BRATISLAVA – Parlament na tlak poslancov zdravotného výboru nevytvoril liberálnejšie podmienky na reklamu cigariet a alkoholu. Vládny návrh zákona o reklame mal zmierniť zákaz reklamy na tabakové výrobky a víno.
V zákone sa počítalo s reklamou na cigarety na ploche menšej ako 2 metre štvorcové. Možná však bude porovnávacia reklama, ktorá doteraz nebola možná. V tomto druhu reklamy sa môžu porovnávať dva produkty, ktoré majú slúžiť na rovnaký účel. No nesmie znevažovať konkurenta a nesmie byť klamlivá.
Poslanci sa po prijatí zákona nevedeli zhodnúť v tom, či sa budú na verejnosti ďalej objavovať nápisy tabakových firiem na slnečníkoch, stoloch alebo stoličkách napríklad na peších zónach. „To je ten problém. Keď tam nemáte názov cigareta West, nie je to cigareta. Toto bol rafinovaný ťah výrobcov cigariet, keď takto pooznačovali kadečo. Ja už tie nápisy ani nevnímam,“ povedala Marta Aibeková (HZDS). Je ale rada, že na autobusových alebo železničných zastávkach sa neobjavia plagáty propagujúce cigarety.
Ján Budaj (LDÚ) aj slnečníky z názvom West považuje za reklamu tabakových výrobkov. Peter Kresák (SOP) hovorí, že treba rozlišovať medzi tabakovým výrobkom a názvom firmy, ktorá produkuje aj iné výrobky. Kresák: „Značka Marlboro je značka, ktorá dnes predstavuje módu, kozmetiku i cigarety. Je druhoradé, s čím tá značka začala.“
Minister Harach sa prihováral, aby sa nepreferovala reklama na pivo pred reklamou na víno. Harach: „Väčšina krajín, ak povoľuje reklamu piva, tak povoľuje súčasne aj reklamu vína. Dnes mnohostupňové pivo môže obsahovať viac alkoholu ako niektoré druhy vína. Viedol nás k tomu aj ekonomický aspekt, aby sme stimulovali výrobu vína na Slovensku. Umožnenie reklamy by tomu mohlo prospieť. Toto ma mrzí.“ (sp)