Dunaj je vraj ohrozený

Dunaj patrí medzi naj­ohrozenejšie rieky na svete. Tvrdí to správa Svetového fondu na ochranu prírody. Dunaj podľa neho ničí najmä lodná doprava a budovanie priehrad. Odborníci na Slovensku nesúhlasia.

Dunaj patrí medzi naj­ohrozenejšie rieky na svete. Tvrdí to správa Svetového fondu na ochranu prírody. Dunaj podľa neho ničí najmä lodná doprava a budovanie priehrad. Odborníci na Slovensku nesúhlasia.


BRATISLAVA. Svetový fond na ochranu prírody zverejnil k zajtrajšiemu dňu vody zoznam des­iatich naj­ohrozenejších vodných tokov sveta.

Dunaj je jedinou európskou riekou na indexe. Päť ďalších je v Ázii, dve v Latinskej Amerike, jedna v Austrálii a v Afrike.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dunaj sa na zoznam dostal pre zlú riečnu politiku. Problémom je najmä lodná doprava a budovanie priehrad.

SkryťVypnúť reklamu

Fond tvrdí, že od začiatku 19. storočia sa zničilo 80 percent močarísk a ramien a ďalšie upravovanie toku ohrozuje aj zásoby pitnej vody. Likvidácia ďalších ramien zvyšuje aj riziko záplav.

Dunaj do desiatky nepatrí

Podľa Milana Janáka z inštitútu aplikovanej ekológie Daph­ne Dunaj síce je ohrozený, ale do prvej desiatky nepatrí.

„V porovnaní s ostatnými európskymi veľriekami je asi v najlepšom stave,“ hovorí Janák. „To však neznamená, že nemá problémy. Dunaj neohrozuje len lodná doprava, ale aj lesné hospodárstvo, či pytliactvo.“

Lodná doprava je aj podľa Janáka veľkým problémom. Predstavy Európskej komisie o rozšírení plavby na Dunaji považuje za nezlučiteľné s ochranou priľahlých ekosystémov rieky.

Tvrdí, že na Dunaji sú stále úseky, ktoré nemajú v niektorých ročných obdobiach dostatok vody - napríklad aj medzi Viedňou a Bratislavou. Úpravy koryta by najviac ohrozili vzácne lužné lesy s bocianmi čiernymi či orliakmi morskými. Obaja potrebujú pre život pokojné lesné prostredie.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo nesúhlasí

Ani ministerstvo životného prostredia so správou nesúhlasí.

Situácia na slovensko-rakúskom a slovensko-maďarskom úseku Dunaju podľa neho nezodpovedá hodnoteniu svetového fondu. Tvrdí, že kvalita vody sa v týchto úsekoch v poslednom období zvyšuje.

Odmieta aj závery, že rozšírenie lodnej dopravy môže Dunaj ohroziť. Tvrdí, že sa tak znižujú škodlivé emisie z nákladnej automobilovej dopravy.

„Všetky výskumy týkajúce sa lodnej dopravy ukazujú, že nemá žiadny negatívny vplyv na zhoršenie kvality vôd Dunaja.“

Nebezpečný je najmä človek

Technický riaditeľ bratislavského závodu Slovenského vodohospodárskeho podniku Peter Minárik si tiež nemyslí, že by lodná doprava bola pre rieku najväčším ohrozením. Zvyšuje sa vraj kvalita lodí a aj preprava nebezpečných nákladov sa sleduje podrobnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

„Najväčším nebezpečenstvom pre Dunaj zostáva človek, ktorý sa na lodiach plaví,“ hovorí Minárik.

Stáva sa, že lode - aj z vyspelých európskych krajín - sa z ekonomických dôvodov zbavujú odpadov vypúšťaním do rieky.

„Deje sa to najmä na území Slovenska a nižšie, kde postihy a legislatíva nie sú dotiahnuté.“ Riešením by podľa neho bolo zvýšiť tresty.

Lodná doprava na Dunaji je podľa Minárika výrazne nižšia, ako bola počas socializmu. Z časového hľadiska aj pre poveternostné vplyvy je nepružná. Ekonomicky je však výhodná.

Heda Hansenová z Ekonomickej univerzity v Bratislave hovorí, že riečna doprava je podstatne lacnejšia ako železničná.

Za použitie rieky sa neplatí, zatiaľ čo preprava po železnici stojí vysoké poplatky - na Slovensku sú jedny z najvyšších v Európe.

SkryťVypnúť reklamu


Kliknite - obrázok zväčšíte.


Autor: jah

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 341
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 902
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 689
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 181
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 698
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 300
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 707
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 604
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu