.
BRUSEL. Nemecká ministerka školstva Annette Schavan (na snímke) by chcela, aby vznikla učebnica, z ktorej by sa na školách v členských štátoch vykladala európska história a ktorej obsah by bol totožný vo všetkých jazykových mutáciách, ktoré únia má. Považuje to za svoju prioritu počas nemeckého predsedníctva únie a údajne má veľkú podporu kancelárky Angely Merkelovej.
So svojím nápadom zoznámi rezortných kolegov z členských krajín koncom budúceho týždňa na schôdzke v Heidelbergu.
„Chceli by sme, aby spoločná učebnica vznikla,“ potvrdila hovorkyňa nemeckej ministerky Viola Klamroth. Dôvodom je fakt, že ‚takáto učebnica nie je a študenti sa učia najmä národné dejiny‘. „Jednotné podanie histórie by posilnilo európsku spolunáležitosť a vedomie, aké hodnoty a skúseností majú občania únie spoločné.“
Všetci a nikto
Knihu by mala napísať skupina historikov zo všetkých krajín únie a zhodnúť sa majú na jednej verzii. „Bol by nezmysel, keby to napísali trebárs len Nemci alebo Francúzi. Chceme pozvať všetkých,“ povedala Viola Klamroth. Otázky, kto by mal pri obsahu konečné slovo, či aké obdobie by kniha pokryla, považuje za predčasné. „Budúci týždeň ešte len zistíme, či a akú má naša iniciatíva podporu u ostatných.“
Briti nápad označili za ‚typickú byrokratickú prešpekulovanosť‘. Hovorca britských konzervatívcov Graham Brady v denníku Daily Telegraph vyhlásil, že za nijakých okolností nesmú ‚stratiť kontrolu nad vzdelaním svojich detí‘.
Chladne vraj reagovali aj Poliaci, čo v poslednom čase Nemcov niekoľkokrát obvinili z pokusu prepísať dejiny.
Hovorca nemeckej vlády Rainer Rudolph to odmietol. „Vôbec nám nejde o prepisovanie histórie. Nikto nebude vynechávať nijakú kapitolu, ktorá bude nepríjemná alebo ťažká pre Nemcov, alebo pre kohokoľvek iného. To by bolo smiešne,“ citoval ho britský Guardian.
Nemci chcú poznať definitívnu odpoveď ostatných štátov do konca júna.
Dokážu sa dohodnúť?
Aj keby všetci ministri kývli, historici sa na rovnakom výklade jednej historickej udalosti nemusia zhodnúť. Ukázala to už existujúca spoločná učebnica dejín pre nemeckých a francúzskych študentov, ktorá vyšla vlani.
Knihu napísalo päť nemeckých a päť francúzskych historikov, rovnaká je však len z 80 percent. Nepodarilo sa im nájsť obojstranne vyhovujúci pohľad na vplyv Spojených štátov na povojnový mier v Európe a komunistickú totalitu v bývalej NDR. Francúzi chceli byť kritickejší k Američanom a zhovievavejší ku komunizmu, Nemci to videli obrátene. Tieto kapitoly sa preto v nemeckej a vo francúzskej jazykovej verzii líšia.
Autor: Brusel