Neviem, či noviny budú na papieri

Denník SME potreboval nový grafický kabát už dávno, myslí si LUDVIG GRANDIN zo švédskeho grafického štúdia A4, ktoré pripravilo nový dizajn novín. Ten hodnotí ako dynamický, inovatívny a dobre zorganizovaný. Na grafickej obmene novín pracovali vyše pol

Novú tvár SME navrhol švédsky grafický dizajnér Ludvig Grandin.Novú tvár SME navrhol švédsky grafický dizajnér Ludvig Grandin.

Denník SME potreboval nový grafický kabát už dávno, myslí si LUDVIG GRANDIN zo švédskeho grafického štúdia A4, ktoré pripravilo nový dizajn novín. Ten hodnotí ako dynamický, inovatívny a dobre zorganizovaný. Na grafickej obmene novín pracovali vyše pol roka.

Aké boli vaše prvé dojmy zo starej grafickej úpravy SME?

„Kompaktná, ambiciózna, a trochu zvláštna, čo sa týka jej vystavania.“

Aké boli najsilnejšie a najslabšie body starého dizajnu SME?

„Silnou stránkou dizajnu bola jeho konzistentnosť. Hoci som kritický voči starému dizajnu, myslím, že bol súčasťou identity novín; bol to, čo pomáha novinám vytvoriť si väzbu so svojimi čitateľmi. Slabou stránkou bolo, že nebol dosť silný, aby pritiahol nových čitateľov.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Videli ste aj iné slovenské noviny? Ako sú typické chyby ich layoutu?

„Len zbežne som preskúmal dizajn niektorých slovenských novín. Je tam dosť vecí, ktoré treba zlepšiť. Grafickú úpravu strany to chce viac zorganizovať a architektonicky premyslieť. V niektorých novinách je priveľa druhov písma a priveľa grafických nápadov, dokonca na jednej strane či v jednom a tom istom článku. Iné noviny sú trochu chudobné na grafický dizajn a chýba im viac a lepších typov písma a grafických nápadov. Fotožurnalizmus je tiež treba zlepšiť. Tieto problémy nie sú špecifické pre slovenské noviny, môžete ich nájsť v mnohých novinách na celom svete.“

Existujú veľké rozdiely layoutov škandinávskych a slovenských novín?

„Trúfam si povedať, že škandinávske noviny zašli trochu ďalej vo vývoji svojho dizajnu. Na tom nie je nič čudné, ak si vezmete rozdielne dejiny našich krajín.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako dlho zvyčajne trvá, kým pripravíte nový dizajn novín?

„Totálne prerobenie dizajnu obyčajne trvá päť až deväť mesiacov. Niekedy pracujeme rýchlejšie. Práve teraz pracujeme s novými schránkovými novinami, ktoré začnú vychádzať po dvoch mesiacoch dizajnovej práce.“

Bolo ťažké nájsť kompromis medzi vaším pohľadom grafika a názorom novinárov? Ako sa vám spolupracovalo s denníkom SME?

„Na začiatku procesu tvorby dizajnu môžu účastníci pociťovať rozpor medzi grafickým a novinárskym hľadiskom. Ako proces úpravy pokračuje, obe strany zisťujú, že potrebujú aj názor toho druhého. Zlý alebo slabý dizajn nepriťahuje čitateľov, prikrátke, povrchné alebo zle napísané články sklamú čitateľov a spôsobia, že sa im nebude chcieť k novinám vrátiť. Pri vytváraní dizajnu SME sa nevyskytli žiadne takéto problémy. Výtvarný editor SME Miro Čevela a redaktori boli toho názoru, že noviny sú príliš stereotypné vo svojej štruktúre a grafickej úprave, a zadali mi úlohu vytvoriť odlišný typ úpravy, ktorá by priniesla väčšiu pestrosť a živosť do novín.“

SkryťVypnúť reklamu

Grafici a novinári sa stále bijú o dĺžku článku. Spočíva budúcnosť novín v kratších článkoch, väčších fotografiách a „vzdušnejšom“ dizajne?

„Budúcnosť je už tu. Noviny zadarmo ako Metro a ich konkurenti už vytvárajú tento druh novín v mnohých mestách na celom svete.“

Ako by ste opísali filozofiu nového dizajnu SME? Aké sú najväčšie zmeny v jeho novej grafickej úprave?

„Filozofiu dizajnu SME možno zhrnúť do slov ako: dynamický, moderný, inovatívny a dobre zorganizovaný. To sú odvážne slová, ale sú to dobré ciele, o ktoré sa treba snažiť. Titulná strana bude živšia a bude prezentovať obsah novín lepšie, s viacerými a lepšími vstupmi pre čitateľa. Spravodajská strana bude mať väčší kontrast so silnejším dôrazom na hlavné články. Rozličné sekcie v novinách vyniknú a prejavia vlastnú osobnosť. Zlepšili sme typografiu. Dúfam, že čitateľom sa bude páčiť nový druh písma v texte menom SME Greta Text, navrhnutý špeciálne pre novinovú tlač. Titulky sa budú sádzať v dvoch rozličných typoch písma, Fedra Sans a SME Greta Display. Prispejú k vytvoreniu osobnej a modernej identity SME. Typy písma Fedra Sans, SME Greta navrhol Peter Biľak, uznávaný návrhár druhov písma, ktorý sa narodil na Slovensku a teraz žije v Holandsku. Typy Greta Text a Greta Display sú úplne nové typy písma, ktoré majú svoj vlastný debut v novom dizajne SME.“

SkryťVypnúť reklamu

 Inšpiroval vás pri tvorbe dizajnu internet, považovaný za najsilnejšieho súpera novín v budúcnosti?

