BRATISLAVA, VIEDEŇ. Premiér Robert Fico včera po stretnutí s rakúskym kancelárom Alfredom Gusenbauerom oznámil, že bratislavské a viedenské letisko možno vytvoria spoločný podnik.
„Nič ešte nie je hotové, pracovné skupiny diskutujú o forme. Musíme byť presvedčení, že prípadná spolupráca s viedenským letiskom bude prospešná,“ povedal Fico a zopakoval, že vláda nemieni letisko privatizovať.
„Nik z vedenia letiska vo Viedni nebol. Zatiaľ nemám informácie o vytvorení spoločného podniku,“ reagovala hovorkyňa bratislavského letiska Zora Kalousková. S hovorcami vlády a ministerstva dopravy sa SME nepodarilo spojiť.
Rakúsko chápe, že privatizácia nie je možná, takže sa snaží o akúkoľvek inú formu kooperácie, hodnotí dohodu Fica s Gusenbauerom rakúsky novinár Christoph Thanei.
Dôvodom, prečo slovenská vláda rokuje o spoločnom podniku letísk, môžu byť ale aj obavy, že letisko nemá manažérov, ktorí by ho dokázali viesť v súboji so Schwechatom, alebo sa naľakali pripravovanej výstavby novej pristávacej dráhy vo Viedni. Rozhodnutie o tejto investícii prišlo potom, čo slovenská vláda zastavila predaj bratislavského letiska do rúk viedenského konkurenta a skupiny Penta.
Fico včera ponúkol Rakúšanom, že by si mohli po dotiahnutí ruskej širokorozchodnej trate do Bratislavy postaviť koľajnice do Viedne.
Rakúsky kancelár Gusenbauer neprotestoval ani proti plánovanému budovaniu jadrových elektrární na našom území, hoci jeho krajina ostro kritizuje Jadrovú elektráreň Temelín v Česku.
Premiér ponúkol Viedni ruské koľaje
Predseda vlády a Smeru Robert Fico včera navštívil Rakúsko. So svojím partnerom premiérom a predsedom rakúskych sociálnych demokratov Alfredom Gusebauerom sa stretol aj vo februári v Bratislave.
Ministerstvo zahraničných vecí vtedy materiál o výsledku rokovania utajilo.
Poslanec SDKÚ Pavol Kubovič potom obvinil Fica, že kancelárovi sľúbil výmenný obchod. Štátne podniky Letisko Bratislava a Železničnú spoločnosť Cargo na prenájom rakúskym firmám. Rakúsky politik mal na oplátku Ficovi pomôcť vrátiť sa medzi európskych socialistov, tvrdil poslanec SDKÚ. Premiér vtedy označil jeho slová za lož.
Včera Fico povedal, že Slovensko a Rakúsko uvažujú o spoločnom podniku oboch letísk. V nijakom prípade podľa neho Slovensko letisko nepredá a nechce nad ním stratiť kontrolu.
Fico ponúkol Rakúsku aj možnosti využitia širokorozchodnej železničnej trate z Košíc do Bratislavy, o ktorej rokoval v Moskve, s perspektívou pokračovania do Viedne.
Viedeň nám hrozí žalobou
Gabriel Beer z ekonomického týždenníka TREND si myslí, že slovenskí vyjednávači v sektore dopravy sú pri rokovaniach s Rakúšanmi v zlej pozícii, pretože rakúska strana sa vyhráža žalobou o škodu, ktorá mala byť spôsobená Austrian Airlines. Tá tvrdí, že v čase ich investície do Slovenských aerolínií im bývalý minister Pavol Prokopovič (SDKÚ) dal finančné garancie, ktoré neskôr neboli naplnené.
Slovenské aerolínie vlastnil štát, v súčasnosti sú v bankrote. Rakúskeho leteckého prepravcu manažujú štátni zamestnanci.
Podľa Beera netreba výroky o dotiahnutí širokorozchodnej trate do Bratislavy či Viedne brať vážne. „Ak by aj Slovensko predĺžilo širokorozchodnú do Bratislavy, čo sa nestane, nemá dôvod ju ukončovať v Rakúsku.“ Významnú časť benefitov z takejto trate by totiž získal ten, na koho území by bolo prekladisko.
Rakúsky kancelár neprotestoval proti plánom slovenskej vlády vybudovať dva nové jadrové bloky, iba bude požadovať maximálnu bezpečnosť a informácie. „Toto jednoducho patrí k dobrým susedským vzťahom,“ povedal.
Slabý odpor proti jadru
Rakúsky novinár Christoph Thanei z Die Presse na otázku, či súvisí vzájomná ústretovosť Fica a Gusenbauera s obnovením členstva Smeru v Socialistickej internacionále, odpovedal: „Myslím, že je to relatívne. Rakúski socialisti sa už skôr vyjadrili, že Smeru treba dať šancu, pričom podporujú, aby sa stal čím skôr plnohodnotným členom internacionály.“ Čo sa týka nových jadrových blokov, zatiaľ ide len o plány, takže to v Rakúsku nevyvolalo diskusiu. Podľa informácií STV socialisti svoje rozhodnutie o osude Smeru odložili z júna na jeseň.
(sita,vag)
Stĺpček Konštantína Čikovského
Kamoši
K eby slovenský premiér ponúkol Rakúšanom, aby mohli vypúšťať vlastné družice z kozmodrómu, ktorý Slovensko v spolupráci s ruskými odborníkmi vybuduje, reakciou by bolo, že je to určite zaujímavá ponuka.
To isté mu včera rakúski partneri povedali, keď im ponúkol, že potiahne širokorozchodnú nielen do Bratislavy, ale až do Viedne. Problém nie je v tom, že sa nám vo Viedni možno doteraz rehocú.
Robert Fico a jeho socialistický kamarát rozhodujú o štátnych firmách, ktoré sú priamymi konkurentmi. Proti sebe stoja náš a rakúsky nákladný železničný prepravca, letiská a donedávna aj aerolinky. Všetci na tesnom trhu s takou hmotnostnou prevahou susedov, že by bol zázrak, keby prežili naše firmy.
Načo však radiť premiérovi. Ledva dopovedal úvahu o spoločnom podniku konkurenčných letísk, už aj pripomenul, že o privatizácii sa ani rozprávať nebudeme.
Teda, Slovensko nedostane peniaze za predaj letiska. Veľké viedenské letisko neinvestuje do novej pristávacej dráhy v Bratislave (tak ako chcelo), ale u seba doma a rýchlo. Ako sa to skončí a čo ostane v rukách Slovensku?