Výstavba diaľnice D4 sa blíži. Jej koridor je od roku 2005 určený, ostáva ešte vybrať jeden zo siedmich variantov tunela cez Karpaty. O nich sa bude hovoriť na stretnutí projektantov s občanmi, ktoré bude v piatok o 17.00 v kultúrnom centre v Stupave.
D4 spojí existujúce diaľnice D1 a D2. Na rakúskej strane sa napojí na diaľnicu A6 pri Kittsee a na rýchlostnú komunikáciu S8 pri Marcheggu. Vytvorí sa tak oblúk okolo Bratislavy.
Štát plánuje okruh dokončiť v najbližšom desaťročí, náklady sa odhadujú na 30 až 40 miliárd korún. „Sme vo fáze diskusie s občanmi,“ povedal Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti. „Diaľnica povedie husto obývaným územím a možno očakávať mnoho rokovaní o majetkovom vyrovnaní pozemkov.“
Problémy s dopravou
Ešte pred stupavským stretnutím budú v stredu dopravu rozoberať starostovia obcí v okolí Bratislavy, ktorých sa má výstavba dotknúť. Ich spoločným problémom je regionálna tranzitná doprava ich územím.
Problémom Bratislavy je zas medzinárodný tranzit. Na Patrónke, kadiaľ prechádzajú kamióny z Maďarska a Rakúska do Česka a späť, musí bratislavský magistrát opravovať vyjazdené „koľaje“. V zápchach tu s kamiónmi stoja autá Bratislavčanov aj mestská hromadná doprava. V júni otvoria tunel Sitina, ktorý kamióny odkloní. To isté sa deje v Petržalke. „Keď dnes ide kamión po úseku Senecká – Mierová do Rakúska, nepokračuje po diaľnici Einsteinova, ale po mestskej ceste Einsteinova,“ hovorí Jánošík.
Dnes sa totiž využíva hraničný priechod Berg, nie Kittsee. K tomu vedie zatiaľ jediný hotový 2,3-kilometrový úsek D4. V novembri však Rakúsko otvorí na druhej strane diaľnicu A6. Tým by sa malo Bratislave odľahčiť.
Proti tunelu
Okruh by pomohol. Na to však treba preklenúť Karpaty tunelom. Podľa Jánošíka pôjde o najdlhší tunel na Slovensku s dĺžkou asi deväť kilometrov. Vyústiť má medzi Račou a Vajnormi, na druhej strane medzi Borinkou a Mariankou, o presnej trase sa diskutuje.
Obyvatelia malokarpatských obcí sa však búria. Nepáči sa im, že pri ich domoch povedie nová diaľnica. Ide nielen o starousadlíkov, ale aj o bývalých Bratislavčanov, ktorí sa vysťahovali za drahým a príjemným bývaním mimo mesta. „Argumentujú tým, že žijú v oddychovej zóne,“ hovorí Jánošík.
V blízkosti budúcej stavby sú hrad Pajštún s prírodnou rezerváciou, Borinský kras a vzácne mokrade. Vplyv stavby na životné prostredie preskúma ministerstvo.
Iná možnosť dokončiť diaľničný okruh nie je. „Je to jasné, ak sa pozrieme na mapu nehodovosti a intenzity dopravy,“ tvrdí Jánošík. Hovorí sa aj o medzinárodnom tlaku – ak sa okruh neurobí, Slovensko môže prísť o štatút tranzitnej krajiny, teda aj o peniaze. Na budúci rok má totiž naša krajina vstúpiť do schengenského priestoru.
Trasa diaľnice D4 a jej súčasti
od rakúskej diaľnice A6, priechod Jarovce - Kittsee
cez Dunaj šiestym mostom
poza Slovnaft, Podunajské Biskupice a Most pri Bratislave
mostom cez Malý Dunaj
– dvoma tunelmi pri letisku
križovatka s D1 Ivanka pri Dunaji – sever
tunelom cez Karpaty medzi Vajnormi a Račou
výjazd z tunela medzi Borinkou a Mariankou
križovatka s D2 Stupava –juh
smerom do Rakúska mostom cez Moravu
k rakúskej rýchlostnej komunikácii S8, priechod Marchegg