Utopisti verzus Plastici

Národní divadlo Praha. Tom Stoppard: Rock'n'roll. Preklad: Jitka Sloupová. Dramaturgia: Lenka Kolíhová Havlíková. Réžia: Ivan Rajmont. Scéna: Jozef Ciller. Kostýmy: Peter Čanecký. Hrajú: David Prachař, Miluše Šplechtová, Alois Švehlík, Jan Hartl, Petra Šp

Miluše Šplechtová a David Prachař.Miluše Šplechtová a David Prachař. (Zdroj: BOHDAN HOLOMÍČEK)

alková, Ondřej Pavelka, Lucie Žáčková. Premiéra 22. februára.


Zlatá „kaplička“ pražského Národného divadla sa vo štvrtok večer otriasala v základoch. Hudba The Plastic People of the Universe uprostred pozlátených lustrov navodila tú správnu atmosféru paradoxov. Keď na záver Plastici opäť naživo vstúpili do záznamu z pražského koncertu Rolling Stones v Prahe z augusta 1990, publikum zaburácalo a znelo to ako na Strahove. Na premiére Stoppardovej hry Rock'n'roll v sále boli viacerí „starí dobrí rockeri“, chýbal azda len Václav Havel, ktorý je dlhodobo v Amerike.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Legendárny Magor, Ivan Martin Jirous sledoval dianie z centrálnej pozície balkóna v čiernom klobúku a s vlasmi, ktoré už dlho nepoznali kompromisy. Pri klaňačke odmával tvorcom na ich sympatické gesto smerujúce k nemu.

Bola by hanba, ak by sa prvá zahraničná premiéra hry napísanej na osi Cambridge - Praha, nekonala v Prahe. Národné divadlo však k nej nepristúpilo len ako k povinnej jazde.

Tom Stoppard má „pouvoir“ vyjadrovať sa k ilúziám nežnej revolúcie - ktorá, ako sa konštatuje, nepriniesla zlatý vek ani inovatívne riešenie spoločenských vzťahov - nielen preto, že sa narodil v Zlíne. Rock'n'roll nie je jeho prvou hrou venovanou českému disentu, ani jeho jediným textom venovaným analýze ľavicového myslenie. Ak by sa niekomu zdal Rock'n'roll priveľmi filozofujúcim textom, odporúčam upokojiť sa pri jeho trilógii Pobrežie utópie, ktorá mala nedávno premiéru v New Yorku.

SkryťVypnúť reklamu

Pri výbere citátov i motívov prejavil v tomto prípade Stoppard dobrý dramatický cit, sála sa viackrát naplno rozosmiala. Vtipné boli úvahy o tom, ako „pohanskí“ Plastic People ohrozovali režim viac ako iní „heretickí“ disidenti.

Tragikomické boli strety realít, v ktorých si všetci namýšľali, že využívajú tých druhých - eštebáci svojich agentov, agenti zas svojich eštebákov, či úvahy o tom, ako eštebáci milujú svojich disidentov.

Milé boli aj ponosy tvrdého komunistického intelektuála Maxa na britských robotníkov, ktorí skupujú akcie a volia toryovcov.

Na tejto Stoppardovej hre, adresovanej prioritne Britom, je smutné len to, že do veľkej miery supluje našu vlastnú sebareflexiu. Vieme si povedať do očí, že „normálni“ ľudia nemajú radi chartistov, že oveľa radšej majú pokojný život, pekný byt, auto a čoraz väčší farebný televízor?

SkryťVypnúť reklamu

Stoppard nezostal pri „morálnom exhibicionizme disidentov“, jeho kritika súčasnosti presýtenej nezmyselnou krutosťou novín, je presná a pritom nie banálna. Popri glosovaní sa mu našťastie podarilo vybudovať aj charaktery, ktorých vývoj sledujeme s citovým zaujatím. Alois Švehlík dodal skvele vykreslenej postave Maxa ľudský rozmer.

Ak Rufus Sewell dostal za postavu Jana cenu Lawrencea Oliviera, ocenenie by si istotne zaslúžil aj David Prachař, ktorý bol vynikajúcim stoppardovským hrdinom, nielen svojím výzorom.

Jan Hartl ako disident Ferdinand mu zaujímavým spôsobom sekunduje. Verný je aj Ondřej Pavelka ako novinár Nigel, hľadajúci podľa logiky médií „story“. O dosť menej prirodzené bolo ženské obsadenie, latku najvyššie držala prirodzená Petra Špalková.

SkryťVypnúť reklamu

Striedmy výtvarný cit scénografa Jozefa Cillera vytvoril pre tento typ hry adekvátne prostredia, primerané boli aj kostýmy ďalšieho Slováka Petra Čaneckého.

Ešte pred premiérou sa hovorilo o udalosti sezóny. Rock'n'roll ňou určite je, hoci viac zo spoločenského ako z úzko divadelného hľadiska.

Klaňačka, zľava Tom Stoppard, Ivan Rajmont a David Prachař.

FOTO – ČTK

Autor: Praha

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 372
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 977
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 691
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 133
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 130
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 905
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 662
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 638
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu