o iný.
Aj tu, samozrejme, existujú výnimky. Mnohé slovenské hotely nesú napríklad dôverne známe pomenovanie Slovan.
Menom môže byť priezvisko otca - zakladateľa (Tomáš Baťa, Daniel Swarovski, Christian Dior), jeho prezývka (napríklad názov firmy Hrivis slovenského podnikateľa Ivana Hrivňáka) alebo jeho iniciálky (napríklad IKEA - skratka vytvorená z iniciálok mena zakladateľa firmy Ingvara Kamprada, mena farmy Elmtaryd, kde vyrastal a mena dediny Agunnaryd, pri ktorej táto farma ležala). Názvom firmy môže byť akronym dlhého pomenovania ako napríklad BMW - Bayerische Motorenwerke, Intel - Integrated Electronics a podobne, zaujímavo vytvorená skratka celého mena - napríklad petrolejárska firma Standard Oil si nezvolila štandardné „SO“, ale „Esso“,
či vtipná prešmyčka ako napríklad FCUK - French connection UK.
K tvorbe názvov sú čoraz častejšie prizývané počítače. Názov petrolejárskej firmy Elf vygeneroval softvér spomedzi vyše 8 miliónov kombinácií troj-, štvor- a päťpísmenkových slov.
Existujú mená, ktoré v reálnom svete nič neznamenajú. Ani to nestačí, niektoré firmy dokonca slovné pomenovanie už skoro vôbec nepoužívajú. Stačí
im jednoduchý symbol, znak (ako napríklad: Mercedes-Benz, Nike, Motorola
a niektoré ďalšie).
Pri vymýšľaní názvu firmy si môžete prisvojiť už existujúce slovo s konkrétnym významom a nádejať sa, že si tým prisvojíte aj jeho pozitívny význam. Mnohí majitelia sa touto cestou vydali
a svoje firmy nazvali Sympatia, Stabilita, Pokoj, Dôvera, Bocian, Doma.
Na prvý pohľad čudné, však? No podobne postupovali aj mnohé zahraničné korporácie. Pomaranč (Orange – a to ešte táto firma pri svojom vzniku zvažovala meno Vajce - Egg). Dôvera (Trust). Mušľa (Shell). Diera (Gap). Húsenica (Caterpillar). Ťava (Camel). Dobrý rok (Goodyear). Jednotka so sto nulami (Google) .
Aké z toho plynie ponaučenie? Rovnako ako Fero Mrkvička nemusí vždy byť iba predajcom zeleniny, ani firma s názvom Apple nemusí vždy predávať len jablká.
Autor: Marian Timoracký marketingový konzultant