"Vytváranie vianočnej atmosféry je celoeurópska trhová stratégia, graduje to až k posledným dňom pred Vianocami," hovorí Ľubomír Drahovský, analytik agentúry na prieskum trhu Terno.
Hudobný "podmaz" sa stal už bežnou súčasťou nakupovania nielen pred Vianocami. S hudbou v supermarketoch začali najskôr väčšie centrá a reťazce. "Hudba vo verejných priestoroch slúži na dokreslenie atmosféry nakupovania. Každý rok si objednávame hudbu s väčším výskytom vianočných skladieb v medzinárodných firmách, čo šíria cez satelit hudbu do viacerých podobných centier v Európe," povedal marketingový riaditeľ obchodného centra Polus v Bratislave Radovan Okrucký.
Slovenské firmy sú stále v marketingu menej agresívne. "Obchodné reťazce robia chybu, že s vianočnou výzdobou začínajú už v októbri, považujem to za nešťastie," myslí si Adrián Ďurček, predseda predstavenstva COOP Jednota. V jej obchodoch Terno sa začala vianočná hudba hrať len v týchto dňoch.
Na vianočnú náladu v obchodoch sa podľa minuloročného prieskumu agentúry Terno sťažuje len pätina zákazníkov. "Bolo to pre nás prekvapením, mysleli sme, že bude prekážať väčšiemu percentu nakupujúcich," hovorí Drahovský.
Pavol Konštiak, prezident Zväzu obchodu si myslí, že ani ustavičné opakovanie rovnakých pesničiek nakupujúcim až tak neprekáža. "Zákazník príde do obchodu len na pár minút, nedôjde mu, že to ide stále dokola." Horšie sú na tom podľa neho zamestnanci. "Patrí to však k ich práci. Neškodí to zdraviu, musia to teda vydržať."
Diana Chovancová-Stanková, hovorkyňa firmy Ahold, ktorá vlastní siete Hypernova a Albert, tvrdí, že obsah hudobného vysielania môžu zákazníci ovplyvniť. "Ak by sa sťažovali na hlasitosť alebo repertoár, vieme na to pružne zareagovať. V praxi sme sa však s niečím podobným nestretli."
Sieť Kaufland používa špeciálne komponovanú, veľmi monotónnu hudbu. Podľa Martina Gaertnera, vedúceho úseku marketingu Kauflandu, spoločnosť pracuje na komplexnej inovácii vysielacieho systému.
Sieť Lidl hudbu vo svojich obchodoch vôbec nemá a ani neplánuje. "Vo všetkých našich predajniach nateraz prijímame rovnakú stratégiu: rýchly a pohodlný nákup bez hudby," reagovala hovorkyňa Lidlu Česká republika Monika Šrámková.