Vlaková stanica je miesto stretnutí a rozlúčiek, ale je aj vizitkou mesta. Podľa nej vedia často návštevníci, aj obyvatelia zhodnotiť jeho imidž.
Na budove hlavnej bratislavskej železničnej stanice storočnú históriu nevidieť. Od roku 1871, kedy ju postavili podľa projektu architekta I. Feiglera, sa viackrát zmenila. Na začiatku minulého storočia ju prestavali a rozšírili, v 80tych rokoch pred ňou pribudla neestetická moderná prístavba. Zmenilo sa aj okolie stanice, ktoré dnes pôsobí zanedbane.
Najstaršia stanica parnej železnice
Pôvodná budova stanice z roku 1848 stojí neďaleko dnešnej, na rohu Pražskej a Šancovej ulice. Podľa historika Vladimíra Tomčíka to bola najstaršia stanica parnej železnice na Slovensku, aj v Uhorsku. Železnica vtedy strategicky spojila Bratislavu s Viedňou, napájala sa na Severnú dráhu cisára Ferdinanda. Budova je dnes technickou pamiatkou a sídli v nej železničné riaditeľstvo.
Keďže stanica bola iba odstavná a neumožňovala priebežné pripojenie na ďalšie trate, postavili v roku 1871 po dokončení železnice do Budapešti novú budovu, ktorú využívame dodnes.
Prestavba "od podlahy"
Blízko spomínanej budovy vznikli začiatkom 20. storočia dva objekty železničného skladu, ktoré sú dnes kultúrnymi pamiatkami. Sídli v nich Dopravné múzeum, jedno z najna-vštevovanejších múzeí na Slovensku. Sklad číslo II plánujú v rámci rekonštrukcie zbúrať, o čom sa už dlhší čas vedie polemika.
Stanicu a Predstaničné námestie by mala v najbližších rokoch rekonštruovať firma IPR Slovakia. So začatím rekonštrukcie sa ráta už v tomto roku. Prístavbu z roku 1988 majú v rámci rekonštrukcie zbúrať, namiesto nej by mali postaviť novú staničnú halu s presklenou kupolou. Mal by vzniknúť centrálny terminál pre autobusy, električky a trolejbusy, pred stanicou by mala byť pešia pasáž a stromoradia. Vzniknúť má obchodné centrum, dve administratívne centrá, hotel s asi päťsto lôžkami a podzemné garáže. Na celý komplex by malo byť napojené Dopravné múzeum a pôvodná budova železničnej stanice. Cesty by sa mali rozšíriť, dopravne by sa mali napojiť ulice Pražská, Žabotova a Štefanovičova.
Verejné prerokovanie zámeru
Ochranári poukazujú na to, že projektu má padnúť za obeť všetka existujúca zeleň, ako aj na neprimerané zvýšenie dopravného zaťaženia. Na viaceré územia v meste vrátane Predstaničného námestia pred niekoľkými týždňami podali žiadosť o stavebnú uzáveru až do schválenia nového územného plánu. Čaká sa na stanovisko Starého mesta.
Verejné prerokovanie zámeru na rekonštrukciu Predstaničného námestia bude v stredu 21. marca na Miestnom úrade Staré mesto na Vajanského nábreží od piatej hodiny popoludní.
Ďalšie číslo prílohy S-reality vyjde 30.3. 2007. Okrem iného v ňom nájdete: Budovy mieria do nebies, Neporiadok v bytovom dome, Ceny rodinných domov a pozemkov v Bratislave a okolí.
Ela Nahálková