Ad: Experimentálne a intelektuálne...

Recenzia Barbory Škovierovej na knihu Róberta Gála Krídlovanie s názvom Experimentálny a intelektuálny alebo prázdny fetiš jazyka (z 5. apríla 2007) ponúka istý druh čitateľského pohľadu.

Nechcem ho vyvrátiť, len pripomenúť, že každé „čítanie“ je iné, a teda aj môj zážitok z Gálovej knihy.

Už v úvode ma vtiahol Gálov nezvyčajný jazyk. Podmienil úvahy o jeho pôvode, o prvých formách, pomocou ktorých začali ľudia komunikovať a po krôčkoch vchádzať do kúzelného labyrintu reči.

Akým jazykom teda hovorili Adam a Eva? Vyjadrovala sa prvá dvojica na úsvite dejín v hebrejčine alebo sa treba spytovať na ešte skorší jazyk? Čo všetko sa dá jazykom vyjadriť? A hlavne: čo už nie?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tieto otázky zamestnávali nielen hlavy lingvistov či logikov, sú zároveň akousi podzemnou úrodnou vrstvou, z ktorej vyrastá Gálovo uvažovanie. Aj jeho najnovšiu knihu chápem ako poctivé úsilie posunúť hranicu jazyka smerom k presnosti a k tajomstvu.

SkryťVypnúť reklamu

Tento druh analytického myslenia nemá v našej literatúre silné zastúpenie, za jeho predchodcu by sme azda mohli považovať Pavla Straussa.

S jeho vetou „Svet je len príživníkom veľkých boľavých samôt“ by Róbert Gál možno súhlasil.

Skepsa, pochybnosť a sofistikovaná sebairónia sú prítomné takmer vo všetkých Gálových aforizmoch.

No Gálovo úsilie vedie ďalej, pokúša sa redukovať aforizmus do jediného slova, vymýšľa novotvary, v ktorých minimalizuje obsah do niekoľkých hlások: Protirečnenie, Ľudoomyl alebo Neväznenie.

Aj na širších plochách, v krátkych a zdanlivo banálnych mikropoviedkach či minipríbehoch zachytávajúcich fragmenty autorovho života sa jeho jazyk nezľakne žiadnej nástrahy, ktorá by prúd reči vychýlila k nepresnosti, jazykovej fosílnosti alebo k lacnému zovšeobecneniu.

SkryťVypnúť reklamu

Potešenie z jazyka tak v sebe autor nielenže nezaprie, ale dokonca ho veľkoryso ponúka všetkým, ktorí majú podobnú záľubu.

Na rozdiel od recenzentky si viem predstaviť čitateľa, ktorý bude Gálovým sebaspytovaním nadchnutý. Pre mnohých môže byť protirečivý, nedostupný, nevyložiteľný.

Je naozaj náročným spoločníkom, požadujúcim maximálne sústredenie na každé slovo.

Kto však pozvanie prijme a pristúpi na jeho podmienky, ocitne sa uprostred dobrodružstva myslenia a jazyka. Odíde štedro odmenený.

Autor: Robert Bielik (Autor je spisovateľ)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 292
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 346
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 684
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 589
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 085
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 1 965
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 789
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 593
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu