Na reklamnú nôtu

Titulky filmov prezradia aj tvorcov, ktorých tváre spoza kamery nie sú tak známe. Dozvieme sa z nich meno scenáristu, režiséra, zvukára. V rozhlase vás tiež nenechajú na pochybách, kto pripravil spravodajstvo či pustil pesničku. Knižky sú podpísané veľkým

i písmenami, obrazy signované. Článok v novinách býva tiež väčšinou podpísaný autorom či aspoň skratkou jeho mena. V reklame však ide o produkt a o klienta, a tak sa ani pri tej, ktorá vás abnormálne zaujme, nedozviete, kto je pod ňou podpísaný. Až na výnimky. Raz za rok sa môžu aj laici zúčastniť odovzdávania cien za najkreatívnejšiu reklamu roka, prípadne si ju pozrieť v pohodlí domova v televízii a zistiť, ktorá agentúra a ktorý tvorca patrí k tej-ktorej reklame.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zlatý klinec má každý rok iný šat. Odovzdávaniu cien už vládli päťdesiate roky, keď sa v bývalom Véčku podávali párky, pri obrazovkách v každom rohu sa spomínalo na staré socialistické "reklamy". V roku oscarovej slávy Titanicu sa vo filmových štúdiách na Kolibe preniesli oceňovaní, účinkujúci aj hostia do kulís tohto morského monštra. Tento rok zasa zažili záplavu a slávu hypermarketov. V bratislavskom PKO sa zišlo to najlepšie zo slovenskej kreativity v hypermarkete reklamy, kde je otvorené NONSTOP - ako hlásali slogany. Oceňovalo sa a oslavovalo...

SkryťVypnúť reklamu


Rodák z metropoly slovenskej menšiny v bývalej Juhoslávii z Petrovca - Vlado Struhár - prišiel na Slovensko v roku 1992. Vyštudoval na bratislavskej VŠMU filmovú réžiu a nedávno získal slovenské občianstvo. Vlado sa tu stihol oženiť, s manželkou majú dvojročnú dcérku a okrem toho zbiera tento rok samé ocenenia. Získal Gramy za réžiu klipu pre I.M.T. Smile a dva týždne nato si v bratislavskom PKO prevzal Strieborný klinec za televíznu reklamu Slimák pre OMV (Miškov-Uličný-Weber) a prestížne ocenenie Filip.
Páči sa vám zbierať ceny?
Je to satisfakcia. V reklame sú väčšie možnosti ako vo filme - sú tu peniaze. Režisér si tak môže dovoliť prácu s dobrou technikou a niekedy aj slobodu.
Predsa ale, vyštudovali ste filmovú réžiu...
To je otázka budúcnosti, teraz som v kolotoči reklamy.
Kreatívne bola vaša televízna reklama ocenená najvyššie, Zlatý klinec neudelili. Zaujíma vás aj efektivita?
Viem, že konkrétne túto reklamu prebrala nadnárodná spoločnosť OMV aj inde. Myslím, že sa predala do piatich krajín.
Už vedia o úspechoch aj rodičia?
Áno, vďaka tomu, že boli výsledky známe pred vyhlasovaním, stihli mi už aj pogratulovať.

SkryťVypnúť reklamu


Eman Erdélyi skončil na Filozofickej fakulte UK estetiku-slovenský jazyk a po niekoľkých rokoch v reklame sa mu tento rok podarilo získať pre seba a svoj tím z Mark/BBDO najviac Klincov:
Zlatý klinec v kategórii Rozhlasová reklama za spot pre Pepsi-Colu: Vianočné promo
Strieborný klinec v kategórii Reklamná kampaň pre Rádio Twist: Twist positive
Bronzový klinec v kategŕii P.O.S. (propagačný materiál) pre Pepsi-Colu: Rudolf s holou riťou - boomerang
Ktorý si ceníte najviac?
Zlatý, ale nielen preto, že je zlatý. Robili sme to doma na byte a nebolo jednoduché dosiahnuť, aby klient súhlasil.
Ako dlho robíte v reklame?
Štyri roky.
Koľko agentúr ste prešli?
Tiež štyri.
Pri preberaní Bronzového klinca zaznela ironická poznámka.
Plyšová hračka mala holý zadok. Paralela.
Ktoré reklamy sa najviac páčili vám? Vaše?
Najviac sa mi páčila šou, ktoré niektoré agentúry predviedli na pódiu.

