Hrnčiarová povedala, že posledné zákaznícke prieskumy spoločnosti, ktoré sa zamerali na hračky, ukázali, že zákazníci majú na Vianoce najväčší záujem o interaktívne a sofistikované hračky, ktoré reagujú na to, čo s nimi deti robia. "Najväčšiemu záujmu sa tešia autá na diaľkové ovládanie a interaktívne bábiky vo vyšších cenových reláciách." Zákazníci podľa nej nepohrdnú ani klasikou - drevenými hračkami, spoločenskými hrami a hračkami, s ktorých pomocou sa dieťa aj učí. Podľa marketingového oddelenia najväčšej siete s hračkami Dráčik už dva až tri roky je najväčší záujem o bábiky s rôznymi funkciami, ktoré plačú, alebo sa smejú, o elektronické zvieratá (opica, pes, poníky) a autodráhy. V obchodoch s hračkami Alltoys sa pred Vianocami dobre predávajú bábiky Barbie, lego, kresliaci a svietiaci medvedíkovia.

SkryťVypnúť reklamu

Mladí ľudia nad 15 rokov by podľa prieskumu spoločnosti TNS SK na Vianoce chceli dostať najmä CD, DVD či VHS nosiče, mobilné telefóny, fotoaparáty, videokamery či počítače, ďalej oblečenie na bežné nosenie, športové oblečenie a športové vybavenie.

Obchodníci stavili na jaštera-robota, ktorý si len tak reve

Obchodníci každé Vianoce stavia na určité hračky, ktorým prednostne urobia reklamu. Tohtoročným hitom je Robotyrannus - prehistorický jašter na diaľkové ovládanie. Hovorkyňa siete Tesco Oľga Hrnčiarová povedala, že robot má 27 funkcií - bojuje, behá, reve a svieti. Hračka vydáva štyri druhy zvukov podľa nálady. Robot vie byť hladný, spokojný, rozzúrený alebo "si len tak reve". Stojí okolo 1800 korún. Pre dievčatá je to bábika Ariel, ktorá sa po stisnutí gombíka rozospieva. Dostať ju v dvoch veľkostiach - v normálnej verzii (93 cm) a mini. V predajniach Dráčik sa podľa marketingového oddelenia predáva všetko, čo je v reklame. (dro)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 311
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 715
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 298
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 810
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 305
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 755
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 538
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu