BRATISLAVA. Úrady dávajú za pravdu výrobcom a predajcom, že správy o nebezpečných potravinách mnohokrát vyvolávajú vo verejnosti prehnané obavy. Vinu na tom vraj majú najmä bulvárne médiá, ktoré možné riziká často nafúknu. Obchodníci pre také správy majú straty, ľudia sa zas zbytočne trápia o zdravie.
Prekrútenie informácií
Ivan Oravec zo Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory hovorí, že raz sa nepredáva bravčové alebo hovädzie mäso, lebo sa niekde objavil prípad moru ošípaných alebo choroby šialených kráv, inokedy nejde zase hydina, lebo sa v médiách spomína vtáčia chrípka. Naposledy podľa neho pre obavy z listeriózy klesla spotreba syrov. „Keď sa do správ o škodlivých potravinách dostane viac emócií ako odborných faktov, doplácajú na to najmä výrobcovia,“ tvrdí.
Generálny sekretár Zväzu obchodu a cestovného ruchu Jozef Orgonáš o nedávnom prípade, keď objavili baktériu listeria v českých syroch Niva Pilos,hovorí, že ľudia by si mali uvedomiť, že pokazená bola iba jedna séria jedného výrobcu. Aj to nie je úplne isté. Slovenskí hygienici tvrdia, že syr bol škodlivý. Českí veterinári sú však presvedčení, že nebol škodlivý.
„Následky sú, žiaľ, také, že niva sa prestane kupovať, hoci syr vyrábajú aj desiatky slovenských a zahraničných firiem, ktoré s baktériou nemajú problém,“ tvrdí.
Martin Chudý zo Štátnej veterinárnej a potravinovej správy upozorňuje na situácie, keď sa pôvodná informácia prekrúti a verejnosť nepochopí podstatu problému. Dokumentuje to podľa neho množstvo otázok, ktoré úrad dostáva aj v týchto dňoch. „Spotrebiteľ sa napríklad pýtal, čo má robiť, keď zjedol pizzu, na ktorej mal syr s plesňou.“
Ivan Bielik z Úradu verejného zdravotníctva tvrdí, že bulvárne médiá dokážu nechtiac spôsobiť aj veľké škody. „My napríklad roky investujeme do osvety, aby ľudia jedli syry a ryby, a potom jedna správa uvedená s dramatickou mimikou, so sugestívnymi gestami a s emóciou v hlase obráti našu snahu navnivoč.“
Hystéria - listeria
Televízia JOJ o baktérii v nive informovala v príspevku nazvanom „Hystéria - listeria“. Hovorca televízie Ľudovít Tóth povedal, že pri výrobe reportáží sa redaktori riadia vždy faktmi a priestor dostanú všetky dotknuté strany. Príspevky sú podľa neho podané s istou nadhodnotou, pretože „sa ľudí snažíme zaujať a nechceme, aby tieto správy zapadli medzi ostatnými“.
Psychologička Eva Linhová by vplyv médií na šírenie paniky nepreceňovala. „Bežná populácia takéto správy racionálne vyhodnotí, maximálne sú zopár dní pri spomínanom type potravín obozretnejší,“ hovorí. „Horšie to vplýva na ľudí citlivých na témy zdravej výživy, u ktorých to môže nedôveru k istým potravinám prehĺbiť.“
Pred čím ľudí varovali médiá
vtáčia chrípka
BSE, choroba šialených kráv
listerióza v syre niva
chrípková epidémia
termosky s azbestom