informačná sieť o výchove
a vzdelávaní Eurydice, ktorá je súčasťou vzdelávacieho programu Európskej únie Socrates.
Za prioritu považuje, aby deti cudzincov zvládli vyučovací jazyk.
Deti migrantov chodia spravidla do toho ročníka, ktorý zodpovedá ich veku. Len niektoré severské štáty a zároveň Estónsko a Cyprus ponúkajú možnosť dvojjazyčného školského vzdelávania, čo znamená, že sa predmet učí v rodnom jazyku školáka a súčasne vo vyučovacom jazyku školy. V niekoľkých ďalších krajinách sa deťom migrantov, ktorí sú v krajine krátko, ponúka účasť na regulárnej výučbe, pri ktorej si môžu osvojiť potrebné vedomosti, najmä jazykové.
V ČR deti cudzincov všeobecne žiadne výhody nemajú, povedala hovorkyňa ministerstva školstva. To znamená, že pre ne nie sú vytvorené žiadne zvláštne podmienky. Rodičia cudzinci buď svojim deťom zaplatia súkromné hodiny, alebo je na do-brej vôli učiteľov, aby s češtinou pomohli. Samostatnou skupinou sú deti azylantov. Tie chodia do azylových škôl, v ktorých sú vyrovnávacie triedy. Hovorkyňa podotkla, že chystaný školský zákon ráta s výučbou češtiny pre deti občanov krajín EU.
Eurydice vo svojej štúdii oznámila, že vo väčšine členských krajín EU je podiel cu-dzincov medzi školákmi menší ako šesť percent, v Nemecku
a Rakúsku to je však desať percent a v Luxembursku viac ako 30 percent.
Do českých základných škôl chodilo predvlani v septembri 10 546 detí migrantov, čo bolo 1,02 percenta žiakov. Približne rovnaký podiel (1,09 percenta) bol v predškolských zariade-
niach. Cudzinci žijú v Česku najviac v Prahe a v Stredočeskom kraji. Preto podiel detí migrantov môže v niektorých školách robiť aj niekoľko percent.
Na Slovensku bolo vlani
29 499 cudzincov a z nich bolo
2 923 detí v školskom veku.
Eurydice pripomína, že smernica EU členom ukladá, aby sa s deťmi cudzincov zaobchádzalo rovnako ako s deťmi občanov. Členské krajiny však môžu túto požiadavku obmedzovať a vyžadovať od detí dostatočnú znalosť vyučovacieho jazyka. Mnohé z členských krajín sa podľa správy snažia ponúkať deťom cudzincov výučbu v ich materskom jazyku. Táto možnosť však záleží od konkrétnej situácie, napríklad od toho, či je k dispozícii učiteľ. Jedinou krajinou, kde deti migrantov môžu mať výučbu vo svojom rodnom jazyku, ak si to želajú, je Švédsko.
Eurydice považuje možnosť výučby v materskom jazyku pre deti migrantov za prvok budovania mostov medzi kultúrami.
Vo svojej správe rovnako uvá-dza, že mnoho členských krajín cudzincom pomáha, aby mali možnosť prihlásiť svoje deti do školy a aby mohli sledovať, ako si pri vyučovaní počínajú. (čtk)