BRATISLAVA – Ak vám niekto bude tvrdiť, že lietanie na malých lietadlách zažíva na Slovensku boom, neverte tomu. Nie je to pravda. Súkromné letectvo je u nás v úpadku. Nie sú podmienky. Predstava, že u nás už existuje vrstva ľudí, ktorá si povedala – a teraz si kúpim lietadlo, lebo na to mám! – nie je z nášho sveta.
Podľa údajov z Leteckého úradu je u nás registrovaných 20 malých súkromných alebo firemných lietadiel. Keď pátrate ďalej, zistíte, že na zrátanie tých špičkových, akých v bohatšom zahraničí lietajú stovky a napríklad v Čechách aspoň desiatky, vám postačí na Slovensku – jedna ruka.
„Lietajú len fanatici. A tí väčšinou nemajú peniaze, takže lietajú na starých zreparovaných šunkách. Nemôžu si kúpiť drahé kvalitné stroje, nemôžu si zvyšovať ani udržiavať kvalifikáciu, nie sú tu vybavené letiská. Ťažko sa o tom hovorí, lebo ľudia, ktorí sa krútia okolo lietadiel, dokážu naozaj strašne veľa. Udržiavajú ich v takom stave, že ten, kto sa v tom vyzná, žasne, ako to ešte po toľkých desaťročiach dokáže vzlietnuť. Ale našim pilotom, žiaľ, nič iné nezostáva. Lietadlá sú pridrahý špás.“ Tvrdí to pilot, ktorý si kúpil aj vlastné lietadlo, ale nakoniec ho predal. Svoje meno zverejniť odmieta. „Veľa ľudí tu má lietadlo, ale sú to jednomotorové staré škrable alebo vetrone. Súkromné lietanie na Slovensku je ďaleko za tým, čo znamená vo svete. Stále sa to tu chápe ako vec nadšencov, a nie ako možnosť rýchlo sa niekam prepraviť.“
To isté si myslia aj iní piloti. „Je to obraz zlej ekonomickej situácie a nízkej solventnosti,“ tvrdí Karol Klamo, jeden z nich. Iný, banskobystrický pilot Milan Vitališ hovorí, že lietanie sa u nás po rozdelení štátu uberalo iným legislatívnym smerom ako v Čechách.
Pravda je aj to, že náš trh je malý a oproti susedom tu má zastúpenie neporovnateľne menej zahraničných firiem. Práve ich záujem by mohol dokázať viac rozprúdiť rozvoj leteckých služieb. Typickým príkladom je U. S. Steel Košice. Z niekdajších dvoch „véesžetkárskych“ lietadiel sa to drahšie za éry Eichlera predalo a rovnaký osud čakal aj dvojpilotný desaťmiestny Beechcraft. Noví americkí majitelia košického gigantu sa však rýchlo zorientovali. Veď doletieť do Košíc bežnými linkami je obrovský problém. A druhý stroj si nechali.
TÁŇA RUNDESOVÁ