Pod Bratislavou vykopú tunel

Projekt výstavby európskeho koridoruz Paríža do Bratislavy sa pomaly rozbieha. Súčasťou bude aj tunel pod Dunajom.

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a firma DI Koridor uzatvorili prvé čiast­kové zmluvy o budovaní novej železničnej infraštruktúry na území Bratislavy. Prvé zmluvy o projektovej dokumentácii k výstabe železnice stoja viac ako 350 miliónov bez dane z pridanej hodnoty. Celkovo pôjde o dohody za takmer jednu miliardu. Polovicu z nákladov na štúdie uhradí únia.

Tunel za 18 miliárd

Najočakávanejšou časťou projektu je výstavba tunela, ktorý prepojí stanicu Bratislava filiálka s Petržalkou. Očakávané náklady sú približne 18 miliárd a dokončený bude v roku 2015.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka je diskutabilné, či 18 miliárd za tunel „je veľa, alebo málo“. Bratislava podľa neho musí vyriešiť dopravné problémy. „Je najvyšší čas riešiť dopravnú situáciu. Vybudovanie integrovaného systému, ktorý bude slúžiť železničiam aj mestu, je efektívny spôsob dopravy,“ povedal.

Stanica Bratislava filiálka by sa mala náchadzať v podzemí a celý tunel bude postavený asi 16 až 20 metrov pod zemou. Na takmer šiestich kilometroch tunela budú štyri zastávky a trať bude slúžiť tak železniciam, ako aj koľajovému nosnému systému, ktorý mesto začína budovať.

Železnica má odľahčiť cesty

V minulom roku prešlo cez bratislavské mosty 124-tisíc áut. Do roku 2020 ich počet stúpne o ďalších takmer 16–tisíc. Podľa Milana Cíleka z bratislavského magistrátu migruje denne do hlavného mesta 140– až 170-tisíc ľudí a ideálne by bolo, ak by ľudia vystúpili na železničnej stanici a „ďalej ich budeme dopravovať nosným dopravným systémom“.

SkryťVypnúť reklamu

Do roku 2015 sa celý projekt dobuduje. Dovtedy železnice zrealizujú elektrifikáciu trate v úseku medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom. Úprava trate bude stáť sto miliónov.

„Železničné spojenie bratislavského letiska na jestvujúcu infraštruktúru sa bude realizovať od roku 2010 a náklady budú približne 2,4 miliardy,“ povedala hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková.

Letisko plánuje postaviť aj nový terminál, ku ktorému bude napojená nová železnica. Tak sa naše letisko priamo spojí s viedenským Schwechatom.

Spojíme sa s Európou

Projekt železničného spojenia označený ako TEN-T 17 Paríž – Štrasburg – Štutgart – Viedeň – Bratislava odsúhlasili európske inštitúcie v roku 2004. Jeho náklady sú vyčíslené na 23 miliárd eur (viac ako 770 miliárd korún).

Ministerstvo dopravy uvádza, že slovenská časť projektu bude financovaná z jednej pätiny zo štátnych zdrojov a 80 percentami nám prispeje únia v rámci štrukturálnych fondov.

SkryťVypnúť reklamu

„Podľa kvality projektu môže byť spolufinancovanie z európskych fondov až do výšky 85 percent, to však posúdi Európska komisia,“ povedala Pavlíková. Železnice chcú rýchlym spojením medzi západnou a strednou Európou konkurovať aj leteckým spoločnostiam.

„Pri výstavbe železničného tunela sa bude postupovať tak, aby to čo najmenej postihlo obyvateľov. Avšak pri takej veľkej investícii možno očakávať nejaké obmedzenia,“ povedala Pavlíková.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 257
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 060
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 261
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 665
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 077
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 875
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 572
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 344
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu