Nestlé kupuje divíziu firmy Novartis

Nestlé stavila na potraviny zamerané na zdravú výživu pre ľudí s rakovinou alebo cukrovkou či pre starších, ktorí sa snažia udržať si hmotnosť.

Výkonný riaditeľ Nestlé Peter Brabeck-Letmathe.Výkonný riaditeľ Nestlé Peter Brabeck-Letmathe. (Zdroj: ČTK/AP)

Výrobca psej potravy Purina, tyčiniek Nestlé Crunch a jedál Stouffers súhlasil s oddelením liečebnej výživy farmaceutickej spoločnosti Novartis AG za 2,5 milardy USD. Akvizícia ilustruje, ako sa Nestlé so sídlom vo švajčiarskom Vevey odtŕha od svojich konkurentov Kraft Foods Inc. a General Mills Inc. tým, že zdôrazňuje nové druhy potravín. blízke farmácii. Výživa sa za posledných päť rokov stala ústredným bodom plánu generálneho riaditeľa Nestlé Petera Brabecka vytĺcť väčší rast zo stagnujúceho potravinového sektora. Akvizícia smerom k Novartisu je doteraz jeho najväčším krokom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V Zürichu stúpli akcie Nestlé o 2,2 percenta na 439,25 švajčiarskeho franku (366,04 USD), teda o 9,50 franku.

Starnúca populácia potrebuje zvláštne diéty

Nestlé má tiež záujem kúpiť aj divíziu detských potravín Novartisu a dúfala, že získa obe oddelenia spolu. Generálny riaditeľ Novartisu Dan Vasella odmietol povedať, či má Novartis konkrétne plány predať aj túto divíziu. Prezradil však, že vo všeobecnosti by Novartis, sídliaci vo švajčiarskom Bazileji, mohol získať viac peňazí, keby tieto podniky predal osobitne. Ak podniky spoja za účelom predaja, bude menej potenciálnych kupcov, povedal Vasella. „Musíte sa snažiť optimalizovať príležitosti, ktoré máte.“

Nestlé s týmito produktmi klinickej výživy stavila na to, že dopyt vzrastie, lebo starnúca populácia potrebuje zvláštne diéty, aby ostala dlhšie v dobrej kondícii. Takisto lepšia starostlivosť o zdravie bude znamenať, že viac ľudí bude žiť dlhšie s chorobmi ako rakovina a AIDS. Navyše, počet trpiacich na choroby súvisiace s obezitou či cukrovkou prudko stúpa. V najbližších 30 rokoch sa počet diabetikov podľa odhadov Nestlé zdvojnásobí z dnešných 200 miliónov. Keď vedúca spoločnosť na trhu mení a presúva svoju kombináciu výrobkov, môže to mať dozvuky v celej brandži. Napríklad spoločnosť Procter & Gamble Co. úspešne predbehla súperov tým, že sa presunula do tzv. krášliacich produktov.

SkryťVypnúť reklamu

Nestlé má 7 percent z trhu s veľkosťou 10 miliárd dolárov. Je to trh výrobkov pre chorých, starších alebo rekonvalescentov po chorobách. Nestlé vyrába produkty, ako sú nápoje so špeciálnymi lipidmi a antioxidantmi pre deti, čo majú AIDS alebo rakovinu.

Vyrába aj vysokoproteínový jogurt, ktorý podľa spoločnosti pomáha pacientom rýchlejšie sa zotaviť po operáciách. Novartis má 18 percent globálneho trhu klinickej výživy vrátane značiek ako Boost, koncentrovaného nápoja, ktorý vraj pomáha ľuďom zotaviť sa po operáciách, chemoterapii alebo liečbe HIV. Ďalej ponúka produkty, ktoré zahrnujú keksy, zmrzlinu a obilniny obohatené o vitamíny.

Má to byť zdravé, ale aj chutné

Nestlé sa kúpou divízie Novartisu stane globálnou dvojkou v takýchto produktoch, za lídrom Abbott Laboratories. Nestlé, najväčšia potravinárska spoločnosť v rámci tržieb, dúfa, že rozšíri škálu chorôb, na ktoré sa zameriava, pričom prevezme aj vzťahy Novartisu s nemocnicami, lekármi a ošetrovateľskými domovmi. Nestlé na oplátku ponúkne svoje príchute a balenie, čo by mohlo pomôcť zlepšiť chuť a vzhľad výrobkov klinickej výživy.

SkryťVypnúť reklamu

Vasella povedal, že urobiť produkty lekárskej výživy chutnými sa ukázalo výzvou pre celé odvetvie. „To je čosi, čo dodnes nikto nedokázal vyriešiť,“ povedal. „Podstata tkvie v prísadách. Keby sa niekomu napríklad podarilo rozlúsknuť úlohu, ako vytvoriť vysokoproteínový, vysoko kalorický výrobok dobrej chuti, bola by to prvá lastovička pre rakovinových pacientov, ktorí chronicky strácajú chuť do jedla,“ povedal.

Autor: DEBORAH BALL JEANNE WHALEN Uverejnené so súhlasom The Wall Street Journal Europe, (c) 2006, Dow Jones & Company, Inc.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 244
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 12 569
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 649
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 899
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 441
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 275
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 171
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu