SME

Bratislava hovorí o novej diaľnici

Doprava v okolí Bratislavyje neúnosná. Je potrebný diaľničný okruh. Najväčšia diskusia je okolo tunelacez Karpaty.

Historická poloha Bratislavy ako dopravného uzla je pre ňu zároveň nevýhodou. Štvorpruhová diaľnica už zďaleka nestačí.Historická poloha Bratislavy ako dopravného uzla je pre ňu zároveň nevýhodou. Štvorpruhová diaľnica už zďaleka nestačí. (Zdroj: TASR)

Výstavba diaľnice D4 sa blíži. Jej koridor je od roku 2005 určený, ostáva ešte vybrať jeden zo siedmich variantov tunela cez Karpaty. O nich sa bude hovoriť na stretnutí projektantov s občanmi, ktoré bude v piatok o 17.00 v kultúrnom centre v Stupave.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

D4 spojí existujúce diaľnice D1 a D2. Na rakúskej strane sa napojí na diaľnicu A6 pri Kittsee a na rýchlostnú komunikáciu S8 pri Marcheggu. Vytvorí sa tak oblúk okolo Bratislavy.

Štát plánuje okruh dokončiť v najbližšom desaťročí, náklady sa odhadujú na 30 až 40 miliárd korún. „Sme vo fáze diskusie s občanmi,“ povedal Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti. „Diaľnica povedie husto obývaným územím a možno očakávať mnoho rokovaní o majetkovom vyrovnaní pozemkov.“

SkryťVypnúť reklamu

Problémy s dopravou

Ešte pred stupavským stretnutím budú v stredu dopravu rozoberať starostovia obcí v okolí Bratislavy, ktorých sa má výstavba dotknúť. Ich spoločným problémom je regionálna tranzitná doprava ich územím.

Problémom Bratislavy je zas medzinárodný tranzit. Na Patrónke, kadiaľ prechádzajú kamióny z Maďarska a Rakúska do Česka a späť, musí bratislavský magistrát opravovať vyjazdené „koľaje“. V zápchach tu s ka­miónmi stoja autá Bratislavčanov aj mestská hromadná dop­rava. V júni otvoria tunel Sitina, ktorý kamióny odkloní. To isté sa deje v Petržalke. „Keď dnes ide kamión po úseku Senecká – Mierová do Rakúska, nepokračuje po diaľnici Einsteinova, ale po mestskej ceste Einsteinova,“ ho­vorí Jánošík.

Dnes sa totiž využíva hraničný priechod Berg, nie Kittsee. K tomu vedie zatiaľ jediný hotový 2,3-kilometrový úsek D4. V novembri však Rakúsko otvorí na druhej strane diaľnicu A6. Tým by sa malo Bratislave odľahčiť.

SkryťVypnúť reklamu

Proti tunelu

Okruh by pomohol. Na to však treba preklenúť Karpaty tunelom. Podľa Jánošíka pôjde o najdlhší tunel na Slovensku s dĺžkou asi deväť kilometrov. Vyústiť má medzi Račou a Vajnormi, na druhej strane medzi Borinkou a Mariankou, o presnej trase sa diskutuje.

Obyvatelia malokarpatských obcí sa však búria. Nepáči sa im, že pri ich domoch povedie nová diaľnica. Ide nielen o starousadlíkov, ale aj o bývalých Bratis­lavčanov, ktorí sa vysťahovali za drahým a príjemným bývaním mimo mesta. „Argumentujú tým, že žijú v oddychovej zóne,“ hovorí Jánošík.

V blízkosti budúcej stavby sú hrad Pajštún s prírodnou rezerváciou, Borinský kras a vzácne mokrade. Vplyv stavby na životné prostredie preskúma ministerstvo.

Iná možnosť dokončiť diaľničný okruh nie je. „Je to jasné, ak sa pozrieme na mapu nehodovosti a intenzity dopravy,“ tvrdí Jánošík. Hovorí sa aj o medzinárodnom tlaku – ak sa okruh neurobí, Slovensko môže prísť o štatút tranzitnej krajiny, teda aj o peniaze. Na budúci rok má totiž naša krajina vstúpiť do schengenského priestoru.

SkryťVypnúť reklamu

Trasa diaľnice D4 a jej súčasti

od rakúskej diaľnice A6, priechod Jarovce - Kittsee

cez Dunaj šiestym mostom

poza Slovnaft, Podunajské Biskupice a Most pri Bratislave

mostom cez Malý Dunaj

– dvoma tunelmi pri letisku

križovatka s D1 Ivanka pri Du­naji – sever

tunelom cez Karpaty medzi Vajnormi a Račou

výjazd z tunela medzi Borinkou a Mariankou

križovatka s D2 Stupava –juh

smerom do Rakúska mostom cez Moravu

k rakúskej rýchlostnej komunikácii S8, priechod Marchegg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  5. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  6. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 403
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 085
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 7 050
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 785
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 090
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 922
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky? 2 605
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 521
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 100 582
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 51 020
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 40 718
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 325
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 624
  6. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 860
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 17 712
  8. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 831
  1. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  3. Tupou Ceruzou: Medvede
  4. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  5. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  6. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
SkryťZatvoriť reklamu