Už tretí rok za sebou poskytujú americké letecké spoločnosti zhoršujúce sa služby. Hovorí o tom Rating kvality aeroliniek, ktorý od roku 1991 zostavuje podľa štatistík ministerstva dopravy Nebraská univerzita v Omahe a Wichita State University.
V roku 2006 sa podľa správy stratilo viac batožiny, stále menej lietadiel dokáže prísť načas a čoraz viac pasažierom niečo znepríjemní ich let, informovala agentúra AP.
Šetrenie, ktoré sa končí hodinami čakania
V štúdii pritom nie sú zaradené najnovšie incidenty, ktoré vyvolali vlnu kritiku na adresu letísk a leteckých spoločností.
Túto zimu bolo zaznamenaných viacero prípadov, keď pasažieri museli počas nepriaznivého počasia celé hodiny stráviť v lietadle, ktoré bolo odstavené na letisku.
Aerolinky sa nevracajú späť k letiskovým bránam, aby nestratili svoju odletovú pozíciu, alebo aby ich let nezrušili. Tým v konečnom dôsledku ušetria. Letiská sú vyťažené na maximum a keď udrie príroda, letiská aj aerolinky sú málo flexibilné.
Na sviatok svätého Valentína čakalo lietadlo spoločnosti JetBlue na newyorskom letisku Johna F. Kennedyho viac ako desať hodín. Záchody boli dávno plné, cestujúcim mohli ponúknuť iba sladkosti, snacky a malinovky.
Vlastne, hoci vonku zúrila zima, museli otvoriť dvere lietadla, aby z neho uvoľnili teplo a pasažieri sa nadýchali čerstvého vzduchu. V júli zas odklonené lietadlo spoločnosti United čakalo na letiskovej ploche v pensylvánskom Harrisburgu celých osem hodín.
Najväčším sklamaním je množstvo stratenej batožiny. Minulý rok sa stratilo, ukradlo alebo poškodilo 6,5 batoha na tisícku pasažierov, v roku 2005 to bolo 6,06.
Progres neprišiel ani v dochvíľnosti leteckých spojení. Aj tam sa kvalita 18 skúmaných amerických aeroliniek zhoršila. Minulý rok priletelo načas 75,5 percenta letov, v roku 2005 ich však bolo 77,3 percenta.
Buď – alebo
„Leteckým spoločnostiam to jednoducho stále nedochádza,“ skonštatoval pre agentúru AP Dean Headley, univerzitný profesor a spoluautor štúdie.
Naráža na to, že pokles kvality služieb sektora naďalej zhoršuje jeho imidž. Nemusí sa to vyplatiť. Kritici totiž Kongresu znova pripomínajú, že v roku 1999 si aerolinky vylobovali neschválenie zákonov zvyšujúcich práva pre cestujúcich.
Americké aerolinky
Najhoršie
United a U. S. Airways zaznamenali najviac formálnych sťažností cestujúcich (136 z 10 miliónov cestujúcich).
Atlantic Southeast postrácal najviac batožiny (1,74 percenta) a mal aj najviac omeškaných letov (34 percent letov meškalo).
Najlepšie
Southwest zaznamenal najmenej sťažností (18 ľudí z 10 miliónov).
Hawaian Airlines mali najviac letov načas (93,8 percenta letov načas) a takisto správne doručili najviac kusov batožiny (0,31 percenta kufrov stratili).
Autor: Braňo Ondrášik Michigan, USA