Patríte k tým, čo sa nikdy v živote nedostanú do päťhviezdičkového hotela? Mali ste jedinečnú šancu! Stačilo vybrať sa do Viedne, kde na divadelné publikum čakal luxusný Grand Hotel Wien ako súčasť najnovšej inscenácie izraelsko-rakúskeho režiséra Davida Maayana. V sprievode mladých hercov sme si ho po skupinkách mohli pozrieť od podzemných garáží cez samostatnú ázijskú kuchyňu až po povalu. Dostali sme sa však aj do apartmánu a obrovskej banketovej sály obloženej zrkadlami.
Počas návštevy sa nám venovali divadelné postavy inšpirované komplexom hier o brutálnom, primitívnom a nenásytnom zvieracom kráľovi Ubu. Naša šarmantná patafyzická sprievodkyňa s nami počas poklusu hotelom stihla uzatvárať stávky, ťahať z nás obľúbené vtipy, oberať nás o šperky a učiť po japonsky pozdraviť kuchára nad tradičným suši, i keď ho náš vpád do jeho bieleho a antikorového kráľovstva evidentne veľmi nepotešil. Lebo to všetko sa dialo počas normálnej prevádzky hotela.
Nešlo však ani tak o ukojenie našej zvedavosti, ako o vytrhnutie z každodenného vnímania a bežného životného rytmu - predstavenie totiž pokračovalo. Čarom čierneho kúzelníka, v skutočnosti však električkou, sme sa následne presunuli na scénu Schauspielhausu, jednej z najprogresívnejších súčasných viedenských scén, a tam sa po jednoduchom občerstvení naozaj naplno začala ubuovská feéria.
Brucho skryté v exkluzívnom hotelovom svete sa na nás v divadelnej sále vyvalilo zo všetkých strán - živá hudba, farebné svetlá, fantaskné kostýmy, čiastočne inšpirované aj pôvodnými kresbami autora ubuovského cyklu Alfreda Jarryho, parížskeho bohéma s ambivalentným vzťahom k päťhviezdičkovým hotelom.
Diváci sedeli oproti sebe, dianie sa sústreďovalo na točni, a herci zavše hrali inak pre jednu aj druhú stranu. V súlade s predlohou inscenácia akcentovala výrazné farby, divoký, nespútaný rytmus. Surrealistickú frašku o krutom a deštruktívnom vládcovi však v súlade s radikálnou úpravou režiséra v presne vyvážených pasážach striedali pasáže javiskovej poézie a vizuálnej drobnokresby.
Súčasťou inscenácie sa stal životný príbeh dramatika Alfreda Jarryho i s jeho predčasnou smrťou ako pravdepodobným dôsledkom bohémskeho života. K zvyčajným Maayanovým rakúskym hercom pribudli stálice Schauspielhausu aj študenti hereckého Seminára Maxa Reinhardta.
Režisér David Maayan, pravidelný spolupracovník viedenského Schauspielhausu a významného rakúskeho divadelného festivalu Wiener Festwochen, vždy veľmi invenčne pracujúci s kolektívnou pamäťou a politickými témami pretavenými do netradičných divadelných foriem, sa v inscenácii Ubu-Komplex zameral na skúmanie hedonickejších podôb našej súčasnosti. Možno je za tým aj vplyv jeho dlhodobejšieho viedenského pobytu.
Základné atribúty jeho inscenačného štýlu však ostali: detailná viacmesačná príprava inscenačného textu i hercov, objavovanie nedivadelných priestorov a ich zdivadeľňovanie a napokon zložitá, minuciózne prepracovaná vizuálna štruktúra inscenácie, výrazné divadelné obrazy s fascinujúcim prepájaním slova, spevu a tanca.
Autor: Anna Grusková Autorka je teatrologička, dramatička