
Michael Caine si za rolu v Pravidlách muštárne vyslúžil Oscara. FOTO - INTERSONIC
Predpisy, nad ktorými každý mávne rukou, nás sprevádzajú všade. Zložitejšie je to s pravidlami nepísanými: ich dodržiavanie nie je možné vynútiť, ale ich porušovanie prináša krivdy a tragédie.
V americkom filme Pravidlá muštárne sa objavuje oboje. Regule na vyblednutom zdrape papiera - tvoriace i názov diela - visia nad vidieckou maštaľou a vzbudzujú len smiech. Prehrešky proti mravným pravidlám ovplyvnia osudy všetkých hrdinov. Kultivované retro, ktoré spája nostalgickú hollywoodsku produkciu s európskym zmyslom pre absurditu, nakrútil režisér švédskeho pôvodu Lasse Hallström. Medzitým už síce ponúkol svetu ďalší film Čokoláda, no k nám sa táto vlaňajšia oscarová lahôdka dostáva až teraz.
Rozprávanie sa začína v zapadnutom sirotinci, kde vládne veľkodušný šéflekár. Komunitu obostiera vľúdna starostlivosť, ale aj beznádej. Milosrdný doktor Larch - skvelý Michael Caine ocenený vlani za svoj výkon Oscarom - tu ako vedľajší džob vykonáva potraty a svoje unavené telo omamuje éterom. Trápenie osamelých mláďat zosobňuje jeden z chlapcov, ktorý zúfalo túži po adopcii a vnucuje sa všetkým potenciálnym záujemcom. Do St. Cloud však neprichádzajú iba dvojice, čo sa chcú ujať bezbranných detí, ale aj páry, čo tam cestujú práve preto, aby sa diskrétne zbavili nechcených embryí.
Hallströmov film - podľa oscarového scenára Johna Irvinga - sa podobá pásmu impresionistických obrazov, z ktorých sa nakoniec nenápadne vyliahne nežne barbarská dráma. Zo sirotinca sa rozprávanie prenesie na vidiecku farmu, kam Homer doputuje s novými kamarátmi. Učenlivý mladík postupne objavuje čaro mora, tajomstvo zberu jabĺk a výrobu muštu, ale aj zakázané ovocie vlastných a cudzích hriechov. Dickensovský príbeh transportovaný do nášho storočia rozpráva o rozporoch modernej doby v páčivo archaických kulisách.
Dokonale zaranžované dobové leporelo, ktorého vynikajúcu predlohu Irving napísal podľa svojho rovnomenného románu, ilustruje život v jeho farebnosti a nejednoznačnosti, do ktorých sa akoby mimochodom vplieta reťaz previnení a trestov. Hallströmov ojedinelý film je aj manifestom pokory pred rozmanitosťou ľudských osudov.
RADEK HORÁČEK
(Autor študuje na FAMU)