BRATISLAVA. Vláda premiéra Roberta Fica plánuje znížiť ceny pohonných látok. O možnostiach ako na to chce premiér rokovať aj so Slovnaftom, ministrovi financií zasa dokázal, že reálne je aj zníženie spotrebnej dane.
Vláda ani premiér zatiaľ dôvody, pre ktoré je potrebný vládny zásah do trhu palív, nepredložila. Na našu otázku, ktorú skupinu obyvateľstva alebo ktorý sektor ekonomiky vysoké ceny benzínu a nafty ohrozujú, hovorkyňa premiéra Silvia Glendová neodpovedala. Namiesto toho uviedla, že „ďalšie kroky v oblasti cien pohonných látok sa budú odvíjať od stretnutia so Slovnaftom“. Potom o nich mieni podľa hovorkyne vláda informovať.
Buď – alebo
Nie je tak zrejmé, ktorými opatreniami chce vláda zníženie dosiahnuť. Vyjadrenie ministerstva financií, ktoré by mohlo stanoviť maximálnu cenu pohonných látok, sa nám do uzávierky nepodarilo získať.
Rizikom zníženia spotrebných daní je výpadok príjmov do štátnej kasy a ohrozenie plnenia kritéria pre prijatie eura.
Ak by klesla spotrebná daň o 1 korunu, koncová cena by sa v ideálnom prípade znížila o 1,19 koruny. Výška DPH sa totiž neráta iba z čistej ceny benzínu, ale aj zo spotrebnej dane.
Zníženie dane o korunu pri benzíne by okrem zníženia ceny benzínu spôsobilo aj pokles príjmov štátneho rozpočtu vo výške takmer 1,1 miliardy korún, pri nafte by výpadok predstavoval 1,88 miliardy korún. Ročná spotreba nafty je výrazne vyššia ako spotreba benzínu. Celkový výpadok by teda predstavoval 2,93 miliardy korún.
Bolo by to zbytočné
Analytik Tatrabanky Róbert Prega vidí v ovplyvňovaní cien benzínu viac rizík ako pozitív. „Závislosti od svetových cien ropy sa nezbavíme. Opatrenia by mali len krátkodobý charakter. Napríklad geopolitické napätie zrazu spôsobí prudký rast ceny ropy,“ povedal.
Tak by sa podľa neho mohli výrazne zvýšiť ceny benzínu skôr, ako by začali platiť nové sadzby spotrebnej dane.
Znižovať spotrebné dane sa dá len po minimálnu hranicu stanovenú Európskou úniou. Tá je v súčasnosti 12 korún pre benzín a 10,10 koruny pre naftu. Na Slovensku je benzín zdaňovaný 15,5 koruny na liter a nafta 14,5 koruny. Priestor na znižovanie je teda od 3,50 do 4,40 koruny na liter.
Európska komisia navyše plánuje do roku 2012 zvýšiť minimálnu sadzbu spotrebnej dane pre motorovú naftu na úroveň minimálnej sadzby pre benzín. Následne, od roku 2014 plánuje zvýšiť obe sadzby na úroveň 12,73 Sk koruny za liter.