„Spôsob, akým webové stránky prezentujú informácie, má už teraz vplyv na novinovú brandžu a dizajn novín. Čitatelia si zvykli na prísun informácií rýchlym a priamym spôsobom. A budú stále náročnejší na spôsob, akým dokážu nájsť svoj materiál v novinách.“

Ako vidíte symbiózu medzi tlačenými a onlinovými verziami denníka?

„Denníky majú silnú značku, z ktorej môže ťažiť oproti internetu a iným médiám ako mobilné telefóny a televízia. Niektoré onlinové verzie novín sú už teraz veľmi úspešné. A stále existuje veľa vecí, ktoré ostáva urobiť. Nové nápady a nová technika zmenia vzťah medzi novinami a ich onlineovou verziou.“

Čo by mali urobiť kvalitné noviny, aby si zachovali starých čitateľov a aby pritiahli nových?

SkryťVypnúť reklamu

„Píšte zaujímavé články o veciach, ktoré sú dôležité pre čitateľov. Robte prekvapivé fotografie, ktoré umožnia čitateľom cítiť vplyv správ. Tvorte infografi ku, ktorá umožní čitateľom pochopiť komplikované udalosti. Vždy sa postavte na stranu čitateľov proti nespravodlivým úradom a veľkým podnikom. Umožnite, aby sa vypočuli všetky strany, a dajte hlas ľuďom, ktorí inak mlčia. Navrhujte noviny, ktoré dajú toto všetko dokopy ľahko stráviteľným spôsobom.“

Ako často by mali noviny obnovovať svoj dizajn?

„Každých 5 až 10 rokov potrebuje väčšina novín renováciu za pomoci externého poradcu dizajnu. V posledných rokoch zlepšili redaktori mnohých novín svoju zručnosť v grafickom dizajne. Dnes a v budúcnosti bude na nich spočívať veľká časť denného vývoja dizajnu v medzičase.“

SkryťVypnúť reklamu

Zmenil sa výrazne dizajn novín za posledných 15 rokov?

„Áno. V priebehu týchto rokov začali, aspoň v Škandinávii, redakčné kolektívy prijímať fakt, že ich noviny potrebujú výtvarného editora. Pred 15 rokmi mnohí redaktori ani nepovažovali svoje noviny za produkt, ktorý by potreboval grafi cký dizajn.“

Ktoré svetové noviny sa vám najviac páčia z hľadiska grafickej úpravy?

„New York Times a Guardian v Londýne sú dvoje noviny s úplne odlišným dizajnom, s historickými koreňmi pochádzajúcimi z rozličných epoch. Guardianu prerobili dizajn v roku 2005 a je vytvorený na základe dizajnu s moderným štýlom od 80. rokov. NYT si zachovali svoj štýl od 19. storočia. Oboje noviny si uvedomujú rozdielne tradície a dbajú na ne. Zároveň majú oboje súčasný štýl napriek rozdielnemu dedičstvu.“

SkryťVypnúť reklamu

Aké sú najdôležitejšie atribúty moderného novinového dizajnu?

„Keď dizajn spolu s obsahom preberá zodpovednosť za vytvorenie novín ako celku. A využíva typografiu, farbu, grafickú úpravu, fotografie a informačnú grafiku spôsobom primeraným čitateľovi.“

Mnohé svetové noviny v poslednom čase zmenšili svoj formát. Uprednostňujete tento trend?

„Áno, a zdá sa, že čitatelia na celom svete tiež preferujú tento formát. Má veľa výhod pre vydavateľa aj pre čitateľa. Malé noviny môžete navrhnúť mnohými spôsobmi. Môžete im dať výzor tradičných ranných novín alebo časopisu s veľkými fotkami a titulkami.“

Ako vidíte dizajn novín v najbližších 10 rokoch?

„Nie som si istý, že vtedy ešte vždy budeme tlačiť noviny na rotačkách. Prídu nové elektronické zariadenia, aké dnes ešte nepoznáme, ktoré nahradia papier. No potreba nejako zorganizovať text alebo obrázky na strane pretrvá. Základné prvky, písmenká a obrázky, budú rovnaké. Možno sa toľko nezmení na našich predstavách o tom, ako by mala vyzerať príťažlivá strana, hoci technika bude nová.“

SkryťVypnúť reklamu

A4 stál za úspešným Metrom

Renomované švédske grafi cké štúdio A4 pripravilo grafi ckú premenu viacerým škandinávskym tlačeným médiám. Venuje sa aj vzdelávaniu dizajnérov novín a výskumu najnovších grafických trendov. Jeho doménou je však redizajn tlačených médií.

Najväčším úspechom je Metro, prvé noviny na svete rozdávané zadarmo. Za ich vznikom stojí práve štúdio A4, ktoré v roku 1995 pripravilo jeho prvé číslo rozdávané v štokholmskom metre. Koncept Metra odvtedy prebrali viaceré noviny na svete.

Služby A4 si najali napríklad švédsky Červený kríž či daňový úrad a mliekarenská spoločnosť.

1.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 267
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 4 955
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 681
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 960
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 539
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 818
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 620
  8. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 1 520
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu