Deväť posádok slávnej regaty Sydney - Hobart muselo odstúpiť, šesť jachtárov sa zraniloTasmánske more znovu vyčíňalo. Silný vietor a päť metrov vysoké vlny donútili deväť posádok jachtárskej regaty z austrálskeho Sydney do novozélandského Hobartu vzdať jedny z najslávnejších pretekov sveta.
Viacerí počas búrlivej noci bojovali o holý život. Najväčšiu smolu mala novozélandská loď Maximus. Štyridsaťmetrový sťažeň z karbónových vlákien v hodnote pol milióna dolárov náporu vetra neodolal a zranil šesť členov posádky. Troch ťažko, záchranári ich museli odviezť vrtuľníkom do nemocnice.
Dolámaní jachtári: Vrátime sa
Glenn Attrill ako jediný zostal v nemocnici až do rána. S vážne poraneným chrbtom. David Munday si vymodlil prepustenie aj napriek zlomenej nohe, prasknutej panve a polámaným rebrám. Georgea Hendyho padajúci sťažeň trafil do hlavy a zlomil mu šesť rebier.
"Možno za to môže numerológia. Dlhé roky som jazdieval s číslom trinásť, lebo ho nikto nechcel. Teraz mi pridelili dvadsiatku a pozrite, čo sa prihodilo," povzdychol si pre Sydney Morning Herald poverčivý Hendy. V momente nárazu 46-ročný jachtár netušil, čo sa stalo. "Prvé, čo mi v tej chvíli napadlo, bolo, či sme všetci na palube a koľkých to privalilo." Chvíľu bol v bezvedomí a keď sa prebral, nemohol hýbať pravou nohou.
V okamihu nárazu bolo na palube tridsať metrov dlhej lode desať námorníkov z 23-člennej posádky. "Počuli sme zvláštny zvuk a potom sa sťažeň za obrovského rachotu zrútil priamo na nás. Hrozné, ale od jachtárčenia nás to neodradí. Je to náš život. Musíme sa čím skôr znovu vrátiť na more," vyhlásil o desať rokov mladší David Munday.
Fotograf Dallas Kilponen oddychoval v podpalubí, keď ho zobudila hrozná rana. "Vybehol som hore a našiel takého zakrvaveného člena posádky, že som v prvom momente nevedel, kto to je. Bol to zvláštny pohľad. Všade plno krvi a úlomky spadnutého sťažňa, no vôbec nijaká panika. Každý presne vedel, čo má robiť. Priam metodická záležitosť," spomínal Kilponen.
S päťmetrovými vlnami posádka bojovala až do svitania. "V takej tme sme neboli schopní poriadne analyzovať všetky škody."
Nemilosrdný úsvit odhalil i poškodené kormidlo, navigačné pomôcky. Plachty za 300-tisíc dolárov z lode sfúklo, a tak sa Maximus musel so súťažou lúčiť.
Víťaz sa potopil, lídrovi sa zlomil sťažeň
Zlomený sťažeň obral o šancu na dobrý výsledok aj posádku holandskej jachty ABN Amro. V čase, keď sa víťaz prestížnych pretekov Volvo Ocean Race pohyboval na čele. "Našťastie, v našom prípade sa nikto nezranil, no chlapci sú nešťastní. Urobili pre úspech maximum," cituje server news.com.au kapitána posádky Mika Sandersona. "Možno keby sme neboli na čele, bolelo by to menej," povzdychol si.
Historická jachta Koomooloo, ktorá v roku 1968 preteky vyhrala a pred pretekmi podstúpila dôkladnú rekonštrukciu, sa potopila. Posádka sa snažila nájsť dieru v trupe a vytrhala časť paluby, no už bolo neskoro. "Robili sme, čo sme mohli," povedal novinárom majiteľ a kapitán Mike Freebairn.
Endorfin zradilo kormidlo
Trinásťčlenná posádka novučičkej lode Endorfin sa musela obrátiť vo vodách Nového Južného Walesu. Zradilo ju kormidlo. "Už sme s ním mali problém predtým a stavitelia lode nás uistili, že to dostatočne upevnili," smútil navigátor Henry Patterson. "Ešte by sa s tým možno chvíľu dalo jazdiť, ale za daných podmienok sme nemohli riskovať. Otočili sme to a kým zapadlo slnko, trochu sme zapíjali žiaľ. O rok sme tu znovu."
Napriek všetkému môžu posádky hovoriť o šťastí v porovnaní s rokom 1998, keď v búrke zahynulo šesť námorníkov. (rh)
Odstúpili z pretekov
- Koomooloo: po diere v trupe sa potopil
- Maximus: zlomený sťažeň
- ABN Amro I: zlomený sťažeň
- Endorfin: problémy s kormidlom
- Chutzpah: problémy s kormidlom
- Living Doll: problémy s rádiom
- Sailors with Disabilities: problémy s kormidlom
- Mr Kite: problémy s lanami a plachtami
- Pla Loma IV: problémy s kormidlom