Internetové obchody dokážu ušetriť čas i peniaze. Nakupovať môžete z pohodlia svojho domova alebo z práce cez obednú prestávku, tovar vám bude doručený až k dverám bytu. Keďže prevádzka internetových obchodov je menej nákladná ako beh kamenného obchodu, i marže predajcov bývajú nižšie. Ak však chcete byť spokojní a nemáte chuť naletieť podvodníkom, riaďte sa našimi radami. Prostredníctvom internetu kúpite čokoľvek
I keď najpredávanejším tovarom na internete sú knihy, DVD filmy a hudobné nosiče, s veľkým úspechom sa predáva všetko, čo ľudia zvyknú objednávať cez katalógy - elektroniku, bytové doplnky alebo oblečenie. Platia tu rovnaké pravidlá ponuky a dopytu ako v kamenných obchodoch. Na jednej strane stoja predávajúci ktorí sa snažia zaujať cenou a svojimi službami, na druhej strane sú kupujúci, ktorí chcú šetriť čas i peniaze.
Výhodou internetu je, že dokážete v priebehu niekoľkých minút porovnať ceny tovarov u viacerých predajcov a uskutočniť objednávku tam, kde je to výhodné. Označenia produktov môžete konfrontovať s údajmi na webe výrobcu, prezerať môžete i diskusné fóra používateľov, ktorí popisujú svoje skúsenosti s tovarmi, ktoré si zakúpili. Všetko čo potrebujete vedieť, je sústredené na jednom mieste.
Internet hranice nepozná - nie je dôležité v akej krajine predajca sídli, ale aké náklady budú vyúčtované za dopravu, akým spôsobom prijíma predajca platby za tovar a ako sa naša legislatíva stavia k pohybu tovaru. Ak zakúpite tovar v niektorej z krajín Európskej únie, všetko je jednoduché. Akonáhle však tieto hranice prekročíte, budete sa musieť vysporiadať s Colnou Správou, ktorej uhradíte DPH a možno i dovozné clo. Na rovnaké bariéry narazíte pri reklamácii.
Niektoré krajiny majú svo-
je špecifiká. Elektrospotrebiče môžu byť určené pre iné vstupné napätie, videosignál môže byť spracovávaný v inom formáte, líšiť sa môže číslovanie veľkostí. Kupujte iba taký tovar, o ktorom viete úplne všetko. Ušetríte si peniaze vynaložené na vrátenie tovaru.
Kde hľadať internetové obchody
Najjednoduchšou cestou je vložiť do niektorého z domácich internetových vyhľadávačov slovo e-shop alebo spojenie "internetový obchod", poprípade môžete použiť osvedčené "obsah košíka" či "pridať do košíka". Katalógy internetových vyhľadávačov vás navedú na zoznamy obchodov, spoľahnúť sa môžete na odporúčania svojich známych či diskutérov v internetových fórach.
Mali by ste vedieť, že čím známejší internetový obchod je, tým viac sa o ňom dozviete. Špecifikom sú predajcovia tovaru, ktorý nekupujete každý deň - môžu to byť kuchynské drezy, záhradné náradie či čokoľvek iné. V takomto prípade sa spoliehajte na vyhľadávače a používajte spojenia "produkt" + "e-shop" a podobne.
Internetové obchody najprv zhodnoťte
Internetové obchody pribúdajú ako huby po daždi. Je to preto, že vstupné náklady na zriadenie internetového obchodu sú omnoho nižšie, ako na vybudovanie kamennej predajne. Postačí prenájom webového priestoru, vhodný softvér a môžete začať. Preto je dôležité vedieť rozoznať, ktorý obchod je spoľahlivý a ktorý nie.
Existujú dva základné druhy internetových obchodov. Prvými sú čistokrvné internetové obchody, ktoré vznikli preto, aby prevádzkujúca firma využila dostupný potenciál a venovala sa internetovému zákazníkovi naplno. V takomto prípade je pravdepodobné, že internetová komunikácia bude rýchla, bezproblémová a predávajúci personál bude zvládať špecifiká tohto obchodu.
Naopak, internetový obchod ktorý vznikol ako "doplnková nadstavba" ku kamennej predajni pre podporu predaja bude skôr problematický. Obchodníci sú zdatní v priamom predaji v obchode, internet je pre nich čosi nové a neraz i vedľajšie. Svetlou výnimkou sú veľké spoločnosti, ktoré vybudovali samostatnú obchodnú sekciu pre internetový obchod, výrobcovia produktov a importéri tovarov, či malé "rodinné" firmy, kde ľudia venujú podnikaniu celý svoj čas.
