Bonus vo forme peňažných poukážok pridávajú ku koncu tohto roka zamestnancom aj niektoré firmy. Zatiaľ sú to poukážky na nákupy v obchodoch alebo v nákupných a zábavných centrách. V bratislavskom Auparku, nákupno-zábavnom centre, ponúkajú poukážky za 500 a 1000 korún. Zákazník za ne v centre môže nakúpiť oblečenie, kozmetiku, využiť kaderníctvo alebo posedieť si v kaviarni.
Obrovský záujem o poukážky mali podľa marketingového oddelenia Auparku práve firmy, ktoré ich nakúpili pre svojich zamestnancov. Psychológ Karol Kleinmann si myslí, že väčšina zamestnancov má radšej priamu finančnú odmenu, lebo sa môžu sami rozhodnúť, ako ju použiť. Darčekové poukážky podľa neho môžu predstavovať nutné zlo, lebo tovar, ktorý zamestnanec za ne dostane, práve nepotrebuje.
Prieskum, ktorý medzi zamestnancami urobila spoločnosť Accor Services, ukázal, že až 90 percent opýtaných dostáva mimoriadne odmeny v peňažnej forme. Ak by si pri nepeňažnej forme mali vybrať medzi poukážkou a darčekom, 88 percent by uprednostnilo poukážku.
Klienmann dodal, že zamestnávatelia čoraz častejšie dávajú zamestnancom také formy bonusov alebo odmien, ktoré si môžu odpočítať z daňového základu. "Dalo by sa povedať, že pri koncoročných odmenách ide o konflikt záujmov zamestnanca a zamestnávateľa, kde zamestnanec ťahá za kratší koniec," povedal. (dro)