SkryťVypnúť reklamu


Predseda Klubu reklamných agentúr Slovenska (KRAS) Peter Malec hovorí o Zlatom klinci, že aj keď sa stal profilovou akciou a vďaka sponzorom sa ceny vstupeniek nepohybovali vo výške cca 2000 ako vlani, ale len 500 korún, sú odovzdávania ocenení záležitosťou skôr pre reklamných pracovníkov.
Predajú sa nejaké vstupenky aj medzi laikmi?
Myslím, že ľudia "zvonka" viac ocenia televízny prenos, tentokrát to bol zostrih z odovzdávania na televízii Markíza.
Vlani ste spolupracovali so Slovenskou televíziou.
Podmienky, ktoré nám dáva Markíza sú lepšie. Aj vďaka nadviazanej spolupráci s Produkčným domom Forza.
Je v hodnotení kreativity aspoň okrajovo zahrnutý aj úspech reklamy u spotrebiteľov?
Nie, už samotný názov hovorí o najlepšom riešení spotu v rámci kreatívneho stvárnenia. Efektivitu vyhodnocujeme osobitne a výsledky tiež medializujeme.
Ako hodnotíte priebeh tohtoročného Zlatého klinca?
Vždy porovnávam aktuálny ročník s predošlými. Mysím, že tento bol spolu s Titanicom jedným z vrcholov čo sa týka organizácie programu, nie kvality prác.

SkryťVypnúť reklamu


Výtvarník Laco Teren je na Zlatom klinci pravidelným hosťom. Okrem toho, že je autorom nápaditej podoby sošky Filipa - prestížnej ceny stavovskej organizácie Art Director?s Clubu (ADC), prišiel sem už do tretice aj kvôli svojej manželke, ktorá fotografuje pre istú reklamnú agentúru. Úlohu odbornej poroty hodnotil ako veľmi náročnú záležitosť, pretože v reklamných kruhoch ide naozaj o tú najtvrdšiu konkurenciu, kde "nikto nikomu nič nedaruje". Na margo rádobyvtipnej poznámky Mariána Labudu o tom, že ho teší, že sa mu ešte darí výhodne predať svoju tvár, výtvarník poznamenal, že naozaj je lepšie predať ako nechať zneužiť (táto asociácia na nezabudnuteľné výroky majstra Labudu počas "revolučných" dní zarezonovala u mnohých zúčastnených).
(č)

SkryťVypnúť reklamu

Smrť kreatívnej reklame...
na televíznej obrazovke? Ak ste boli fanúšikom tvorivosti a okrem nápadu zväčša aj vtipu, zrejme ste si nenechali ujsť relácie, v ktorých uvádzali úspešné svetové reklamy. Firma Monarch vyrábala pre Slovenskú televíziu program Reklamné tamtamy, po ich zrušení vo verejnoprávnej televízii si našla reklama alternatívu na Markíze. Viac ako dva roky si najprv Maroš Kramár, neskôr Kveta Horváthová pozývali do štúdia hostí a pomedzi rozhovor dovolili divákom nahliadnuť do archívov reklamy. Dnes si už nepozriete ani Reklamátor na Markíze. Podľa slov dramaturgičky Judity Gembickej "prišiel čas dať priestor novým nápadom. Z veľkého množstva námetov sme sa rozhodli pre Je to možné?! Joža Pročka. Rozhodovanie bolo ťažké aj preto, že naša redakcia zábavy má tiež obmedzené vysielacie hodiny. Ideálne by bolo zaradiť do vysielania všetko, ale to sa nedá."
Pravdou však je aj to, že každá televízia draho predávajúca reklamný čas bojuje s otázkou, či neplatenej reklame poskytnúť takto lacno vysielací čas - aj keď zväčša na produkty u nás nedostupné. A má právo sa rozhodnúť.
Momentálne žiadna zo slovenských staníc podobnú reláciu nevysiela a neplánuje ju v najbližšej budúcnosti ani zaradiťdo svojej štruktúry vysielania.

SkryťVypnúť reklamu

Smutní diváci
Peter, grafik
"Normálne reklamu cez film prepínam, ale Reklamátora som si pozrel rád. Nie som nejaký televízny maniak, nemôžem povedať, žeby mi chýbal, ale púšťali tam popri rozhovoroch so známymi ľuďmi výborné reklmy. Oceňoval som najmä humor, to, že sa na nich dalo zasmiať, že prekvapili. Keby sa na nejakej stanici taká relácia opäť objavila, určite by som to privítal."

Viera, lekárka
"Ani neviem, že také relácie išli. Spomínam si však, že keď som odišla zdomu študovať, bolo akurát prelomové ponovembrové obdobie. Na intráku sme televízor nemali a tak, keď som prišla domov, najzaujímavejší televízny program bola pre mňa reklama. Rakušanov sme predtým nechytali a tak sa mi aj začiatky slovenskej ponovembrovej reklamy zdali fascinujúce."