Vo všeobecnosti platí pravidlo, že čím je firma väčšia a známejšia, tým viac ohlasov na jej služby na internete nájdete a väčšiu zodpovednosť voči zákazníkovi bude mať. V hre je dobré meno firmy a dlhodobé pôsobenie na trhu býva predpokladom toho, že prevádzkovateľ bude mať dostatok skúseností s týmto druhom obchodu.
Internetový obchod musí spĺňať náležitosti
Každý internetový predajca musí splniť náležitosti, ktoré mu predpisuje zákon a preto seriózne firmy dôsledne dodržiavajú stanovené pravidlá. Na webovej stránke musí byť uvedená presná identifikácia prevádzkujúcej firmy spolu s jej sídlom, telefonickým kontaktom a identifikačným číslom z registra.
Internetový obchod musí mať jasne definované obchodné podmienky a reklamačný poriadok. Z nich musia byť zrejmé i náklady súvisiace s balením a distribúciou produktov. Nalákať zákazníka na nízku cenu tovaru, ktorá sa dorovná na normál balným a poštovným, je neseriózne.
Dôležité je, aby každý obchodník upozornil kupujúceho na to, že má k dispozícii 7 dňovú lehotu od obdržania tovaru, v rámci ktorej môže bez udania dôvodu odstúpiť od zmluvy. Ak o tejto skutočnosti informuje dodatočne, plynie od tohto momentu, ak informáciu zamlčí, lehota sa predlžuje na 3 mesiace.
Ako spoznať kvalitný
e-shop
Kvalitný internetový obchod spoznáte podľa viacerých znakov. Prevádzkovateľ od vás pri registrácii vyžaduje minimum nevyhnutných údajov (zväčša iba meno a kontaktnú adresu), spojenie so serverom zabezpečuje SSL šifrovaním, vybudovaný má prehľadný katalóg produktov s fotografiami a vyčerpávajúcim detailným popisom, všade uvádza informácie, ktoré potrebujete vedieť.
Na kontaktnom e-maile a telefónnej linke vám vždy dokáže pomôcť s výberom a poskytnutím doplnkovej informácie, ponúka vám niekoľko alternatív úhrady za tovar - zväčša pri jeho dodaní. Pri potvrdzovaní objednávky zistíte presnú sumu vrátane nákladov na doručenie.
Dôležitý je i údaj o dostupnosti a lehote dodania. Zvyčajne sú tovary distribuované v priebehu 1-3 dní, predajca by však na webe mal pri každej položke určiť, v akom časovom horizonte to dokáže spraviť. Ak túto informáciu neuvádza, kontaktujte ho.
V obchodnom (orsr.sk) alebo živnostenskom (zrsr.sk) registri si môžete zistiť koľko rokov pôsobí firma na trhu, v internetovom vyhľadávači môžete preskúmať, ako sa o predajni vyjadrujú spotrebitelia. Register domén (whois.sknic.sk) vám odhalí, kto je ich vlastníkom.
Chráňte svoje súkromie
i peniaze
Ak nakupujete prostredníctvom internet, dôležité je držať sa niekoľkých základných pravidiel. Používajte iba dôveryhodné počítače a vyhýbajte sa internetovým kaviarňam a knižniciam, kde by mohlo byť vaše súkromie obmedzené. Použite radšej svoj domáci počítač.
Nakupujte výhradne tam, kde je spojenie zabezpečené šifrovaním (na stavovom riadku prehliadača zväčša pribudne ikona kľúča alebo zámku) a poskytujte o sebe iba tie informácie, ktoré sú nevyhnutné. Ak chcete platiť až pri preberaní zásielky, predajca nepotrebuje žiadne údaje - iba vaše meno a adresu.
Nevpisujte žiadne informácie do vyskakovacích okien, používajte iba hlavné okno webovej aplikácie. Vyskakovacie okno môže byť nástrahou vírusu alebo inej webovej aplikácie. Ak ukončíte prácu v internetovom obchode, vždy sa odhláste.
Cenu tovaru si porovnajte s inými internetovými obchodmi, alebo s letákmi v schránke či cenami udávanými výrobcom. Pred potvrdením objednávky skontrolujte finálnu sumu s nákladmi na doručenie a objednávku si vytlačte. Detaily akými je dátum a čas objednávky, či jej číslo, môžu byť v núdzi rozhodujúce.
MILAN GIGEL
Kde hľadať internetové obchody:
http://shop.sme.sk
http://katalog.atlas.sk/obchody_a_obchodne_domy/internetove_obchody/
http://search20.centrum.sk/
s-5501000-internetove-obchody
https://kontakt.tatrabanka.sk/www/forum.nsf/index
http://www.nakupne-centrum.sk/
http://www.shopfinder.sk/