Romboid 9/2006
Asociácia organizácií spisovateľov Slovenska, šéfredaktor Ivan Štrpka
„Dr. Jekyll a pán Hyde v jednej koži. Cez deň bol gentlemanom, uhladeným ako filmový herec, zdvorilý, očarujúci, v noci v ňom ožívali deštrukčné pudy, zadrapoval sa aj do ľudí, ktorí mu boli blízki, vyhľadával konflikty. Dvojpolohovosť jeho povahy dávala možno jeho veršom to zvláštne napätie, expresívnosť i témy, ktoré v tých časoch neboli bežné,“ spomína Ján Buzássy na Jána Stacha. V rozsiahlom bloku, venovanom nedožitému jubileu tohto básnika trnavskej skupiny, je okrem jeho „troch augustových básní“ napríklad aj Zamborova analýza Stachovej básne Svadobná cesta, návrat k polemike medzi ním a Osamelými bežcami, Vanovičov Antidialóg s Jánom Stachom či Mihalkovičov príspevok Plnokrvník v plnom trysku.
Nasledujúci ženský dvojblok tvorí próza Daniely Kapitáňovej Höfferling, dolu v Bavorsku a esej Etely Farkašovej Kto sa ne/bojí Virgínie Woolfovej? Autorka okrem iného tvrdí, že hoci sa Woolfovej prínos do vývinových premien modernej literatúry spája väčšinou s menami Joycea a Prousta, istú príbuznosť možno odhaliť aj medzi touto spisovateľkou a Franzom Kafkom. Svoj predpokladaný kríž s krížom Kazimira Maleviča a Ukrižovaným krížom Ruda Sikoru sa rozhodol riešiť Juraj Mojžiš prostredníctvom zjednocujúceho a zároveň kľúčového slova symbol.
Autor: ba