Výrobca psej potravy Purina, tyčiniek Nestlé Crunch a jedál Stouffers súhlasil s oddelením liečebnej výživy farmaceutickej spoločnosti Novartis AG za 2,5 milardy USD. Akvizícia ilustruje, ako sa Nestlé so sídlom vo švajčiarskom Vevey odtŕha od svojich konkurentov Kraft Foods Inc. a General Mills Inc. tým, že zdôrazňuje nové druhy potravín. blízke farmácii. Výživa sa za posledných päť rokov stala ústredným bodom plánu generálneho riaditeľa Nestlé Petera Brabecka vytĺcť väčší rast zo stagnujúceho potravinového sektora. Akvizícia smerom k Novartisu je doteraz jeho najväčším krokom.
V Zürichu stúpli akcie Nestlé o 2,2 percenta na 439,25 švajčiarskeho franku (366,04 USD), teda o 9,50 franku.
Starnúca populácia potrebuje zvláštne diéty
Nestlé má tiež záujem kúpiť aj divíziu detských potravín Novartisu a dúfala, že získa obe oddelenia spolu. Generálny riaditeľ Novartisu Dan Vasella odmietol povedať, či má Novartis konkrétne plány predať aj túto divíziu. Prezradil však, že vo všeobecnosti by Novartis, sídliaci vo švajčiarskom Bazileji, mohol získať viac peňazí, keby tieto podniky predal osobitne. Ak podniky spoja za účelom predaja, bude menej potenciálnych kupcov, povedal Vasella. „Musíte sa snažiť optimalizovať príležitosti, ktoré máte.“
Nestlé s týmito produktmi klinickej výživy stavila na to, že dopyt vzrastie, lebo starnúca populácia potrebuje zvláštne diéty, aby ostala dlhšie v dobrej kondícii. Takisto lepšia starostlivosť o zdravie bude znamenať, že viac ľudí bude žiť dlhšie s chorobmi ako rakovina a AIDS. Navyše, počet trpiacich na choroby súvisiace s obezitou či cukrovkou prudko stúpa. V najbližších 30 rokoch sa počet diabetikov podľa odhadov Nestlé zdvojnásobí z dnešných 200 miliónov. Keď vedúca spoločnosť na trhu mení a presúva svoju kombináciu výrobkov, môže to mať dozvuky v celej brandži. Napríklad spoločnosť Procter & Gamble Co. úspešne predbehla súperov tým, že sa presunula do tzv. krášliacich produktov.
Nestlé má 7 percent z trhu s veľkosťou 10 miliárd dolárov. Je to trh výrobkov pre chorých, starších alebo rekonvalescentov po chorobách. Nestlé vyrába produkty, ako sú nápoje so špeciálnymi lipidmi a antioxidantmi pre deti, čo majú AIDS alebo rakovinu.
Vyrába aj vysokoproteínový jogurt, ktorý podľa spoločnosti pomáha pacientom rýchlejšie sa zotaviť po operáciách. Novartis má 18 percent globálneho trhu klinickej výživy vrátane značiek ako Boost, koncentrovaného nápoja, ktorý vraj pomáha ľuďom zotaviť sa po operáciách, chemoterapii alebo liečbe HIV. Ďalej ponúka produkty, ktoré zahrnujú keksy, zmrzlinu a obilniny obohatené o vitamíny.
Má to byť zdravé, ale aj chutné
Nestlé sa kúpou divízie Novartisu stane globálnou dvojkou v takýchto produktoch, za lídrom Abbott Laboratories. Nestlé, najväčšia potravinárska spoločnosť v rámci tržieb, dúfa, že rozšíri škálu chorôb, na ktoré sa zameriava, pričom prevezme aj vzťahy Novartisu s nemocnicami, lekármi a ošetrovateľskými domovmi. Nestlé na oplátku ponúkne svoje príchute a balenie, čo by mohlo pomôcť zlepšiť chuť a vzhľad výrobkov klinickej výživy.
Vasella povedal, že urobiť produkty lekárskej výživy chutnými sa ukázalo výzvou pre celé odvetvie. „To je čosi, čo dodnes nikto nedokázal vyriešiť,“ povedal. „Podstata tkvie v prísadách. Keby sa niekomu napríklad podarilo rozlúsknuť úlohu, ako vytvoriť vysokoproteínový, vysoko kalorický výrobok dobrej chuti, bola by to prvá lastovička pre rakovinových pacientov, ktorí chronicky strácajú chuť do jedla,“ povedal.
Autor: DEBORAH BALL JEANNE WHALEN Uverejnené so súhlasom The Wall Street Journal Europe, (c) 2006, Dow Jones & Company, Inc.