- a Slovensko s ňou
- zaostáva za Spojenými štátmi, v ktorých vzdelávanie prebieha inak, tvrdí podpredsedníčka Správnej rady Stredoeurópskej nadácie Janet Livingstone. Preto sa táto nadácia rozhodla podporiť projekt, ktorý "vedie k schopnosti tvorivo myslieť a sebavedome si vedieť obhájiť argumentmi podložený názor".
"Dieťa v škole pasívne sedí a učiteľ pred tabuľou sa do neho snaží naliať vedomosti. Tento tradičný vzdelávací systém významne zaostáva za tvorivejším vyučovaním. Keď robila OECD svetový prieskum medzi 15-ročnými žiakmi, väčšina európskych krajín s tradičným spôsobom vzdelávania dosiahla slabé výsledky. Slovensko sa
tiež umiestnilo na konci tabuľ-ky. Preto sme sa začali zaujímať o to, kde sú najväčšie problémy. A zistili sme, že veľa učiteľov sa síce snaží učiť inak, ale nemajú morálnu podporu."
A viete v čom je problém?
"Žijem tu už deväť rokov a mám dve deti, takže niečo o slovenských školách už viem. Vidím medzery a hľadali sme vhodný spôsob ako ich zaplniť. Preto sme oslovili Združenie Orava, ktoré pracuje v oblasti vzdelávania už dlhé roky a má dobré vzťahy s učiteľmi. Toto združenie má prehľad o tom, čo by potrebovali učitelia, aby mohli pracovať tvorivejšie. Chceli by sme, aby žiaci chodili do školy s tým, že ideme niečo robiť a nie s tým, že si ideme posedieť a podriemať. Každý odborník vám povie, že človek sa niečo naučí najlepšie vtedy, keď to robí. Oveľa lepšie, ako keď
o tom bude počúvať alebo čítať. Je to veľmi jednoduché.
Jednoduché veci bývajú geniálne...
"Áno, ale to vie posúdiť možno dospelý človek, ale nie desať ročný. Ten bude prijímať to, čo sa mu predloží."
Návrhmi na školskú reformu sa tu už zaoberáme 15 rokov a zatiaľ žiadnemu sa nepodarila zásadná zmena. Učitelia, ktorí chcú učiť inak, bojujú s množstvom prekážok a nemajú čas sa venovať deťom tak, ako by chceli. Ponúka váš projekt nejaký recept, čo s tým?
"My nechceme meniť osnovy ani suplovať činnosť ministerstva. Projekt však ponúka možnosť vytvoriť modelové školy, kde majú o zmenu záujem všetci. Zásadným bodom je, aby mal o zmenu záujem riaditeľ. Tak sa otvorí možnosť, aby sa v škole začalo učiť iným štýlom.
Mnohí učitelia, ktorí s nadšením začali využívať nové metódy, už zo školstva odišli, pretože nevydržali bojovať s kolegami, ktorí chceli učiť po starom."
Váš projekt ráta s modelovými školami, ktoré musia spĺňať určité kritériá. Nie sú príliš prísne?
"Združenie Orava nás presvedčilo, že sa to dá. Opakujem; rokovanie sa začína na úrovni riaditeľa. Musí to byť vedenie školy, kto stojí za projektom. Táto podmienka tam je práve preto, čo ste povedali. Riaditeľ musí byť zainteresovaný a on musí vtiahnuť do projektu celú školu. Aby sa nestalo to, čo často predtým, že učiteľ sa vrátil z nejakého školenia, chcel vedomosti aplikovať a zistil, že nemôže, pretože ho riaditeľ a kolegovia nepodporia."
Myslíte, že nájdete dosť škôl, ktoré sa prihlásia?
"Uvidíme, môžu sa prihlásiť všetky štátne základné školy
a osemročné gymnáziá. V prvej fáze potrebujeme jednu školu
v každom kraji."
Veríte, že slovenskí učitelia budú otvorení kritickému mysleniu žiakov a nebudú diskusiu chápať skôr ako ohrozenie svojej autority?
"Ja viem, že je to problém. Práve preto robíme tento projekt. Toto je kľúčová otázka, pretože tu ide o atmosféru vzdelávania a týmto projektom, myslím, že je možné, zmeniť trošku kultúru vzdelávania. Učiteľ by nemal by nervózny, že už nemá autoritu. V celej triede by mal vzniknúť pocit, že sme sústredení na obsah projektu, na otázky a pán učiteľ nám pomáha. Žiaci musia mať vzťah s učiteľom. Musí tam byť nielen autorita, ale aj dôvera. Očakávania aj disciplína - to je normálne."
Mona Gáliková
Ak má o zmenu záujem riaditeľ, otvorí sa možnosť aby sa v škole začalo učiť iným štýlom. Musí to byť vedenie školy, kto stojí za projektom. Riaditeľ musí vtiahnuť do projektu celú školu.