Spoja sa softvérový gigant Microsoft a internetová spoločnosť Yahoo! proti Googlu, aby na dlhý čas dominovali trhu? Koncom minulého týždňa sa objavili v americkej tlači špekulácie o možnom prevzatí Yahoo! Microsoftom. Obe firmy to však odmietli komentovať. Hoci Wall Street Journal s odvolaním sa na nemenovaný zdroj informoval, že zo svadby z rozumu vzišlo, špekulácie ostali. A nebolo by to prvýkrát, čo by obe firmy o možnej fúzii rokovali.
Aliancia proti Googlu?
Yahoo! a Microsoft sú na popredných priečkach v mnohých segmentoch relevantného trhu. Microsoft aj Yahoo sú spoločnosti, ktorých webové produkty sú na internete na prvých dvoch, respektíve troch priečkach, no na päty im veľmi prudko šliape Google.
Ten nedávno napríklad kúpil YouTube a dominuje trhu amerických webových vyhľadávačov. Podľa dát comScore približne polovica vyhľadávaní pripadá Googlu, nasleduje Yahoo!, ale s menej ako tretinou. Spojením MSN a Yahoo by mohli Googlu aj v tomto segmente silne konkurovať.
Podiel Googla v reklame je pritom stále výraznejší. Podľa spoločnosti eMarketer môže Google tento rok získať až 32-percentný podiel na trhu s internetovou reklamou. S rastúcou silou Googla je pre Microsoft čoraz zložitejšie presadiť sa na on–line reklamnom trhu. A keďže internetová hviezda Yahoo! ešte stále nezhasla, Microsoftu by mohla pomôcť.
Za by boli zrejme aj akcionári Yahoo!. Po tom, čo sa investori dozvedeli správy o možnej akvizícii, jeho akcie podľa Reuters vzrástli až o 19 percent. A keď sa ukázalo, že ide zrejme znova o bublinu, cena akcií sa priblížila späť k pôvodnej hodnote.
O fúzii už v minulosti
Nie je to prvýkrát, čo by sa hovorilo o možnej fúzii oboch firiem. Šéf Yahoo! Terry Semel minulý rok odmietol snahu Microsoftu kúpiť časť jeho spoločnosti. A poprel, žeby existovali hoci len diskusie o možnom predaji jeho firmy.
Podľa New York Times takéto diskusie trvajú viac ako rok, no zameriavajú sa skôr na vytvorenie akéhosi „kreatívneho partnerstva“, nemá ísť o akvizíciu.
Podľa analytikov by dohoda mohla oživiť internetové iniciatívy najväčšej softvérovej firmy na svete - Googla.
Problém je zrejme v tom, že ani Yahoo! nie je pre Microsoft žiadnou malou rybou. Podľa Fortune 500 je jeho trhová hodnota viac ako 42 miliárd dolárov, čo je približne šestina hodnoty Microsoftu.