ova a v rámci nich aj kariérové poradenstvo. Medzi štvrtákmi a tretiakmi je oň veľký záujem. Do poradne aj gymnázia chodia študenti, ktorí si chcú overiť predpoklady na zvládnutie vysokoškolského štúdia, overiť správnosť voľby školy , alebo sa rozhodujú medzi viacerými alternatívami štúdia. No sú aj takí, čo netušia, čo by chceli robiť.
Čo radíte študentom, ktorí sa nevedia rozhodnúť, čo robiť po maturite?
"Aby si zvážili, aké povolanie by chceli v živote robiť. Povolanie by malo byť ich cieľ a vysokoškolské štúdium cesta k nemu. Aby získali predstavu, prečo ísť študovať, aby ich štúdium nebolo samoúčelné. Aby boli aktívni pri získavaní informácií potrebných pri ich rozhodovaní."
Je u adepta na vysokoškolské štúdium najdôležitejší intelekt?
"Ten je základom, ale treba zohľadňovať aj ďalšie faktory, okrem intelektového potenciálu aj osobnosť človeka, jeho záujmové zameranie a výkonovú motiváciu."
Akú úroveň by mal intelekt dosahovať?
"Mal by byť priemerný a vyšší. Ak je slabší, náročnosť vysokoškolského štúdia môže byť nad jeho sily."
Čo považujete za priemer?
"Vyjadrené prostredníctvom inteligenčného kvocientu v rámci populácie je to v bodoch 100. Psychológovia však veľmi neradi hovoria o číselnom vyjadrení intelektového potenciálu, lebo sa napr. stáva, že aj nadpriemerne inteligentný študent môže na prijímacích skúškach zlyhať."
V praxi sa to naozaj stáva, prečo?
"To závisí od viacerých okolností, napr . od toho, ako je disponovaný, ale aj ako reaguje na záťažové situácie."
Sú prijímačky väčšou záťažou ako maturita?
"To nemôžem povedať, ale je to porovnateľné. Niekto môže zle reagovať na sťažené podmienky, má problémy adaptovať sa, pracovať tímovo, sústrediť sa a podávať efektívne výkony. Pri maturitách je v známom prostredí, vie čo sa od neho čaká. V úplne cudzom a novom prostredí to môže byť problematické."
Dá sa na túto situácia vopred pripraviť?
"V rámci poradenskej konzultácie ich na tieto záťažové podmienky individuálne pripravujeme."
Na základe akých osobnostných predpokladov by sa mal študent orientovať na humanitné, prírodovedné alebo technické smery štúdia?
"Počas individuálnej poradenskej konzultácie prehodnocujeme intelektové predpoklady spolu s celkovou štruktúrou osobnostných vlastností a upozorňujeme žiakov na ich využiteľnosť v jednotlivých typoch povolaní."
Takže im viete aj povedať, ktorým smerom by sa nemali uberať?
"Isteže, napríklad, ak sa niekto chce stať učiteľom a má pritom problémy komunikovať, alebo je hanblivý, tak ho upozorníme na možnosti - buď pracovať na svojich komunikačných zručnostiach, alebo odporučíme iné profesijné smerovanie." (or)