materiálnych potrieb stáva pasívnejším, viac prijíma ako je ochotný alebo možno aj schopný odovzdať.
Deti v škole, ale aj dospelí
v práci si apaticky plnia svoje úlohy, poslušne prijímajú školské a pracovné povinnosti, k aktívnemu relaxu sú ľahostajnejší. Akoby im chýbala chuť, záujem, ale možno aj energia k činorodému spôsobu života. Proste si zvykli, prispôsobili sa dobe.
Počuť, vidieť, skúsiť
Mnohí si pamätáme ešte zo školy, že nás viac zaujímali predmety, pri ktorých výučba neprebiehala len suchým nadiktovaním obsahu učiva, ale bola oživená nejakou praktickou súčasťou - fyzikálnymi experimentmi, sledovaním biologických zvláštností pod mikroskopom, či chemickými pokusmi. Iste bolo silným zážitkom vlastnoručne si zistiť svoju krvnú skupinu, či preskúmať vnútornosti pitvanej dážďovky alebo vidieť iskry, ktoré vyvolalo trenie ebenovej tyče o kožušinu. Možno by sme si na túto časť školskej výuky nikdy v dospelosti spomenuli, keby sme to neprežili na vlastnej koži. Je vedecky dokázané, že človek si zapamätá desať percent z toho, čo počuje, päťdesiat percent z toho, čo počuje aj vidí, ale až osemdesiat percent toho, čo počuje, vidí a zároveň aj urobí - čiže zažije. Vlastná skúsenosť je pri aktivovaní pamäte dominantná.
Vplyv zážitku na rozvoj osobnosti
Protipólom pasívneho spôsobu života je intenzívne a aktívne trávenie voľného času v prírode s cieľom rozvíjať osobnosť, učiť sa nové veci na základe vlastnej skúsenosti a zážitku.
Na princípe intenzívneho režimu výučby a pôsobenia na osobnosť, aktívneho pôsobenia na životný štýl človeka, je založené skúsenostné učenie či zážitková pedagogika. Má za cieľ
v plnej miere využívať autentický zážitok.
Ten môže byť využitý v škole pri výučbe, v športe pri tréningu, vo voľnom čase pri hre, pri terapii, ale aj pri riešení pracovných či osobnostných problémov.
Odborníci pripravujú rôzne simulované situácie, modelové
a neobvyklé stavy - v podstate hry, ktoré u účastníkov vyvolávajú rôzne postoje. Zážitky z vypätých, adrenalínových a dynamických situácií majú potenciál naštartovať v človeku veci neobvyklé a mimoriadne.
Hana Kyseľová
Viac na strane 4