SkryťVypnúť reklamu

Marian, podnikateľ
"Pozriem si každú reklamu a spomínané relácie si pamätám. Rád som si ich pozrel, aj keď ma dosť otravovali tie rozhovory pomedzi ne. Preferujem vtipnú, zaujímavú reklamu aj spomedzi našich reklám."

Všeličo o reklame
- herca Richarda Gereho (51) už v Taliansku v reklame na čokoládové bonbóny nechcú. Neprozreteľne sa totiž pre médiá vyjadril, že on čokoládu nerád. Teraz v čokoládovniach neradi jeho.
- s hercami Harrisonom Fordom a Sandrou Bullockovou chcú Poliaci od roku 2002 zatraktívniť Poľsko. Ford má účinkovať v reklame s názvom Poľsko, dobrodružstvo s happyendom a Bullocková má prilákať dovolenkárov športového ducha od 25 do 40 rokov
- celebrity šoubiznisu, športovci aj londýnsky starosta zmenili v kampani proti rasizmu farbu svojej pokožky. Ich premeny vyrobil tím tvorcov na špeciálne efekty, ktorí pracovali aj na filme Gladiátor
- Dennis Hopper účinkuje v reklamných spotoch spoločností Nike, Audi a Ford, takže vie o čom hovorí, keď tvrdí, že "kreativita je kolektívneho rázu. Kradneme od seba nápady, aby sme vytvorili niečo nové."
- so šarmom obísť záludné zákony o zákaze reklamy na cigarety sa podarilo jednej britskej agentúre pomocou študentov prestížnej univerzity v Oxforde. Zaplatili im, aby "nepriamo" propagovali isté cigarety. Inštukcie boli jasné: príťažlivo sa obliecť - dievčatá dokonca dostali peniaze, aby si kúpili kožené nohavice a sexy tričká - a vyraziť do baru. Tam stačí zapojiť šarm a vytiahnuť cigarety, aby si ľudia uvedomili, že značka propagovaných cigariet je pre "atraktívnych mladých ľudí"
- prijímanie nevyžiadaných e-mailov a reklám stojí používateľov internetu ročne až desať miliárd euro
- vo Varšave sa zberatelia tešia farebným reklamným vizitkám - pozvánkam do početných erotických klubov, které nachádzajú miestni vodiči za stieračmi áut
- švajčiarske mobily zaplavili reklamné "esemesky" na sexuálne služby a tak sa na švajčiarskeho operátora Swisscom znieslo množstvo sťažností. Swisscom však zistil, že všetky "esemesky" prichádzali z istej centrály SMS v Rakúsku
- brazílskej cirkvi sa nepáčila predkarnevalová kampaň boja proti AIDS, kde bol zobrazený prezervatív po boku anjelika a diablika so sloganom: "Nezáleží, ktorú stranu si vyberiete, používajte prezervatív"
- v Nemecku zistili, že najmladšími zákazníkmi sa a automobilovom priemysle môžu pochváliť značky Škoda a Suzuki, veková hranica ich kupcov je 34 rokov
- poslanci Národnej rady SR uvažujú nad liberalizáciou právnej normy, ktorá upravuje zákon o reklame
- úryvky z Beckerovho búrlivého osobného života sa majú objaviť ako súčasť televíznej reklamnej kampane. "Chcem všetkým ukázať môj život. To, čo sa stalo, je už za mnou a už som to vyriešil," vysvetľuje Becker
- Rada STV nie je spokojná s alarmujúcim poklesom tržieb STV z reklamného vysielania
- americké tenisové sestry Serena a Venus Williamsové budú v najbližších troch rokoch propagovať istú americkú spoločnosť vyrabajúcu žuvačky, na čom zarobia 7 miliónov dolárov. Venus podpísala aj päťročný kontrakt so športovou spoločnosťou za 40 miliónov dolárov, čo je zatiaľ najvyššia suma, akú kedy športovkyňa od svojho sponzora obdržala
- inzerenti v Česku investovali vlani do reklamy 13,48 miliardy Kč, a to najviac do kampaní na mobilné telefóny a pracie prášky
- švédska tenisová legenda Björn Borg je tvárou kampane za to, aby sa Európania viac milovali a plodili viac detí. Potom si vraj bude istý dostatkom ľudí na financovanie starobných dôchodkov. Skromná rada Borga znie: "Urobte to!"," tento citovaný text je v inzeráte umiestnený pod fotografiou skupiny pôrodných asistentiek

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Text: Kata Račková / Foto: Dušan Jankovič, archív

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 393
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 990
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 691
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 215
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 103
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 784
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 652
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 646
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu