BANSKÁ BYSTRICA. Na odvolanie riaditeľky Stredoslovenskej galérie v Banskej Bystrici Aleny Vrbanovaj nepotrebovali včera župní poslanci ani rozpravu. Do augusta, keď bude výberové konanie, by mala byť Vrbanová poverená vedením galérie. Odvolanie Vrbanovej nepríjemne prekvapilo odborníkov. Kunsthistorik Richard Gregor označil Vrbanovú za odborníčku, ktorá dostala terajšiu Stredoslovenskú galériu medzi tri najšpičkovejšie galérie na Slovensku.
Čo je za odvolaním?
Za Vrbanovej odbornosť sa postavila aj Rada galérií Slovenska (poradný orgán ministra kultúry). Jej predsedníčka Zuzana Gažíková nedávno požiadala predsedu regionálnej samosprávy Milana Murgaša, aby sa zasadil za ponechanie Vrbanovej vo funkcii.
Dôvodom odvolania riaditeľky je podľa šéfky regionálnej kultúry Evy Chylovej nutnosť výberového konania pre „závažnosť zmeny postavenia Stredoslovenskej galérie a s tým spojenou transformáciou“.
Nemenej zaujímavý je však aj majetok galérie. Tri historické budovy priamo v centre mesta majú hodnotu viac ako 300 miliónov korún a 14-tisíc diel približne rovnakú. Chuť „využívať galériu aj inak“ mal už aj Murgašov predchodca a zdá sa, že takmer 600-miliónový majetok priťahuje stále.
Smerovanie k verejnosti
Chylová chce Stredoslovenskú galériu viac otvoriť verejnosti, aby sa nestala len odbornou a kabinetnou inštitúciou. Nové smerovanie medzinárodne uznávanej galérie naznačuje aj informácia o vzniku múzea ľudového tanca v jej priestoroch. Návštevníci a zahraniční turisti by sa tam mali tance aj učiť a mohli by si „zakrepčiť“. Chylová si myslí, že by to mohla byť dobrá atrakcia pre turistov.
Vrbanová odvolanie očakávala, ale nepozná predstavy regionálnej samosprávy o smerovaní galérie.
„Čítala som o novom múzeu, ale nie je to dobrý krok. Galéria by nemala kde pokračovať v celoslovenských výstavných projektoch,“ myslí si exriaditeľka.
Vrbanovú odvolali viackrát
Kunsthistorik Gregor označil vytvorenie múzea ľudového tanca v priestoroch galérie za „huránápad“ a „skrat“. Nie je proti múzeu samotnému, ale mohli by ho zriadiť v iných priestoroch.
„Je nešťastné budovať niečo na troskách úspešného projektu. To sa vypomstí. Ako to tu sledujem, budeme krepčiť všetci a všade, ak už nekrepčíme,“ uzavrel sklamaný kunsthistorik.
Alenu Vrbanovú neodvolali prvý raz. V roku 1992 ju „odišiel“ známy Mečiarov minister kultúry Ivan Hudec, neskôr ju prepustili aj z odborných pozícií. Historička umenia sa vrátila do Štátnej galérie v Banskej Bystrici až o osem rokov. Za šesť rokov dokázala galériu regionálneho až miestneho významu posunúť medzi tri najšpičkovejšie galérie na Slovensku. V Banskej Bystrici vystavovali mnohí renomovaní umelci.
Gregor: Vrbanová je obeť
BANSKÁ BYSTRICA. Kunsthistorik Richard Gregor rozdelil približne dvadsať galérií na Slovensku na regionálne a nadregionálne.
Stredoslovenskú galériu pod vedením Aleny Vrbanovej označil za špičkovú inštitúciu celoslovenského významu, dokonca ju zaradil medzi tri až päť najlepších slovenských galérií.
„Mnohé galérie vystavujú aj priemerných umelcov, v Bystrici takýto poklesok za ostatné roky nenájdete,“ hovorí kunsthistorik.
Gregor je presvedčený, že kvalita je výsledkom Vrbanovej práce.
„Ona nastavila vysoký štandard a drží ho. Bola jedna z prvých porevolučných, ktorá v Bystrici vystavovala alternatívne umenie. Vrbanová je do istej miery obeť, že ako špička zostala v regióne a neodišla do Bratislavy,“ dodáva.
Odvolanie rriaditeľky Vrbanovej a projekt múzea ľudovej kultúry v priestoroch galérie ho prekvapili.
„Nie je to dobrý nápad. Pravdepodobne to bol len nejaký skrat úradníka,“ myslí si Richard Gregor.
(wm)
Rada galérií je znepokojená
BRATISLAVA . Radu galérií Slovenska ako vrcholný odborný orgán slovenských zbierkotvorných galérií znepokojili v polovici januára tendencie odvolať riaditeľku Stredoslovenskej galérie Alenu Vrbanovú. Predsedníčka rady Zuzana Gažíková preto napísala list predsedovi regionálnej samosprávy Milanovi Murgašovi a požiadala ho, aby zo svojej funkcie zabezpečil kontinuitu kvality. „So znepokojením sledujeme tendencie odvolávania riaditeľky Vrbanovej. Práve pod jej vedením sa galéria stala významnou kultúrnou ustanovizňou so vzrastajúcim kreditom aj v medzinárodnom kontexte,“ argumentovala Gažíková.
(wm)